Дострояването на автомагистрала "Струма" засега остава без европейско финансиране. Това се разбира от отговор на апликацията на България от страна на Европейската комисия, цитиран от "Капитал". В него се посочва, че се нарушават европейски директиви с проекта, според който трасето минава през защитени територии, а графикът и сумата, които прилага България, са необмислени или грешни.
В писмото до българските власти се посочва още, че одобреното с екооценка преди две години трасе не е идентично с това, за което са получени европейски средства.
Това на практика означава, че проектът няма как да бъде финансиран с каквито и да е европейски средства, а ако бъде изпълнен така, дори има риск от наказателна процедура по Директивата за местообитанията, заключава изданието.
То припомня, че с голямо закъснение едва в началото на август Агенция "Пътна инфраструктура" е подала апликационната форма за финансиране на трасето между Крупник и Кресна по оперативна програма "Транспорт". малко преди това кабинетът обяви, че ще финансира от бюджета този участък, ако еврокомисията не го направи.
Отговорът на еврокомисията е от 15 октомври. Срокът на България за допълнителни разяснения е два месеца.
България кандидатства за 267 млн. евро, които покриват част от разходите, а еврокомисията обявява, че ако отпусне пари, те ще са малко над 227 млн. евро.
Еврокомисията пише в писмото си и че използването на съществуващия път Е79 е проблемно за безопасността на пътниците и перспективите за околната среда.
Срещу преминаването на магистралата през Кресненското дефиле имаше протести на природозащитници и еколози. Правителството обаче използва аргумента, че избягването на дефилето ще забави строителството и ще доведе до загуба на европейско финансиране. Затова бе предложен вариантът за едната посока на трасето да минава през дефилето, а другата - не.
Докладът за екооценката беше направен от фирма "Данго проект консулт" и подкрепи варианта на правителството за ново трасе, източно от дефилето, в посока София, и използване на Е79 в посока Гърция, припомня "Капитал".
Говорител на еврокомисията е коментирал пред изданието, че финансиране ще бъде одобрено само ако се спазят всички правила.
Междувременно Агенция "Пътна инфраструктура" съобщи, че започва строителството на тунел "Железница" от автомагистрала "Струма", както и на пътните участъци непосредствено преди и след него. Съоръжението ще е с дължина около 2 км и ще бъде най-дългият пътен тунел, изграждан досега в България. Изпълнението е обособено в три части - тунела, пътя преди и след него, за да може на обекта да се работи едновременно и да завърши в срока на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г.
Тунелът ще бъде с две отделни тръби за движение. Ще бъде изграден и обслужващ тунелен път при южния портал на тунела откъм гр. Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, които са съответно 108 м и 18 м, подпорна стена и др.
Изпълнител на тунел е консорциум "АМ СТРУМА ТУНЕЛ 2018", в който участват: "ДЖИ ПИ ГРУП" АД, "ГЛОБАЛ КЪНСТРЪКШЪН" ООД и "ВИА ПЛАН" ЕООД. Стойността на договора е 185 370 370.37 лв. без ДДС.
Отсечката след тунела е с дължина 1.4 км. Ще бъдат построени селскостопански подлез, подпорна и укрепителна стена, отводнителни съоръжения, изграждане и реконструкция на инженерни мрежи и др. Изпълнител на строително-монтажните работи е "ПСТ ГРУП" ЕАД. Стойността на договора е 18 442 297.40 лв. без ДДС. Строителният надзор е на ДЗЗД "ПЪТКОНСУЛТ 2000-КОНСУЛТ 64", в което са: "ПЪТКОНСУЛТ 2000" ЕООД и "КОНСУЛТ 64" ООД. Техният договор е за 465 222 лв. без ДДС.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг