Xiaomi YU7: Китайският SUV, който може да измести германските гиганти
След като дебютира с впечатляващия електрически седан SU7, китайската технологична компания Xiaomi направи следващата логична стъпка – пусна на пазара електрически SUV. Моделът YU7 бързо привлича вниманието със своя дизайн, технологични иновации и невероятно съотношение между цена и качество. Мнозина вече го наричат "Tesla от Изтока", а утвърдени производители като BMW и Mercedes имат всички основания да го приемат сериозно.
YU7 е по-дълъг и по-широк от Porsche Cayenne, но по-нисък, което го прави динамичен и просторен. Интериорът е минималистичен и високотехнологичен, с огромен head-up дисплей и капибара като виртуален асистент. Панорамният стъклен покрив е електрохромен и може да се затъмни до 99.85%.
Моделът предлага няколко конфигурации с два вида батерии (96.3kWh и 101.7kWh), до 749 к.с. и пробег до 517 мили (по китайския CLTC стандарт). Най-мощната версия ускорява от 0 до 100 км/ч за 3.2 секунди. Всички варианти разчитат на 800V архитектура и DC зареждане с до 500kW – далеч над нивото на повечето европейски конкуренти.
Система с въздушно окачване и адаптивни амортисьори гарантира комфорт, дори при маса от 2.8 тона. А стартовата цена? Едва около 30 500 евро в Китай. Топ версията струва приблизително 39 700 евро.
Къде са Mercedes и Tesla в това уравнение?
През февруари 2025 г. Mercedes направи пробив с представянето на първия електромобил, задвижван от solid-state батерия, разработена в партньорство с американската Factorial Energy. За разлика от концептуалните модели, батерията беше интегрирана в леко модифициран EQS – модел, който вече се предлага серийно. Тази технология обещава до 30–50% по-голям пробег, по-ниско време за зареждане и по-добра безопасност.
Макар че японският пионер Toyota започна работа по solid-state батериите още през 2012 г., германският концерн ги изпревари в реалната интеграция. С пробег над 1000 км и време за зареждане под 10 минути (в лабораторни условия), Mercedes повдигна летвата.
От своя страна Tesla остава настрана от solid-state надпреварата. Компанията фокусира усилията си върху подобрения на литиево-йонните батерии (напр. формат 4680), възприемайки стратегията на „прагматичен наблюдател“. Така Xiaomi намира място между иновационния скептицизъм на Tesla и инженерния консерватизъм на германците.
Xiaomi YU7 не е просто евтин алтернативен SUV. Той е доказателство, че китайските производители вече не догонват, а изпреварват в някои сегменти. С производителност, пробег и технологии от най-високо ниво и цена, която смазва конкуренцията, Xiaomi променя правилата в автомобилната индустрия. Ако навлезе в Европа – BMW и Mercedes ще имат основателна причина за безпокойство.


Коментари (0)