Председателят на Социалдемократическата партия на Молдова Виктор Петович Шелин пише статия за вестник „Независимая газета“, в която предупреждава, че Русия губи безвъзвратно влиянието си над малката страна, а оттам и в перспектива – лостовете си върху Балканите.
В епохата на СССР на територията на Република Молдова бяха построени железопътни линии, които комбинираха широките съветски и характерните за Европа по-тесни релси. Това бяха стратегически съоръжения, които осигуряваха разпределението на търговски товари между Европа и Азия и в случай на война позволяваха на СССР да разположи необходимите резерви от войски на западните граници на Съюза в рамките на 48 часа.
Дори след влошаване на отношенията между Русия и Украйна, инфраструктурният железопътен потенциал на Молдова продължава да бъде от стратегическо значение за Руската федерация.
След пускането на стария газопровод до Турция, минаващ през Република Молдова, без особена реклама беше извършена реконструкция на магистралното трасе и беше реализиран технически проект за реверс на природен газ: през румънския участък до Молдова и от Молдова до Украйна. Опасно е да не се оценява значението на този проект: Румъния може да доставя газ за Молдова и Украйна, като го компенсира с обема от стария газопровод. Има още няколко възможности.
Дори след влошаване на отношенията между Русия и Украйна, газовата система на Република Молдова остана от стратегическо значение за Руската федерация и бе инструмент на меката сила.
Всички международни магистрали от Китай, Азия и Южна Русия преминават през Молдова и Приднестровския участък, където Русия е запазила политическото си влияние и групиране на войски. Именно в Молдова могат да бъдат създадени автомобилни логистични терминали за регулиране на външната търговия на ЕС и ОНД. Логистичните центрове представляват стратегически интерес за Русия както в търговските, така и във военните доктрини.
Без да се излиза извън рамката на обсъждането само на три инфраструктурни предимства на Молдова, може да се отбележи, че Русия може да се опита да привлече Молдова много по-близо, отколкото Кишинев е искал, тъй като се намира в географските и геополитически покрайнини на ОНД. Но Русия, с изключение на парите, хвърлени на една от молдовските партии, не направи нищо, за да запази националните си интереси в Молдова.
Днес Молдова не зависи от доставките на руски газ, горива и смазочни материали, електричество, храна и може да не зависи от присъствието на войски на Днестър, тъй като Русия вече няма гаранции, че лидерите на Приднестровието няма да кажат утре: „Благодарим на Русия за 30-годишна успешна миротворческа мисия, но ние не се нуждаем от защита“.
Като част от обмен на мнения с политици на Руската федерация през 2020 г. ги предупредихме, че ако за пореден път предложат на Владимир Путин да подкрепи Додон (Игор Додон е бившият президент на Република Молдова) , не Западът, а молдовският народ ще бъде обиден от Руската федерация и Москва ще загуби доверието на молдовския народ в Русия. А това е по-сериозна загуба от железопътните линии, газовите тръби или магистралите, тъй като инфраструктурата може да бъде възстановявана чрез подписване на документи, а доверието се връща само чрез нови тестове на отношенията.
Но на Путин отново беше препоръчан Додон и рейтингът на благоприятно отношение към Русия падна до рекордните 23%. А Додон загуби президентските избори.
Мая Санду спечели и веднага беше пуснат механизмът за създаване на единен междудържавен инфраструктурен проект за премахване на всички елементи от присъствието и перспективите на Руската федерация в Молдова.
Ще кажа само за най-важните: всички логистични железопътни възли ще бъдат унищожени, характерните за ЕС жп линии ще влязат в градовете на Молдова; от тези градове ще бъде изградена електрифицирана железопътна линия и, вероятно, ще бъде предоставена на концесия на украинската железница. Трябва да се отбележи, че ЕС вече е отпуснал средства за изграждането на електропроводи за високо напрежение, свързващи Молдова и Румъния, а газопроводите на РМ бяха технически свързани с Румъния през 2020 г. както на юг, така и на север от страната. Мая Санду се срещна с румънския президент Клаус Йоханис и получи голям финансов грант - 200 хиляди дози ваксини срещу коронавируса. В рамките на три години Румъния може да предостави на Молдова 500 милиона евро.
20 дни след среща с президента на Румъния, Мая Санду се срещна с президента на Украйна Владимир Зеленски и подписа споразумение за изграждането на директна магистрала Киев-Кишинев за сметка на еврофондовете, заобикаляйки приднестровския участък, и по-нататък - към Балканите .
Румъния е на първо място по обем на търговията с Молдова, Украйна - на второ място, ако изключим обема на руския газ. Може би Молдова ще купува руски газ, заедно румънски, но никога няма да зависи от руския газ, както преди. Дори до 2019 г. Русия беше фактор на влияние в Молдова и предизвикваше уважение, но покровителството на Додон се отрази отрицателно на репутацията на Москва в страната.
Може ли това да се промени? Възможно е, ако отпишем 7,5 милиарда щатски долара приднестровски газови дългове на Молдова в рамките на мирното споразумение. (http://m.focus-news.net)
Толкова са приднестровските газови дългове на страната
Фактор Фактор
Още от Свят
Украйна разработва няколко нови балистични ракети
Министърът на отбраната Рустем Умеров по-рано заяви, че към края на 2024 година или през 2025 година ще има информация за „мащабна ракетна програма“
През ноември Русия отбелязва рекордни загуби на жива сила и техника
Руската тактика вероятно ще продължи да води до големи загуби в бъдеще
Подробни планове на британски затвори изтекоха в "тъмната мрежа"
Има опасения, че ще бъдат използвани за контрабанда на наркотици и оръжия или за организиране на бягства