11 Декември, 2025

Църквата почита свети пророк Самуил и свети 37 мъченици Пловдивски

Църквата почита свети пророк Самуил и свети 37 мъченици Пловдивски

Жития на светците

20 август

В историята на църквата са познати „Светите 37 филипополски (Пловдивски) мъченици", които били избити през 304 г. при източната порта (Хисар капия) на късноантичния Филипопол. Това станало по време на гоненията, предприети от римския император Диоклетиан (284-305). Техните имена са известни - 29 от тях са от Филипопол, а 8 - от източнотракийския град Виза. Това показва, че в голямата си част те са били от местното тракийско население. Малко по-късно със същия мъченически подвиг били удостоени още трима християни - двама филипополци и един от съседния Стенимахос (дн. Асеновград). С това броят на пловдивските мъченици достигнал числото 40, обвеяно с особена сакралност предвид култа на Светите 40 мъченици от Севастия. На мястото на мъченическата гибел на филипополските светци бил изграден мартириум - малък храм-гробница, а по-късно била издигната раннохристиянската базилика „Св. Константин и Елена".

Българската православна църква почита паметта на 37-те или, което е по-точно, на 40-те пловдивски мъченици на 20 август.

Сподели:

Коментари (0)

Днес честваме св. Даниил

Днес честваме св. Даниил

Свети Даниил бил чудотворец и помагал на хората в беда.

Днес почитаме св. Ана – покровителка на майките

Днес почитаме св. Ана – покровителка на майките

На 9 декември православната църква чества зачатието на Света Анна – майката на Богородица и покровителка на брака, семейството и майчинството. Разберете традициите, народните вярвания, забраните за жените, символиката на растящия ден и най-дългата нощ, както и кои имена празнуват имен ден на този важен християнски празник.

Русия строи църкви в прослава на войната, клирът призовава за смърт на бойното поле, вместо "в леглото"

Русия строи църкви в прослава на войната, клирът призовава за смърт на бойното поле, вместо "в леглото"

С множеството нови инициативи в цяла Русия се цели легитимиране ва руската завоевателна политика чрез църквата - като се постани знак на равенство между православието и войната.