26 Декември, 2025

Васко Начев: С един играч на пазара няма как да бъде изграден газов хъб "Балкан"

Васко Начев: С един играч на пазара няма как да бъде изграден газов хъб "Балкан"

Васко Начев

Интерконекторът с Гърция няма директен достъп до транзитната газопреносна система, казва още експертът

До края на годината се очаква решението по газовото дело на Европейската комисия срещу страната ни, срещу БЕХ, "Булгаргаз" и "Булгартрансгаз" за това, че са възпрепятствали други компании да получат достъп до газовата инфраструктура на страната. Наказателната процедура беше образувана заради жалба на "Овергаз" от 2011 г., а разследването започна две години по-късно.  

Според енергийният експерт и анализатор от Атлантическия съвет Васко Начев решението ще бъде „като коледен подарък с негативни окраски за България“ и вероятно сумата ще е около 330 милиона евро. 

„Тук е моментът да бъде казано, че има пряко отговорни за това, че България ще бъде осъдена със сума, по-голяма от 70 милиона евро, която министър Петкова обяви в изслушване в Народното събрание. Тогава казаха, че не трябва да влизаме в извънсъдебно споразумение, където договорката беше да платим 70 милиона евро наказание, а да защитаваме националния интерес. Така го защитаваме националния интерес, че сега има вероятност да платим не 70, а 330 милиона. Със сигурност ще бъде повече от 70 милиона. Не знам някой да е предложил извънсъдебно споразумение и то да е с по-тежък ефект, отколкото да се влезе в съдебен спор и да се стигне до решение на съда. Няма такъв вариант. Тука е добре да бъде казано, че "Газпром" също влезе в извънсъдебно споразумение с ЕК, а не предпочетете съда, защото си дава сметка, че там наказанието със сигурност ще бъде по-високо“, коментира по БНР експертът.

Начев допуска, че с действията на правителство, парламент и „Булгартрансгаз“ има опасност и след плащането на глобата, ситуацията да остане непроменена.

„Един играч отново ще притежава целия капацитет от възможности за пренос на газ, при което един ден сигурно ще се озовем в същата ситуация или подобна“.

„При сегашните действия от страна на правителството, парламент и "Булгартрансгаз", ще се случи така, че ние да имаме един единствен участник който транзитира газ през България и той е запазил 100% капацитет от възможности. Ако с един играч на пазара, пък било той и "Газпромекспорт", правителството смята, че може да изгради газоразпределителен център, или хъб "Балкан“, значи някой дълбоко не познава нещата или по-скоро тенденциозно се опитва да представи по-различно нещата“, заяви Начев а обясни: "На хартия ние чакаме газ от много места. Очакванията са ни огромни, обещанията – също, но реално, ако погледне човек, какви са възможностите като трасета, веднага става ясно, че такива опции просто не съществуват. Интерконекторът с Гърция няма директен достъп до транзитната газопреносна система. Автоматически трябва да забравим вариант, в който някой ще иска да пренася газ, да го продаде веднъж на България и, след това, да го купи от България, за да го изнесе. Дори и да направят такава връзка, която най-вероятно ще обещаят от "Булгартрансгаз", при положение че имаш резервиран 100% капацитет от "Газпромекспорт", как тогава да стане този пренос на газ".

Сподели:

Коментари (0)

Кремъл е в шок: Все повече руски петролни танкери засядат задълго край бреговете на Азия

Кремъл е в шок: Все повече руски петролни танкери засядат задълго край бреговете на Азия

В материал на Bloomberg се изтъква, че санкциите срещу агресора принуждават руския петрол да остава все по-дълго в морето, докато Москва и нейните купувачи търсят нови схеми за доставка

НАП напомня на клиентите как да избегнат двойното данъчно облагане

НАП напомня на клиентите как да избегнат двойното данъчно облагане

Метод може да прилoжи всяко лице, чийто доходът е бил правилно обложен

Изграждат зарядни станции за електромобили по АМ "Тракия"

Изграждат зарядни станции за електромобили по АМ "Тракия"

Два от общо шестте зарядни центрове ще бъдат разположени в близост до автомагистралата – при изходите за Чирпан и за село Кабиле, и са част от зарядната инфраструктура за електрически превозни средства