Edgewing се очаква да бъде новият фронт за въздушно превъзходство до 2070 г.
Обединеното кралство, Италия и Япония официално обявиха създаването на Edgewing — съвместно предприятие, което ще бъде гръбнакът на програмата Global Combat Air Programme (GCAP). Проектът има за цел да разработи шесто поколение изтребител, който да гарантира технологично превъзходство и оперативна съвместимост до 2070г.
Edgewing ще се ръководи от трите индустриални гиганта — BAE Systems, Leonardo и Japan Aircraft Industrial Enhancement Co. Щабът ще бъде в Рединг, Великобритания, а стратегически производствени мощности ще има и в Италия и Япония. Лидер на инициативата е Марко Зоф — бивш генерален мениджър на авиационното подразделение на Leonardo, добре познат с опита си в транснационални иновационни проекти.
Какво прави Edgewing различен?
Новият изтребител ще интегрира авангардни технологии: радар и сензори, способни да обработват до 10 000 пъти повече данни от сегашните системи. Официалният план е самолетът да достигне оперативна готовност през 2035 г. и да стане стандарт за бъдещи бойни платформи, които ще работят съвместно с дронове и други въздушни системи.
GCAP се управлява от новата структура GCAP International Government Organisation (GIGO), чиято цел е да координира правителственото участие и споделянето на критични технологии между страните.
Конкуренцията не спи: кой още развива шесто поколение
Шестото поколение бойна авиация не е цел само за Edgewing — някои от най-големите играчи вече активно инвестират в подобни програми:
САЩ развиват Next Generation Air Dominance (NGAD) — проект с открит прототип още от 2020 г., комбиниращ пилотирани и безпилотни платформи.
Франция, Германия и Испания обединяват усилия във Future Combat Air System (FCAS), воден от Dassault и Airbus, който трябва да замени Eurofighter и Rafale около 2040 г.
Китай държи повечето детайли засекретени, но кадри от авиошоута намекват, че разработката на шесто поколение вече напредва.
Русия също обяви амбиции за „шести плюс“ изтребител — наследник на Су-57 — но програмата се забавя заради технологични ограничения и санкции.
На този фон Edgewing позиционира Великобритания, Италия и Япония като самостоятелен стратегически блок, който не разчита само на САЩ. За да осигури въздушна готовност до 2035 г., Япония паралелно обмисля и нови поръчки на F-35 за подмяна на остаряващите Mitsubishi F-2.
Дизайнът на новия изтребител беше представен на Farnborough International Airshow през 2024 г. и получи силен отзвук като пример за бъдещо високо ниво на оперативна съвместимост и иновация в коалиционна среда.
Чрез Edgewing трите държави не просто ще изградят нов боен самолет — те залагат модел за споделяне на технологии, индустриален растеж и сигурност, който може да се превърне в стандарт за следващите десетилетия.
Коментари (3)
Laffil
21:07, 4 Юли, 2025До нийде няма да я докарат, от трите държави само Япония става, другите две и за чеп не стават!!!!
Кирил желев
08:38, 5 Юли, 2025Да сте чували за двигателите на Ролс Роис?
Лихусата Минка
10:46, 3 Юли, 2025Политиката на тръмпеско се оказа отрезвяваща за демократичния свят, алтернативи на американските оръжия се разработват, никой не иска да е зависим при такива партньори като тях