Samsung е на прага да пусне на пазара технология, която може да пренареди из основи електромобилната индустрия и мобилната електроника. Южнокорейският гигант обяви, че неговите дългоочаквани твърдотелни батерии от ново поколение са практически готови за масово производство и търговска реализация още през 2026 година.
Пробивът е резултат от тристранно партньорство между Samsung SDI, BMW и американската компания Solid Power – ход, който показва, че технологията вече напуска лабораториите и се насочва към реални пазарни приложения.
Какво прави батериите на Samsung различни
Още в началото на 2024 г. индустриални източници започнаха да разкриват параметрите на all-solid-state батериите, разработени от Samsung SDI. Те достигат енергийна плътност от 500 ватчаса на килограм, което е приблизително два пъти повече от тази на конвенционалните литиево-йонни батерии, използвани в съвременните електромобили.
Това позволява електромобил, оборудван с подобна батерия, да измине до 600 мили, или близо 1000 километра, с едно зареждане. Времето за зареждане също бележи драматичен спад и според Samsung може да бъде сведено до около 9 минути. За сравнение, при сегашните електромобили зареждането от 10 до 80 процента отнема средно между 40 и 45 минути, а реалният пробег обикновено е около 300 мили.
Защо твърдотелните батерии са толкова важни
Основната технологична разлика между твърдотелните батерии и стандартните литиево-йонни решения е липсата на течен електролит. Вместо него се използва твърд материал, което значително повишава безопасността и елиминира риска от запалване.
Освен това новата технология предлага много по-дълъг експлоатационен живот. По данни на Samsung, батериите могат да издържат до 2000 цикъла на зареждане и разреждане, което се равнява на приблизително 1.2 милиона мили пробег или около 20 години употреба. Този показател има потенциала да промени не само техническите, но и икономическите модели при електромобилите.
BMW – първият автомобилен тестов полигон
В рамките на тристранното споразумение Samsung ще доставя твърдотелни батерийни клетки, използващи електролит, разработен от Solid Power, на германската автомобилна група BMW. От своя страна BMW ще разработи батерийни модули и пакети, предназначени за интеграция в следващото поколение тестови автомобили.
Очаква се първите такива превозни средства да се появят в края на 2026 година. Това е ясен сигнал, че технологията вече се намира в напреднала фаза на реално внедряване, а не остава на ниво концепция.
Първо в малките устройства, после навсякъде
Преди твърдотелните батерии да достигнат до смартфони, лаптопи и други масови потребителски устройства, Samsung планира да ги тества в по-малки продукти. Сред първите устройства, които ще използват новите батерии, е Galaxy Ring – интелигентен фитнес пръстен, планиран за 2026 година.
Този подход позволява технологията да бъде изпитана в реална среда и ежедневна употреба, преди да бъде внедрена в по-сложни и масови продукти като телефони и компютри.
Среброто – неочакваният ключов елемент
Любопитен детайл в новата технология е изборът на материали. Батериите на Samsung използват сребърно-въглероден слой за анода и никел-манган-кобалтов материал за катода. Среброто е най-добрият електропроводим метал, а също така е по-разпространено в земната кора от лития.
Това отваря възможност в дългосрочен план да се намалят проблемите, свързани със снабдяването със суровини, както и да се ограничат ценовите колебания, които в момента влияят силно на батерийния пазар.
„Супер-скок“ в батерийната надпревара
Главният изпълнителен директор на Samsung SDI Юн-хо Чой заяви, че подготовката за масово производство на батериите от ново поколение е в напреднал етап. Според него компанията цели да поведе световния пазар със своята т.нар. „super-gap“ технология – технологична преднина, която ще бъде трудно наваксана от конкурентите.
Ако заявените параметри бъдат постигнати в серийно производство, твърдотелните батерии на Samsung могат да се окажат един от най-значимите технологични пробиви на десетилетието, както за електромобилите, така и за цялата екосистема от преносими устройства.


Коментари (0)