5 Декември, 2025

Синя България и "Да, България" с контрапредложение по кризата с паркирането в София

Синя България и "Да, България" с контрапредложение по кризата с паркирането в София

Снимка: БГНЕС

Общинските съветници от двете политически формации се обявяват против вдигането на таксите за паркиране и предлагат изграждане на подземни и надземни паркинги от частни инвеститори със собствен капитал, в режим на публично-частно партньорство

Столичните общински съветници от Синя България и "Да, България" предлагат работещ модел за решаване на проблема с паркирането в София, изразявайки несъгласие с идеята за повишаване на таксите. 

„В отговор на необоснованото предложение на "Спаси София" за вдигане на цените в зоните за паркиране в София, общинските съветници от Синя България и "Да, България" внесоха контрапредложение общината да даде възможност на частни инвеститори да изградят необходимите паркинги, което ще реши трайно проблемите с паркирането в София, без да натоварва финансово допълнително софиянци и общината.“ – съобщават от двете политически формации. 

Предлага се създаване на работна група от общински съветници, която да проучи общински имоти, подходящи за изграждане на подземни и надземни паркинги на територията на Столичната община от частни инвеститори със собствен капитал, в режим на публично-частно партньорство.

Посочва се, че изградените на този принцип инфраструктура и сгради ще са публична общинска собственост, която ще се експлоатира от частни инвеститори, съобразно изискванията, залегнали в концесионните договори. 

Пълният текст на предложението на Синя България и "Да, България": 

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,

Увеличението на цената за паркиране, предложено от група общински съветници, няма потенциал да облекчи паркирането и недостига на паркоместа в София. Предположението, че вдигането на цената за паркиране има потенциал да ограничи ползването на услугата, няма обективна и надеждна обосновка и
затова няма как да бъде прието като ефективно.

Обосноваването на увеличението с необходимост от генериране на нови 70 милиона лева годишни приходи за ЦГМ не е нищо повече от продължаване и задълбочаване на социалистическата практика да се събират все повече пари от гражданите за некачествена услуга и с реален потенциал тези пари да се
разходват неефективно и да захранват корупционни схеми.

Предвидените в предложението нови 70 милиона приход за ЦГМ са предназначени за общински инвестиции в паркинги, автобуси и ремонтна пътна инфраструктура. С оглед на това, че тези средства дори и да бъдат инвестирани изключително разумно и ефективно, няма да разрешат натрупаните проблеми, то е задължително да бъдат привлечени частни инвеститори, които да изградят паркинги и да обслужват линиите на градския транспорт със собствени капитали и на собствен риск.

Ограничаването на облекченията за паркиране на електрически автомобили е смислена стъпка в правилна посока, ако броят на електрическите автомобили, ползващи зоните за платено паркиране, се появи като значителен фактор за затрудненията с паркирането. Тъй като никой не е измерил този брой, а
единствената обосновка се базира на броя на регистрираните електрически автомобили в София, няма как да се прогнозира, че отпадането или ограничаването на облекчения режим на паркиране за тях ще подобри положението с недостига на паркоместа.

За да се обоснове увеличаване на цените за почасово платено паркиране на ППС е необходимо общината да предприеме редица други стъпки, една от които е да осигури максимален брой места за паркиране. До момента това не е реализирано. Създаването на двете зони за почасово паркиране с 33 555 паркоместа и седемте обществени паркинга, които ЦГМ притежава, категорично не са достатъчни, за да
се реши проблемът с местата за паркиране в София. Не е вярно и твърдението, че централната градска част е най-трудна за намиране на паркоместа. В Манастирски ливади-запад или Кръстова вада намирането на места за паркиране може да отнеме много повече време, отколкото намирането на паркомясто в зоните за
почасово паркиране. В този смисъл работната група трябва да анализира и разширяването на зоните за почасово паркиране.

