Мъск обещава милион робота годишно, но засега има само стотици. Междувременно Китайският L7 бяга с 15 км/ч и върти гайки със завидна прецизност.
Tesla е далеч от целта си да произведе 5000 хуманоидни робота Optimus до края на 2025 г. Според вътрешни източници, цитирани от The Information, осем месеца след началото на годината броят на завършените машини е едва в стотици. Това поставя под съмнение способността на компанията не само да изпълни заявената цел, но и да навлезе реално в обещания от Илон Мъск нов пазар на роботика.
Мъск не отстъпва от визията си. По време на обявяването на финансовите резултати за второто тримесечие, той заяви, че производството на най-новия модел Optimus 3 ще започне в началото на 2026 г., а целта остава масово производство до 1 милион бройки годишно в рамките на 5 години.
„Смятаме, че това е разумна цел“, каза Мъск.
Но същото се говореше и през 2019 г. за флот от роботаксита, който така и не се материализира. Междувременно Tesla отчете 12% спад в приходите за второто тримесечие на 2025 г., повлиян от по-слаби EV продажби, намалени регулаторни кредити и спад в соларния бизнес.
Докато Tesla забавя, Китай вдига темпото
На фона на тези затруднения, китайската стартираща компания Robotera буквално разбърка картите с представянето на L7 – най-бързият хуманоиден робот в света, който достига скорост от 15 км/ч (9 mph) и изпълнява прецизни индустриални задачи с изумителна ловкост.
Роботът може да:
- Върти гайки с електрически инструменти
- Сортира обекти по производствена линия
- Извършва 360-градусови завъртания, танцува и пази равновесие
- Повдига товари до 20 кг с двете си ръце
- Има 55 степени на свобода и въртящ момент до 400 Nm
Освен това L7 разполага с 360-градусова пространствена ориентация чрез множество сензори и сменяема батерия за продължителна работа.
Демонстрационните му клипове, публикувани в Китай, показват не само техническа зрялост, но и реална готовност за индустриални приложения – в логистика, производство и дори в домашна среда.
Докато Tesla се колебае между визия и изпълнение, Китай демонстрира прототипи, които работят в реална среда – бързо, ефективно и при високо натоварване. Разликата в темпото на развитие и скалируемост поставя сериозни въпроси за това кой ще доминира в бъдещия пазар на хуманоидната роботика.
Tesla разчита на марката и лидерството на Мъск, но в технически план Optimus все още не показва нито автономия, нито сръчност, които да съперничат на L7. От друга страна, китайската стратегия изглежда по-инженерна и по-прагматична, насочена към интеграция в реалната икономика.


Коментари (0)