9 Декември, 2025

Швеция поръча "тежката артилерия" при военните роботи

Швеция поръча "тежката артилерия" при военните роботи

Ripsaw M5; кадър от видео

Стокхолм е първият европейски клиент на масивния военен робот Ripsaw M3, който тежи 6 тона и може да пренася над 2 тона товари в тежки условия

Швеция стана първият европейски клиент на тежкотоварните американски безпилотни наземни превозни средства (UGV) Ripsaw M3. Компанията Howe & Howe (част от Textron Inc.) официално обяви, че е получила договор за доставка на модификацията Ripsaw M3 за нуждите на шведската армия.

Въпреки че Textron не предоставя детайли относно стойността, количеството или сроковете на доставка, компанията подчертава, че Ripsaw е идеален инструмент за работа в региона, благодарение на способността си да оперира в сложни терени и тежки метеорологични условия.

Ripsaw е серия UGV, чието начало е поставено през 2000 г. като инициатива на братята Хау. Най-модерната версия е M5, която през 2021 г. беше тествана от Американската армия като "безпилотен танк" с 30-милиметрово оръдие.

Логистичен звяр: Параметрите на Ripsaw M3

Съдейки по информацията, че Швеция поръчва "транспортна UGV" модификация, става ясно, че фокусът е върху логистиката.

Характеристики на Ripsaw M3:

  • Маса: Около 5900 кг (близо 6 тона).
  • Товароносимост: Способност да транспортира товари с тегло над 2200 кг.
  • Максимална скорост: Достига 48 км/ч.

Ripsaw M3 е голяма и вероятно доста скъпа платформа, която може да бъде въоръжена с различни бойни модули, но в шведския вариант изглежда приоритет е преносът на товари.

Договорът със Швеция повдига сериозен въпрос в областта на военните технологии: Колко практично е да се инвестира в големи, скъпи безпилотни платформи?

Този въпрос е особено актуален на фона на опита от Украйна. Украинските отбранителни сили все повече разчитат на UGV за логистика и евакуация на ранени, но става дума за много по-малки, десетки пъти по-евтини платформи. Тези по-евтини дронове се считат до голяма степен за консумативен материал предвид тяхната уязвимост към FPV дронове (дронове, управлявани от първо лице).

Аргументът срещу платформите като 10-тонния M5 или 6-тонния M3 е, че със същите средства, необходими за закупуването на една голяма машина, могат да бъдат придобити значително по-голям брой малки платформи. Шведското решение да заложи на мащаба и капацитета за пренос е ясен знак, че те приоритизират издръжливостта и способността за работа в арктически условия пред ниската цена и масовостта.

Сподели:

Коментари (0)

Командир, с позивна "Електротехник": Няма по-добър начин за защита от този под земята

Командир, с позивна "Електротехник": Няма по-добър начин за защита от този под земята

По неговата думи подземната логистика е най-добрият начин, за да бъдат намалени загубите в жива сила и техника в битката с врага

ЕС започна антитръстово разследване за използване на данни от Google при обучение на ИИ

ЕС започна антитръстово разследване за използване на данни от Google при обучение на ИИ

"AI носи забележителни иновации и много ползи за хората и бизнеса в цяла Европа, но този напредък не може да бъде постигнат за сметка на принципите, които са в основата на нашите общества.“

Технологичен нокаут: Porsche масово блокира собствениците на луксозните автомобили в Русия

Технологичен нокаут: Porsche масово блокира собствениците на луксозните автомобили в Русия

В Русия стотици собственици на Porsche се сблъскват с технологичен нокаут: автомобилите им внезапно блокират и отказват да запалят. Причината се крие в телематичната система VTS, прекъснати лицензи и отсечени връзки със сървърите, превърнали луксозните коли в „недвижима собственост“.