Патриархът на Москва и цяла Русия Кирил изпрати отговор на писмо от Константинополския патриарх Вартоломей по повод действията на Вселенската патриаршия във връзка със събитията в Украйна: за приемането в нея на – съгласно текста - неканоничните съобщества в Украйна; за „отмяната действието” на грамотата на Патриарха на Константинопол Дионисий IV, с която Киевската митрополия се предава в юрисдикцията на Москоския Патриархат; за проведения в Киев „поместен събор” на неканоничните съобщества, за избрания от тях „предстоятел на новата автокефална църква в Украйна”; за намерението да бъде им бъде предоставен на статус на автокефална Поместна Църква. Това се казва в съобщение от пресслужбата на Патриарха на Москва и цяла Русия Кирил. Агенция „Фокус“ публикува най-важните моменти от представения текст.
Патриарх Кирил отбелязва, че „присъединяването на разколниците с Църквата би било голяма радост както за православните в Украйна, така и за целия православен свят, ако то бе станало в съответствие с предписанията на каноничното право, в духа на мира и Христовата любов. Но сегашният политизиран процес на принудително обединение е далаче от нормите и духа на светите канони. Той се съпътства от чудовищно натрупване на лъжи, а сега вече и от насилие по отношение на истинската Украинска Православна Църква“.
Коментирайки проведения в края на миналата година събор в Киев, Кирил отбелязва, че той „всъщност бе оглавен от тройка, състояща се от Вашия представител, самозваният „патриарх” (сега именуващ се „почетен”) и светският глава на украинската държава, присъстваха само двама от 90 епископи на Украинската Православна Църква“.
„Това, което Вие наричате „поместен събор”, стана събрание на разколници, прикриващо се под името на Светата Константинополска Църква. Какво е това, освен ако не легализация на украинския разкол, който Вие обещахте публично да не допуснете?“, пише патриарх Кирил в писмото до Константинополския патриарх Вартоломей.
В текста следва забележка относно решението на архиереите на Украинската Православна Църква да се откажат от участие в събора в Киев: това „се обяснява не с митичния „натиск на Москва”, което в сегашните политически условия би било и невъзможно, а с единството на архипастирите със своите духовенства и вярващи. Такова единство не се страхува нито от грубото вмешателство на властите на Украйна във вътрешноцърковния живот, нито в многократно нарастващия през последните месеци държавен натиск върху Църквата. То не може да бъде разтурено с едно зачеркване“.
Специално внимание се обръща на решението на Вселенската патриаршия за „отмяната действието” на грамотата на Патриарха на Константинопол Дионисий IV. „В своето писмо Вие предприемате опит за преразглеждане смисъла на комплекса документи, подписани в 1686 г. от вашия предшественик Патриарх Дионисий IV и Светия Синод на Константинополската Църква. По отношение на съдържанието на този исторически документ в продължение на стотици години не е имало разногласия между нашите Църкви. Сега Вие заявявате за „отмяна на действието” на Патраршеска и Синодална грамота, тъй като „външните условия са се променили”.
Патрирх Кирил припомня: „Аз Ви предложих да направите събеседване по този въпрос, като привлечете авторитетни историци, богослови и специалисти по църковно-канонично право. Вие отказахте, като се мотивирахте с недостатъчното време. Мога само да изразя съжаление, че Вашите разрушителни за общоцърковното единство решения зависят толкова силно от „външните”, т.е. от политическите условия, за които Вие не се стеснявайте да съобщите направо“.
В текста е засегната темата за правото на Константинополската патриаршия да предоставя статус на автокефалия на украинската „разсколна“ църква. „Писмото Ви съдържа поредните повторения на спорните утвърждения за уж принадлежащата на Константинополската Църква „изключителна отговорност да предоставя автокефалия” и разглежда апелациите на другите Поместни Църкви, съгласно „духовното съдържание” на 9 и 12 правило на Халкидонския Събор. Предприеманата от Вас трактовка обаче никога не е била общоцърковно призната. Против Вашето разбиране за апелационните права на Константинополския Престол свидетелства цял ред възражения на византийския канонист Йоан Зонара. Той пише: „Константинополският /Патриарх/ се признава за съдия не въобще над всчики митрополити, но само над подчинените нему. Понеже нито митрополитите на Сирия, нито палестинските, нито финикийските, нито египетските не биват привличани на съд по волята му, защото сирийските подлежат на съдене от Антиохийския Патриарх, палетинските – от Йерусалимския, а египетските се съдят от Александрийския, от които те са ръкоположени и на които са подчинени”. Такава привилегия не се признава и на Вас по отношение на съвременните Поместни Православни Църкви. Но, като си присвоявате незаконно това право, в този случай Вие дори не се съобразявате със съществуващите канонични норми, определящи действията на страната, приемала апелацията“, пише Кирил.
