24 Ноември, 2024

Зам.-генерален секретар на НАТО: Крим започва да прилича на огромен самолетоносач

Зам.-генерален секретар на НАТО: Крим започва да прилича на огромен самолетоносач

Роуз Готемюлeр, снимка: news.bg

Внимателно наблюдаваме какво се случва Крим по същия начин, както правим това с Калининград. Трябва да подчертая, че имаме проблеми с отбраната, идващи от всички страни, макар че мнозина си мислят, че сме фокусирани само върху балтийските държави. Това споделя в интервю за "Дневник" заместник генералния секретар на НАТО американката Роуз Готемюлeр. От октомври 2016 г. тя заема вторият по важност пост в политическото ръководство. В края на седмицата бе в София за втори път (първата ѝ визита у нас е била като заместник държавен секретар на САЩ по въпросите на контрола над въоръженията и отношенията в отбраната).

По думите й в момента руснаците инсталират въоръжение, включително ракети с голям обхват, в Крим. Някои колеги в НАТО дори говорят, че сякаш насред Черно море се е появил огромен самолетоносач със стърчащи във всички посоки оръжия. Затова НАТО трябва много внимателно да следи събитията. Затова и имаме това т.нар. адаптирано присъствие. В него не става дума само за създаването на механизираната бригада в Румъния с българско участие, но и обсъждаме какви военноморски и военновъздушни способности трябва да бъдат разположени. В момента в Черно море има военноморска група, имаме и въздушни патрули. Доста неща са направени, но и има още много да се върши, коментира Готемюлeр.

Запитана какво се прави в този регион, в който Алианса е имал сериозен проблем миналото лято със свободата на придвижване на военни колони през границите на съюзнически държави, представителката на НАТО обяснява, че проблемът с военната мобилност е за всички страни от алианса и в момента се работи за разрешаването му. Той обаче има различни съставни части. Една от тях например са регулациите, граничният и митнически контрол - как в мирно време да е по-лесно военно оборудване, включително оръдия и муниции, да пресича границите, как безпроблемно войски да преминават от една страна в друга. Има също проблем с инфраструктурата - хората забравиха, че след студената война някои държави приватизираха транспортната си инфраструктура, жп линиите. Как да гарантираме, че при нужда тези частни активи ще бъдат веднага на разположение за превоз на части и оборудване?
И накрая нещо особено актуално за Европейския съюз - колко здрави са мостовете, колко издържливи са пътищата, за да понесат преминаването на тежко въоръжение. В тази сфера има много пространство за сътрудничество с ЕС и тя ще е сред водещите теми на срещата на върха на НАТО през юли, подчертава Роуз Готемюлeр.

Сподели:

Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш

Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит

Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен

Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен

Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси

Младите хора са моралният компас