"Ревизията на ГЕРБ приключи, бюджетът на Асен Василев остана. Синя
България предлага бюджет с 1% дефицит." - съобщиха от дясната коалиция.
"Новият бюджет на ГЕРБ се оказа поредният бюджет на Асен Василев.
Управлението предлага поредна версия на бюджет с дефицит от 3% от БВП,
същото като през последните пет години." - посочват от политическата формация.
Какво още се казва в изявлението:
Дефицитът е структурен, а не временен, поради:
1. Отказ за поредна година от преструктуриране на публичния сектор.
2. Запазване на високи текущи разходи и финансиране на неефективни
държавни предприятия.
3. Отказ от привличане на частен капитал за изграждане на големите
инфраструктурни проекти.
Неизбежното, при продължаване на тези политики, увеличение на
данъчно-осигурителната тежест е отложено с 365 дни.
Има алтернатива на тази икономическа и фискална разсипия от последните
пет години.
Синя България предлага радикално различен подход: намаляване на дефицита
до 1% през 2026 г. и нулев дефицит през 2027 г., без увеличение на
данъчно-осигурителната тежест. Ето конкретните ни предложения:
Първа точка: Публичен сектор и администрация
Проблем:
1. Публичният сектор не отразява реалната демографска картина. През
последните години населението е намаляло с 15%, а броя на заетите в
обслужващия го публичен сектор се е увеличил. Увеличението на
възнагражденията в публичния сектор през последните пет години драстично
надвишават ръста на икономиката.
Всичко това трябва да се промени.
Решения:
1. Ръстът на възнагражденията в публичния сектор не може да надвишава
ръста на брутния вътрешен продукт за предходната година. За 2026 г. това
означава увеличение на заплатите в публичния сектор с 3%. В сравнение с
планираното безконтролно 14% увеличение.
Фискален ефект: 725 млн. Евро.
2. Съкращаване на разходите за заплати в администрацията с 10% през
намаляване на броя на заетите в нея. Този процес трябва да бъде
финализиран до 1 април 2026 г.
Фискален ефект: 200 млн. Евро.
Втора точка: Социална и осигурителна система
Проблеми
1. Пенсионната система е натоварена с несвойствени социални разходи към
хора без осигурителен принос, което подкопава справедливостта и
устойчивостта ѝ.
2. Цели сектори от обществото са освободени от задължението да залащат
осигуровките си и това задължение е прехвърлено върху данъците на всички
останали.
Решения:
1. Всички социални плащания към лица без принос следва да преминат към
Министерството на труда и социалната политика – там, където е мястото на
социалните политики.
За тези лица се въвежда система от обективни критерии за достъп до
социални помощи, който защитава уязвимите и стимулира включване в пазара
на труда.
Фискален ефект: 353 млн. евро
2. Държавните служители и служителите в сектор „Сигурност“ да започнат
да плащат собствените си осигуровки както всички останали.
Фискален ефект: 512 млн. евро
Трета точка: Капиталови разходи и държавни предприятия
Проблеми:
1. Отказ от привличане на частен капитал за изграждането на големите
инфраструктурни проекти и все повече държава в ролята на некачествен и
корумпиран инвеститор.
2. Продължаващо наливане на пари от данъците ни в неефективни държавни
предприятия.
Решение:
1. Големите инфраструктурни проекти - автомагистрала „Хемус“,
автомагистрала „Черно море“, тунелите „Петрохан“ и „Шипка“, новите
мостове над Дунав, водните цикли на големите общински градове и
високоскоростните железници трябва да бъдат концесионирани.
В бюджета за 2026 г.се отделят средства единствено за поддръжка и
обезопасяване на тези инфраструктурни обекти.
Концесионните договори се структурират през 2026 г. и започват
действието си през 2027 г.
Фискален ефект: 420 млн.евро
Четвърта точка: Субсидии и оперативни разходи
Проблем:
1. Държавата изразходва парите от данъците ни като субсидира цени за
гражданите и бизнеса „на калпак“. Така бедният, който има нужда от
по-голямасубсидия продължава да изнемогва, а богатия живее евтино от
данъците ни. Това е неоправдано, нечестно и скъпо
Решение:
1. Прекратяване на субсидиране на цени „на калпак“ и заместването му с
таргетирана социална политика с ясни подоходни и имуществени критерии.
Фискален ефект: 200 млн. евро
Общият ефект на предложените мерки е 2,4 млрд. евро. редуцирани разходи,
което съкращава дефицита в бюджета за 2026 до 1% от БВП. Това позволява
да се осигури стабилност и предвидимост, без увеличаване на данъците и
без риск за финансовата сигурност на страната.
Така заложените за 2026 г. бюджетни принципи, заедно със задължителните
дълбоки структурни рефорни в публичните сектори поставят икономическата
и финансовата стабилност на страната в съвсем различна траектория и
предпоставят бюджет с нулев дефицит и възможност за по-агресивен
икономически ръст през 2027 г.
ГЕРБ не направиха промяна в бюджета. Те направиха ревизия на хартиен
носител, но оставиха същия модел – големи дефицити и нов дълг, точно
както при Асен Василев. Ние предлагаме различна визия: баланс,
дисциплина и справедливост. Бюджет, който не оставя сметката на децата
ни.


Коментари (0)