В заключение патриархът на Москва и цяла Русия уверява, че „Руската Църква от векове е била дълбоко благодарна на Светата Константинополска Църква за нейния принос в съзиждането на Световното Православие, за нейната роля в просвещаването на езическа Русия, за помощта в развитието на традициите на монашеството и духовното образование“. Кирил обаче е категоричен, че „вярващи както в Украйна, така и в другите страни изпитват горчиво разочарование във връзка с това, че историческата Църква – Майка не слуша гласовете им“ и привежда данни за „стотици хиляди подписи на вярващи от Украйна в подкрепа на Украинскапа Православна Църква и с молби да не подривате нейното единство“.
Припомнят се имената на патриари, които „със своето служение са прославили Светата Константинополска Църква“, но и на такива, които са я „позорили“, пише Кирил и призовава: „Не вписвайте своето досега уважавано име наравно с такива безславни епископи на Константинопол… Отстъпете сега от общението си с разколниците, откажете се от участие в политическата авантюра за тяхната легализация. И тогава истинската Православна Църква на Украйна во главе с Блажения митрополит Киевски и на цяла Украйна Онуфрий ще Ви благослови, а историята ще съхрани за Вас памет чиста в числото на тези светители на Константинополския Престол, които в трудни политически условия са съумели да не уронят достойнството на Църквата и да съхранят нейното единство“.
„Ако ли пък, Вие постъпите съобразно намеренията, изложени във Вашето писмо, ще загубите завинаги възможността да служите за единството на Светата Божия Църква, ще престанете на бъдете Първи в православния свят, който наброява стотици милиони вярващи. А причинените от Вас страдания на православните украинци ще Ви следват нелицеприятно на Страшния съд пред нашия Господ и ще свидетелстват пред Него против Вас. Моля се от все сърце това да не случи. Още не е късно да се спрете“, пише Кирил в края на текста, под който се е подписал собственоръчно.
Патриарх Кирил отбелязва, че „присъединяването на разколниците с Църквата би било голяма радост както за православните в Украйна, така и за целия православен свят, ако то бе станало в съответствие с предписанията на каноничното право, в духа на мира и Христовата любов. Но сегашният политизиран процес на принудително обединение е далаче от нормите и духа на светите канони. Той се съпътства от чудовищно натрупване на лъжи, а сега вече и от насилие по отношение на истинската Украинска Православна Църква“.
Коментирайки проведения в края на миналата година събор в Киев, Кирил отбелязва, че той „всъщност бе оглавен от тройка, състояща се от Вашия представител, самозваният „патриарх” (сега именуващ се „почетен”) и светският глава на украинската държава, присъстваха само двама от 90 епископи на Украинската Православна Църква“.
„Това, което Вие наричате „поместен събор”, стана събрание на разколници, прикриващо се под името на Светата Константинополска Църква. Какво е това, освен ако не легализация на украинския разкол, който Вие обещахте публично да не допуснете?“, пише патриарх Кирил в писмото до Константинополския патриарх Вартоломей.
В текста следва забележка относно решението на архиереите на Украинската Православна Църква да се откажат от участие в събора в Киев: това „се обяснява не с митичния „натиск на Москва”, което в сегашните политически условия би било и невъзможно, а с единството на архипастирите със своите духовенства и вярващи. Такова единство не се страхува нито от грубото вмешателство на властите на Украйна във вътрешноцърковния живот, нито в многократно нарастващия през последните месеци държавен натиск върху Църквата. То не може да бъде разтурено с едно зачеркване“.
Специално внимание се обръща на решението на Вселенската патриаршия за „отмяната действието” на грамотата на Патриарха на Константинопол Дионисий IV. „В своето писмо Вие предприемате опит за преразглеждане смисъла на комплекса документи, подписани в 1686 г. от вашия предшественик Патриарх Дионисий IV и Светия Синод на Константинополската Църква. По отношение на съдържанието на този исторически документ в продължение на стотици години не е имало разногласия между нашите Църкви. Сега Вие заявявате за „отмяна на действието” на Патраршеска и Синодална грамота, тъй като „външните условия са се променили”.
