Турската отбранителна индустрия демонстрира впечатляваща сила на световната сцена, след като пет от нейните водещи компании намериха място в престижната класация Defense News Top 100 за 2025 г. Този финансов и репутационен успех не е случаен, а е пряк резултат от дългосрочна държавна стратегия и реализацията на технологични проекти, които доскоро изглеждаха невъзможни.
Глобално признание и икономическа мощ
Според годишната класация, която подрежда най-големите отбранителни компании в света по приходи, турското присъствие е по-силно от всякога. Лидер сред тях е технологичният гигант Aselsan, който заема 43-то място с приходи от отбрана в размер на 3.54 милиарда долара.
Останалите турски компании в елитния клуб са:
- Turkish Aerospace Industries (TAI) – 47-о място (изкачване с 3 места)
- Roketsan – 71-о място
- Asfat – 78-о място (скок с цели 16 места)
- MKE – 80-о място (изкачване с 4 места)
Ръководителят на турската отбранителна индустрия, Халук Гьоргюн, коментира резултатите като доказателство за "решимостта на турските инженери, синергията в индустрията и доверието на нацията".
"Нашата стратегия за устойчив растеж е гаранция не само за днешния успех, но и за утрешното ни глобално лидерство. Турската отбранителна индустрия ще продължи своя възход с иновативна визия и цел за пълна независимост", написа Гьоргюн в социалната мрежа NSosyal.
Нчело на световната класация остава американският гигант Lockheed Martin с приходи от 68.39 милиарда долара.
Този впечатляващ икономически растеж не се дължи единствено на договори за износ. Той е пряк резултат от десетилетна стратегия за постигане на технологична независимост и разработване на собствени ключови оръжейни системи. Най-яркият пример за тази амбиция и перлата в короната на турската индустрия е проектът за собствен изтребител от пето поколение – Kaan.
Kaan – технологичното сърце на турската амбиция
Докато финансовите отчети показват настоящите успехи, в хангарите на Turkish Aerospace Industries (TAI) вече се кове бъдещето. Официална снимка от 26 септември 2025 г. потвърди, че вторият прототип на изтребителя Kaan (обозначен като P1) вече е в процес на сглобяване. Това се случва година след първия полет на първия прототип (P0), като се очаква новата машина да полети през 2026 г.
Проектът Kaan е ключов за плановете на Турция да замени своя флот от близо 240 американски изтребителя F-16 до 2030-те години. Развитието му се следи с огромен интерес, тъй като той е символ на стремежа на Анкара да намали зависимостта си от американски и други чуждестранни оръжейни системи.
Според информацията, P1 и третият прототип (P2) ще бъдат използвани в по-напреднали фази на тестове, като P1 трябва да направи първия си полет през април 2026 г. "Целият ни фокус е върху P1", заяви генералният мениджър на TAI, Мехмет Демироглу, подчертавайки, че първият прототип е изпълнил първоначалните си задачи.
Първите 20 серийни изтребителя Kaan Block 10 се очаква да бъдат доставени на турските ВВС до 2028 г. Първоначално те ще се задвижват от американски двигатели General Electric F-110, но TAI активно разработва собствен двигател със способност за суперкрейсерска скорост.
Развитието на Kaan се случва и на фона на сложните геополитически отношения. Напредъкът по програмата се разглежда като силен коз за Анкара в преговорите със САЩ за завръщане в програмата за изтребителите F-35, от която Турция беше отстранена. Наличието на собствен самолет от пето поколение заплашва да намали зависимостта от американските оръжия и променя баланса на силите в региона.
Успехът на Aselsan, TAI и останалите турски фирми в глобалните класации не е просто цифра в отчет. Той е отражение на една смела визия, подплатена с реални технологични постижения. Проект като Kaan е двигателят, който не само генерира бъдещи приходи, но и превръща Турция в ключов и все по-независим играч на световния отбранителен пазар.


Коментари (0)