Ние предлагаме работна група да подготви основата за реализиране на устойчиво решение,което ще допринесе за решаване на проблема с паркирането чрез идентифицирането на общински имоти, които са подходящи за изграждането на многоетажни подземни и надземни паркинги и да създаде ясни и справедливи правила, по които на следващ етап ще се привлекат частни инвеститори, които със собствен капитал и на свой риск ще изграждат подземни и надземни паркинги в режим на публично-частно партньорство (концесия). Подчертаваме, че изградените на този принцип инфраструктура и сгради ще са във всеки един момент публична общинска собственост, която ще се експлоатира от частни инвеститори, съобразно изискванията и критериите за предоставяне на паркинг услуги на столичани, определени от Столична община и залегнали в концесионните договори. Този подход ще постигне няколко важни цели едновременно:

- ще е трайно решение за десетилетия напред на проблема с паркирането в столицата - решение, което не може да се осигури по друг начин поради липса на финансиране;
- ще привлече стотици милиони евро нови инвестиции в град София;
- ще осигури на Столична община собственост върху модерни съоръжения за паркиране, без да се налага общината да плати за това нито едно евро от общинския бюджет - собственост, която ще остане общинска и след изтичане на концесионните договори или при тяхното предсрочно прекратяване по някаква причина;
- ще гарантира, че няма да има корупция при строителството на тези съоръжения, защото те ще се изграждат от частни инвеститори с частни капитали, а не с публични средства.

Работната група ще има следните задачи:
1. Да идентифицира, проучи и предложи имоти общинска собственост по отношение на възможността на тях да бъдат изградени многоетажни подземни и/или надземни паркинги от частни инвеститори на концесионен принцип. Да предложи преобразуването на имоти частна-общинска собственост в имоти публична-общинска собственост, ако се налага такава промяна за някои имоти. Да идентифицира имоти - държавна собственост, които могат да се
прехвърлят от държавата на Столична община за тази цел.
2. Да предложи рамка на публично-частното партньорство, включваща основни изисквания към съоръженията и услугите, които инвеститорите ще предлагат на жителите на столицата, срокове за експлоатация на построените от тях паркингови съоръжения и сгради (които ще бъдат публична общинска собственост от момента на влизането им в експлоатация), минимални изисквания към инвестиционните предложения на потенциалните концесионери и т.н.
3. Да анализира необходимостта от разширяването на обхвата на зоните за почасово паркиране чрез регламентиране на такива зони в райони на София със затруднено паркиране, които в момента не попадат в обхвата на зоните с почасово паркиране.
4. Да анализира необходимостта от увеличаването на часовия диапазон на зоните за почасово паркиране.
5. Да получи съдействие, както и достъп до всички необходими документи и/или информация от страна на администрацията на Столична община, ЦГМ и кметовете на райони, за да бъде подсигурено качественото изпълнение на поставените задачи.
6. Работната група да заседава по ред и в дни, определени от нейния председател със срок до 31.12.2025г.
7. За резултата да бъде представен доклад за извършеното в 30 дневен срок от приключването й.
8. В дейността си работната група се подпомага от служител на дирекция „Секретариатна СОС", както и от външни експерти към Постоянните комисии на СОС по въпроси от тяхната компетентност.
9. След приключване на дейността на работната група резултатите да бъдат представени в Постоянна комисия по транспорт и пътна безопасност, Постоянна комисия по устройство на територията, архитектура и жилищна политика, Постоянна комисия по икономика, собственост и дигитална трансформация и Постоянна комисия по финанси и бюджет, и ще внесе доклад към Столичния общински съвет.

 

Сподели:

Коментари (0)

Румен Петков: Кирил Петков трябва да носи отговорност за призивите протестиращите да тръгнат към политическа централа

Румен Петков: Кирил Петков трябва да носи отговорност за призивите протестиращите да тръгнат към политическа централа

"Закриването на Комисията по досиетата е закъсняло, а едни 10 милиона просто си отлитат. Няма причина БСП да променя позицията си за Комисията „Сорос“, смята той 

Повреден руски танкер от сенчестия флот може да заседне край Ахтопол

Повреден руски танкер от сенчестия флот може да заседне край Ахтопол

Не е ясно по какъв начин плавателният съд е навлязъл в българските териториални води.

Божидар Божанов: Лъжа е, че без редовно правителство еврозоната ще се провали

Божидар Божанов: Лъжа е, че без редовно правителство еврозоната ще се провали

"Всякакви технически аспекти на влизането в еврозоната вече трябва да са изпълнени"