Патрирх Кирил припомня: „Аз Ви предложих да направите събеседване по този въпрос, като привлечете авторитетни историци, богослови и специалисти по църковно-канонично право. Вие отказахте, като се мотивирахте с недостатъчното време. Мога само да изразя съжаление, че Вашите разрушителни за общоцърковното единство решения зависят толкова силно от „външните”, т.е. от политическите условия, за които Вие не се стеснявайте да съобщите направо“.
В текста е засегната темата за правото на Константинополската патриаршия да предоставя статус на автокефалия на украинската „разсколна“ църква. „Писмото Ви съдържа поредните повторения на спорните утвърждения за уж принадлежащата на Константинополската Църква „изключителна отговорност да предоставя автокефалия” и разглежда апелациите на другите Поместни Църкви, съгласно „духовното съдържание” на 9 и 12 правило на Халкидонския Събор. Предприеманата от Вас трактовка обаче никога не е била общоцърковно призната. Против Вашето разбиране за апелационните права на Константинополския Престол свидетелства цял ред възражения на византийския канонист Йоан Зонара. Той пише: „Константинополският /Патриарх/ се признава за съдия не въобще над всчики митрополити, но само над подчинените нему. Понеже нито митрополитите на Сирия, нито палестинските, нито финикийските, нито египетските не биват привличани на съд по волята му, защото сирийските подлежат на съдене от Антиохийския Патриарх, палетинските – от Йерусалимския, а египетските се съдят от Александрийския, от които те са ръкоположени и на които са подчинени”. Такава привилегия не се признава и на Вас по отношение на съвременните Поместни Православни Църкви. Но, като си присвоявате незаконно това право, в този случай Вие дори не се съобразявате със съществуващите канонични норми, определящи действията на страната, приемала апелацията“, пише Кирил.
В заключение патриархът на Москва и цяла Русия уверява, че „Руската Църква от векове е била дълбоко благодарна на Светата Константинополска Църква за нейния принос в съзиждането на Световното Православие, за нейната роля в просвещаването на езическа Русия, за помощта в развитието на традициите на монашеството и духовното образование“. Кирил обаче е категоричен, че „вярващи както в Украйна, така и в другите страни изпитват горчиво разочарование във връзка с това, че историческата Църква – Майка не слуша гласовете им“ и привежда данни за „стотици хиляди подписи на вярващи от Украйна в подкрепа на Украинскапа Православна Църква и с молби да не подривате нейното единство“.
Припомнят се имената на патриари, които „със своето служение са прославили Светата Константинополска Църква“, но и на такива, които са я „позорили“, пише Кирил и призовава: „Не вписвайте своето досега уважавано име наравно с такива безславни епископи на Константинопол… Отстъпете сега от общението си с разколниците, откажете се от участие в политическата авантюра за тяхната легализация. И тогава истинската Православна Църква на Украйна во главе с Блажения митрополит Киевски и на цяла Украйна Онуфрий ще Ви благослови, а историята ще съхрани за Вас памет чиста в числото на тези светители на Константинополския Престол, които в трудни политически условия са съумели да не уронят достойнството на Църквата и да съхранят нейното единство“.
„Ако ли пък, Вие постъпите съобразно намеренията, изложени във Вашето писмо, ще загубите завинаги възможността да служите за единството на Светата Божия Църква, ще престанете на бъдете Първи в православния свят, който наброява стотици милиони вярващи. А причинените от Вас страдания на православните украинци ще Ви следват нелицеприятно на Страшния съд пред нашия Господ и ще свидетелстват пред Него против Вас. Моля се от все сърце това да не случи. Още не е късно да се спрете“, пише Кирил в края на текста, под който се е подписал собственоръчно.
Още от Вяра и демони
Папата пропуска откриването на "Нотр Дам", ще посети Корсика
„Звездата на церемонията по повторното откриване на "Нотр Дам" е самата "Нотр Дам“
Църквата почита воин българин, наречен "святото дете"
Жития на светците
Даниил забърква България в пореден руски скандал, чества с Антоний Волколамски измисления светец Невски