Мая Стоянова
На 23 март православната църква възпоменава св. Теодор Тирон, за да припоми чудото, станало десетилетия след мъченическата му смърт.
В българския народен календар празникът е известен като Тодоровден, Тодорова събота или Тудорица. Отбелязва се в първата събота от Великия пост, като датата на честването му, подобно на Великден, се определя по лунния календар.
В светогледа на българина св.Тодор стои на границата на времето – преди и след хаоса, на прехода между сезоните, между поста и въздържанието; свързва земния и отвъдния свят, чуждото място и родната къща.
Старо поверие е, че всяка година през март св.Тодор забива копието си в земята, връзва за него коня си и отива при
Бог, да моли за Лято.
Когато си тръгва, изважда копието, гони всички въртоглави и зли сили и повлича след себе си лятото. Само този ден светецът излиза от гробищата като страшен ездач, яхнал бял кон (символизиращ срещата със света на сенките), обикаля из земята и удрял с тоягата си всяка неправедна жена.
Заедно с това св.Тодор е покровител на конете и раждаемостта – мъжкото и женско начало в природата и обществото. Затова на Тодоровден нашият народ празнува за здравето на конете, откъдето идва и името му
Конски Великден.
По стар обичай преди изгрева на слънцето всяка стопанка приготвя обреден хляб с форма на конче или подкова, украсен с орехови ядки, скилидки чеснов лук и сол. От тях се слага по залък в храната на конете, а посля я раздава, като подскачат и бягат, имитирайки движението и цвиленето на конете.
През това време мъжете се готвят за кушията - традиционни състезания с коне. Преди надбягването всеки сресва и гизди своя любимец, та по-лесно да го разпознават. Чийто кон първи пресече финала, неговият ездач е победител в кушията. Конят кичат с пъстър мисал и зелен цветен венец, а на ездача дават специален амулет. Всяка кушия завършва с общоселска трапеза и веселба.
На Тодоровден обреди изпълняват и
младите булки.
Облечени в невестински носии, заедно със свекървите носят тепсия с варена царевица и специален колак в църквата. Свещеникът ги благославя. После връщат царевицата вкъщи и я разпръскват по градините, за да е плодовита годината. Отколешна е традицията рано сутрин на Тодоровден майките да къпят децата, за да са силни и жизнерадостни, а младите булки да приготвяг малки хлебчета, които раздават на близки и роднини, за да се сдобият със здрави деца.
Конят заема особено място в мирогледа на нашите предци. Почитан е по тези земи още в древността. Той е
свещено животно,
основен атрибут на тракийските божества, което заема специално място в погребалната обредност на знатните траки. Свидетелство за това са многобройните оброчни релефи на Тракийския конник, Херос, открити по днешните български земи.
Конят присъства и в прабългарски средновековни паметници. Обожествен в образа на Тангра, той се осмисля като соларен символ и родов тотем, чиято опашка Аспаруховите българи са превърнали в свое знаме.
В образа на коня пък славяните също припознават соларен знак, много често изобразяван върху шевичните украси на дрехи и тъкани, които майсторяли. В представите им той бил
недосегаем за вили, караконджули и самовили.
С негова помощ бог Свентовит успял да проникне в царството на мрака и да се пребори със силите на злото и смъртта.
Тези представи за коня – символ на небесното светило, тотем и медиатор между горната и долната земя, са станали част и от светогледа на патриархалния българин.
Още от Вяра и демони
Кой ще последва примера на премиера Радославов да изгони от България натрапения светец Невски
Вместо да слави името на светите братя Кирил и Методий или Борис Покръстител, катедралният ни храм е кръстен на последовател на Пророка
Църквата почита св. Екатерина
В преданието се разказва как ангели отнасят тялото ѝ в планината Синай, където през VI век византийският император Юстиниан I основава Синайския манастир.
Папата пропуска откриването на "Нотр Дам", ще посети Корсика
„Звездата на церемонията по повторното откриване на "Нотр Дам" е самата "Нотр Дам“