5 Декември, 2025

Синя България за Бюджет 2025: Готвим се да живеем като в баснята за мравката и щуреца

Синя България за Бюджет 2025: Готвим се да живеем като в баснята за мравката и щуреца

снимка: архив

Формацията с остра позоция, в която изтъкват, че в него са заложени такива параметри, които могат да взривят шансовете ни да се присъединим към еврозоната в началото на следващата година

Политическата формация "Синя България" излезе с остра позиция за Бюджет 2025г., който макар и закъснял, ще бъде гласуван на второ четене в парламента. В нея се отбелязва, че въпреки "България да не е във война, не е в пандемия, не е в рецесия, няма катастрофични природни бедствия и мигрантски вълни, но управляващите се готвят да харчат, все едно всичко това се случва. Освен това в бюджета е записано нереалистично увеличение на постъпления от ДДС над 30% спрямо миналата година при очаквана инфлация и растеж на БВП между 2.5% и 3.0%. А за да не се броят за разходи, "под черта" са сложени седем милиарда лева "инвестиции" в държавни фирми. С тези пари реалният бюджетен дефицит става над 6%. Ако не съберем седемте милиарда от заложените увеличени приходи от ДДС, може да стане и 9%. Това ще взриви шансовете ни да се присъединим към еврозоната от началото на следващата година.

Вижте пълния текст на позицията на "Синя България"

Бюджет 2025 е със 104 милиарда лева разходи. 97 милиарда в консолидираните бюджетни сметки и 7 милиарда „инвестиции“ в държавни фирми, от които 4 милиарда в ББР. Това е близо 50% от БВП на страната - абсолютен рекорд в исторически план.

България не е във война, не е в пандемия, не е в рецесия, няма катастрофични природни бедствия и мигрантски вълни. Но управляващите се готвят да харчат, все едно всичко това се случва. А ако се случи наистина? Готвим се да живеем като в баснята за мравката и щуреца – яко харчене днес, а утре, когато сняг запръска, утре ще го мислим утре. За да се „върже“ математически бюджетният дефицит на 3% от БВП, в приходната част на бюджета е записано нереалистично увеличение на постъпления от ДДС над 30% спрямо миналата година при очаквана инфлация и растеж на БВП между 2.5% и 3.0%. А за да не се броят за разходи, "под черта" са сложени седем милиарда лева "инвестиции" в държавни фирми. С тези пари реалният бюджетен дефицит става над 6%. Ако не съберем седемте милиарда от заложените увеличени приходи от ДДС, може да стане и 9%. Това ще взриви шансовете ни да се присъединим към еврозоната от началото на следващата година.
 
В предложения бюджет се продължават политиките от последните три години за субсидиране на цените на тока (както за фирмите, така и за домакинствата), предвиждат се поредните сериозни увеличения на пенсиите на калпак, залагат се рекордни увеличения на заплатите на много категории държавни служители, предвижда се мащабно капиталово строителство от страна на държавата и общините, вдига се съществено данъчно-осигурителната тежест.
 
Този бюджет не се различава по нищо като политическа логика от бюджетите, предлагани от Асен Василев и приемани с гласовете на ГЕРБ, ДПС и БСП. Само дето разходите са увеличени с 25 милиарда лева – 18 милиарда в бюджетните сметки и 7 милиарда „инвестиции“ в държавни дружества. Немислими суми, без заложени ясни политически или обществени цели, които да бъдат постигнати с тези пари. Харчене на общите ни пари за осигуряване на политическо спокойствие, финансирано с нов държавен дълг. За следващите 4 години държавният дълг се предвижда да нарасне с 36 милиарда лева – от сегашните 53 милиарда до 89 милиарда лева. Залага се корупция и прахосване на средства, равни на спестяванията на едно поколение българи. На едно още неродено поколение.
 
Това, което не се залага в този бюджет, е:
- сериозни разходи за отбрана и охрана на границите (увеличаване на заплатите на служителите в МО и МВР не се броят), и за интегрирането на страната в създаващите се общоевропейски въоръжени сили;
- програми за стимулиране на раждаемостта, насочени приоритетно към запазване на изчезващата българска нация;
- програми за привличане на хора от български произход от съседни държави, като Украйна, Молдова, Северна Македония и Сърбия, което е ключово за икономическия растеж, стабилизиране на пазара на труда и спиране на демографската катастрофа;
- нови социални програми за подпомагане само на нуждаещи се граждани, вместо бланкетно ценово субсидиране, отиващо в най-големите потребители, които са и най-богатите хора;
- привличане на частни капитали в държавните фирми, вместо поредните инжекции за милиарди от нашите пари, които ще изчезнат за година-две чрез корупция и разхищения, както обикновено;
- изграждане на голямата публична държавна и общинска инфраструктура от частни инвеститори на концесионен принцип, вместо „неизграждане“ с корупционни поръчки, както до сега;
- съществена оптимизация и съкращения в администрацията и публичния сектор, вместо поредното вдигане на заплати в огромни размери без пипане на щата;
- диференциран подход при пенсиите, взимащ предвид годината на пенсиониране, размера на пенсията и други параметри – пенсиите не са и не трябва да бъдат социални помощи;
- пренасочване на средства за инвестиции в изоставените и обезлюдени райони на страната, за които няма да има скоро интерес от частни инвеститори;
- преформатиране на ББР в национален гаранционен фонд, вместо инжектиране на рекордните четири милиарда лева в държавната банка, които ще бъдат раздадени както обикновено на близки до властта фирми и никога няма да се върнат;
- спиране на ценовите субсидии за тока, либерализация на пазара и създаването на социални програми за енергийно подпомагане само на нуждаещи се граждани;
- консервативни прогнози за данъчните приходи, взимащи предвид очакваната рецесия в Европа в следствие на новите търговски войни, вместо нереалистични прогнози и увеличаване на данъците;
- програми за насърчаване на нови работни места в частния сектор в регионите с висока безработица и ниски доходи.
 
Предлаганият бюджет е съчетание от най-лошите практики на левичарски популизъм и корупционни схеми,  характерни за  управленията през последните десет години. Този бюджет е лош като абсолютни стойности, нереалистичен в приходната част, вреден като структура, антиреформаторски, левичарски, проинфлационен, популистки и корупционен. Резултатът от този бюджет може да е отново висока инфлация, по-голяма корупция, нисък икономически растеж или рецесия, отрицателни чужди и български инвестиции, по-високи данъци и пропускане на шанса ни за влизане в еврозоната. България заслужава повече. България има нужда от съвсем различна бюджетна политика. България има нужда от дясна, разумна и консервативна политика. От политиката на Синя България.

Сподели:

Коментари (0)

Кабинетът внася в понеделник коригирания проектобюджет в НС

Кабинетът внася в понеделник коригирания проектобюджет в НС

Финансовият министър посочи какви ще са параметрите на план-сметката за 2026 г

Бачев към Сметната палата: Нарушенията в Министерството на културата са преди мандата ми

Бачев към Сметната палата: Нарушенията в Министерството на културата са преди мандата ми

От първия ден на встъпването си в длъжност министърът на културата е извършил цялостен анализ на състоянието на системата и е действал за прекратяване на установените неправомерни практики във финансирането и отчитането, съобщават от Министерството на културата

ОТ ПП-ДБ внесоха вота на недоверие към кабинета с подкрепата на "Меч" и АПС

ОТ ПП-ДБ внесоха вота на недоверие към кабинета с подкрепата на "Меч" и АПС

Председателят на „Продължаваме промяната“ Асен Василев посочи, че това е първият вот с активното участие на най-младото поколение на България и заплаши с още по-голям протест от този на 1 декември