Швеция стана първият европейски клиент на тежкотоварните американски безпилотни наземни превозни средства (UGV) Ripsaw M3. Компанията Howe & Howe (част от Textron Inc.) официално обяви, че е получила договор за доставка на модификацията Ripsaw M3 за нуждите на шведската армия.
Въпреки че Textron не предоставя детайли относно стойността, количеството или сроковете на доставка, компанията подчертава, че Ripsaw е идеален инструмент за работа в региона, благодарение на способността си да оперира в сложни терени и тежки метеорологични условия.
Ripsaw е серия UGV, чието начало е поставено през 2000 г. като инициатива на братята Хау. Най-модерната версия е M5, която през 2021 г. беше тествана от Американската армия като "безпилотен танк" с 30-милиметрово оръдие.
Логистичен звяр: Параметрите на Ripsaw M3
Съдейки по информацията, че Швеция поръчва "транспортна UGV" модификация, става ясно, че фокусът е върху логистиката.
Характеристики на Ripsaw M3:
- Маса: Около 5900 кг (близо 6 тона).
- Товароносимост: Способност да транспортира товари с тегло над 2200 кг.
- Максимална скорост: Достига 48 км/ч.
Ripsaw M3 е голяма и вероятно доста скъпа платформа, която може да бъде въоръжена с различни бойни модули, но в шведския вариант изглежда приоритет е преносът на товари.
Договорът със Швеция повдига сериозен въпрос в областта на военните технологии: Колко практично е да се инвестира в големи, скъпи безпилотни платформи?
Този въпрос е особено актуален на фона на опита от Украйна. Украинските отбранителни сили все повече разчитат на UGV за логистика и евакуация на ранени, но става дума за много по-малки, десетки пъти по-евтини платформи. Тези по-евтини дронове се считат до голяма степен за консумативен материал предвид тяхната уязвимост към FPV дронове (дронове, управлявани от първо лице).
Аргументът срещу платформите като 10-тонния M5 или 6-тонния M3 е, че със същите средства, необходими за закупуването на една голяма машина, могат да бъдат придобити значително по-голям брой малки платформи. Шведското решение да заложи на мащаба и капацитета за пренос е ясен знак, че те приоритизират издръжливостта и способността за работа в арктически условия пред ниската цена и масовостта.


Коментари (0)