26 Декември, 2025

Японска компания създава кораби-газовози за спасяване на планетата

Японска компания създава кораби-газовози за спасяване на планетата

Не е възможно напълно да се премахнат емисиите от парникови газове

Японската фирма Mitsubishi Shipbuilding обяви, че работи по прототип на кораб за втечнен природен газ, предназначен да пренася големи обеми от суровината на дълги разстояния до съоръжения за съхранение, където ще бъде изолиран от атмосферата за дългосрочен план. За новата разработка, която ще помогне за спасяването на планетата, разказва агенция Bloomberg.

Корабите са превозвали втечнен въглероден диоксид и преди, но не е имало отделни кораби, предназначени да транспортират емисии от производството до съхранението. Mitsubishi Shipbuilding очаква нейния танкер да бъде първият, който ще работи в зараждащия се сектор за улавяне, рециклиране и съхранение на въглерод. Представители на компанията са убедени, че с развитието на тази пазарна ниша подобни плавателни съдове ще се използват масово. Те отбелязаха, че ще бъде невъзможно напълно да се премахнат емисиите на парникови газове на планетата дори с развитието на възобновяеми енергийни източници и водородната индустрия. Освен това е по-евтино да се доставя въглерод по този начин на разстояние над 300 километра, отколкото да се използва тръбопровод. Планира се моделът на кораба да бъде представен преди края на март 2023 г. Очаква се дължината му да бъде 72 метра, а вместимостта на резервоара - 1450 куб.метра. Mitsubishi Shipbuilding също участва в разработването на система за отстраняване на въглеродния диоксид от изгорелите газове на корабите, който след това се втечнява и съхранява на борда.

Mitsubishi Shipbuilding не е единствената корабостроителна фирма, която разработва газовози за втечнен въглерод. Сред конкурентите им е китайската компания Dalian Shipbuilding Industry, която подготвя доставката на два такива кораба до средата на 2024 г. Танкерите са поръчани от Northern Lights JV DA, собственост на петролните и газови компании Shell Plc, TotalEnergies SE и Equinor ASA.

Освен това, за по-нататъшно транспортиране на втечнен въглероден диоксид се сляха две френски компании - за производство на технически газове Air Liquide, както и за доставка на Sogestran SA.

Според плана за въглероден неутралност 2050 на Международната енергийна агенция, 1,6 гигатона въглероден диоксид трябва да се улавя годишно до 2030 година. До 2050 година тази цифра трябва да се увеличи до 7,6 гигатона, от които около 95 процента ще се съхраняват в геоложки складове.

По данни на Bloomberg корабната индустрия е един от най-големите източници за емисиите на въглероден диоксид. Тя отделя повече въглерод в атмосферата, отколкото Германия и Холандия взети заедно. /БГНЕС

Сподели:

Коментари (0)

Foreign Policy: Европа е във война! Украйна и останалите през 2025

Foreign Policy: Европа е във война! Украйна и останалите през 2025

На бойното поле се е установила ужасна патова ситуация. 750-милната фронтова линия е толкова пренаселена с дронове, че всяко движение е смъртоносно, а бавните напредъци на Русия са постигнати с огромни човешки жертви.

Коледното обръщение  Чарлз III засилва ролите на двама от кралското семейство

Коледното обръщение Чарлз III засилва ролите на двама от кралското семейство

В речта си 77-годишният крал говори за жизнения „път на търсене“, споменавайки библейската история за влъхвите, които преодоляват физически и морални изпитания и намират вътрешна сила.

Патриарх  Даниил цитира Йоан Златоуст:  Името на Църквата не е име на разделение, а на единение и на съгласие

Патриарх Даниил цитира Йоан Златоуст: Името на Църквата не е име на разделение, а на единение и на съгласие

Православната църква е длъжна още по-високо да издигне своя глас в общо свидетелство за светлината и мира, които Христос ни донесе със Своето раждане