Нискобюджетната компания "Уизер" (Wizz Аir) преустановява от полетите между София и Варна от 27 октомври. Новината беше потвърдена както от авиокомпанията, така и от дружеството "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", концесионер на летищата във Варна и Бургас.
"Уизер" летя по линията София - Варна до 2010 г., след което прекрати полетите, за да ги възстанови отново през март 2017 г.
"Ние непрекъснато следим заетостта на маршрутите си и ако е необходимо, разпределяме определени капацитети по други, по-популярни линии", обясняват от компанията.
Макар че информацията за прекратяването на полетите дойде изненадващо, от варненското летище отговориха, че "още през юли т.г. "Уизер" публично са комуникирали, че оптимизират графика си за София и Варна през зимния сезон". Пак тогава от нискобюджетния авиопревозвач са информирали концесионера на Летище Варна, че временно, отново за зимния сезон, ще бъдат преустановени полетите от Варна до Милано Бергамо и Тел Авив. Тези полети ще бъдат изпълнявани само през лятото.
Алтернативите
До момента "Уизер" обслужваше линията София – Варна с един полет дневно и така отиване и връщане в един и същ ден беше невъзможно, но при купуване на двупосочен билет с ранна резервация цената на полета започваше от 70 лв. (по 34.99 лв. в едната посока). На тази цена могат да бъдат купени в момента и билетите за последните полети на авиокомпанията в края на октомври.
При липсата на бърза пътна връзка между София и Варна, амортизирания и бавен жп транспорт и седемчасовото пътуване с автобус, макар и на цена от около 50 лв. в двете посоки, полетите на "Уизер" бяха без алтернатива като съотношение цена, качество и скорост на придвижването. От края на октомври обаче те спират, а към момента идея за възобновяването им за следващия летен сезон няма.
Три възможности
Обичайната практика на авиокомпанията е автоматично да информира всички засегнати пътници чрез персонализиран имейл за настъпилите промени и техните възможности". Така, въпреки, че официално съобщение за прекратяване на полетите и до този момент не е публикувано на официалната страница на компанията в интернет, пътниците с резервации, засегнати от промяната, са уведомени, че имат три възможности. Те са да изберат алтернативен полет от графика на "Уизер", да им бъде изцяло възстановена платената сума или да получат 120% от първоначалната платената тарифа в своя WIZZ акаунт, които ще използват за бъдещи резервации.
Конкурентът
Освен "Уизер" между София и Варна в момента с три полета дневно лети и националният превозвач "България ер" - дружество от групата "Химимпорт". Цените, които авиокомпанията предлага през сайта си за пътуване през последната седмица на октомври, започват от 56 лв. при включен само един ръчен багаж. Същите цени "България ер" запазва и за месеците ноември и декември, когато вече ще е без конкуренция.
По данни на "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" - смесено дружество между германската Fraport и групата "Химимпорт", през м.г. двата авиопревозвача са превозили между София и Варна над 249 хил. пристигащи и заминаващи пътници. Само от януари до август т.г. в двете посоки по същия маршрут са летели над 195 хил. пътници.
От "Уизер" информираха, че капацитетът им за тези полети през 2017 г. е бил близо 103 хил. места, докато от януари до август 2018 г. той е намалял до около 86 хил. места. Броят на превозените пътници и коефициентът на натоварване обаче остава поверителна информация на компанията.
Големите надежди
В средата на лятото м.г. "Уизер" откри втората си база у нас във Варна, като обяви, че ще обслужва 8 целогодишни дестинации със самолета Airbus А320, базиран там. "Направената от нас инвестиция възлиза на над 99 млн. долара, каза тогава каза Оуен Джонс, корпоративен директор на унгарския превозвач. Общо 333 хил. места в нашите самолети са вече в продажба, като планираме още през следващата година растеж от 11%". Обявените в средата на м.г. полети бяха да Ларнака, Дортмунд, Айндховен, Лондон, Милано, Тел Авив, Мюнхен, както и до Летище София. Днес обаче от компанията потвърдиха, че заедно с последния ще бъдат преустановени и полетите до Милано (Бергамо) и Тел Авив.
Една пропаднала идея
В края на януари 2017 г. дружеството "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" предложи да бъде учреден регионален фонд за развитие на въздушните връзки от и до летище Варна по подобие на този, който преди време функционираше в Пловдив. Неговата цел беше да удължи летния сезон и да осигури туристически поток в региона и извън сезона.
Според предварителните разчети, направени от "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", само една нова целогодишна въздушна линия до Варна би довела по Северното Черноморие около 60 хил. пътници годишно. Финансовата подкрепа, необходима за 4 полета седмично в продължение на една година, трябваше да е в рамките на 150 – 200 хил. евро. Това означава, че ако трите морски общини – Варна, Балчик и Каварна, отделяха по 20% от приходите си от туристическия данък, акумулираните средства за една година щяха да са около 500 хил. евро, достатъчни за "дотирането" на 3-4 нови въздушни линии.
Фондът трябваше да осигури финансова подкрепа за поддържането именно на редовни въздушни линии от и до летище Варна извън активния летен сезон – от 1 октомври до 31 май, като този до София, който в момента авиокомпанията закрива поради нерентабилност.
Писмо с такова съдържание беше изпратено до кмета на Варна Иван Портних и председателя на общинския съвет в града Тодор Балабанов. То трябваше да бъде разгледано от общинския съвет в града, но това така и не се случи. Същите писма бяха изпратени и до кметовете на Балчик и Каварна, но и там резултатът беше същият. На въпроси на "Капитал" от двете общини отговориха, че не са предприели нищо по предложението, тъй като е нямало реакция от страна на Варна - водещата община в района.
(Източник: "Дневник")
Полетите на нискобюджетната компания бяха без алтернатива като съотношение цена, качество и скорост на придвижването
Фактор Фактор
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг