23 Ноември, 2024

Заради задкулисни игри в Агенция „Митници“ България може да загуби 100 млн. лева европейско финансиране и да получи санкции

Заради задкулисни игри в Агенция „Митници“ България може да загуби 100 млн. лева европейско финансиране и да получи санкции

За да се елиминира прилагането на ЗОП, доставката на рентгеново  оборудването е засекретена, била за разузнавателна дейност

Има риск България да загуби безвъзмездното финансиране от ЕК, за осигуряване на рентгеново оборудване за защита на външните граници. Проектът е за 100 милиона лв., от които 63 милиона лв. безвъзмездно европейско финансиране за оборудване за митнически контрол. Въпреки изричните разпоредби на закона и правилата на ЕК, Агенция „Митници“ е възложила поръчката директно, без конкуренция на мексиканска телекомуникационна компания, която според експерти няма никакъв опит и референции в областта на оборудването за рентгенов контрол и поддръжка, няма и лиценз за радиационна безопасност от компетентните органи на България. Вместо явно, възлагането е направено по български - тайно, без да са поканени водещите световни и европейски производители в областта на рентгеново оборудване. На всичко отгоре за първи път в историята на Агенция „Митници“ поръчка за доставка на подобно  оборудване се  засекретява и то като разузнавателна дейност. А целта е ясна - да се елиминира прилагането на ЗОП и на европейските директиви за обществени поръчки, включително да се изключи прилагането на приложното поле на поръчки в областта на отбраната и сигурността, както и на съответната европейска директива. 

Шансът да си част от ЕС

През 2021 година с Регламент (ЕС) 2021/1077 е създаден Инструмент за финансова подкрепа за оборудване за митнически контрол (CCEI), финансиран по Фонда за интегрирано управление на границите на ЕС, в контекста на многогодишната финансова рамка за периода 2021-2027 г.

Създаването на Инструмента отговаря на нарастващия и неотложен приоритет за гарантиране на стабилно управление на външните граници на Съюза и повишаване на сигурността на всички страни-членки. 

История на скандала

От официалния сайт на ЕК става ясно, че проектът Агенция „Митници“ 2021-BG-BCROSS на стойност 40 262 987,00 € без ДДС стартира на 1 ноември 2022, а финансовият принос на ЕК е на стойност 32 210 389,60 € без ДДС. 

На 22 август 2023 г. Агенция „Митници“ публикува открита процедура за обществена поръчка по проекта, основана на Директива 2014/24/ЕС. 

Въпреки големите надежди и очаквания, на 16 януари 2024 г. процедурата е прекратена с Решение № 486/16.01.2024 на Върховния административен съд на Република България. По неясни причини Агенция „Митници“ информира почти месец по-късно за нейното прекратяване - едва на 21 февруари 2024. 

Неочаквано решение и възлагане без конкурентна процедура

Повече от 7 месеца след прекратяване на откритата процедура няма стартирана нова със същия или сходен предмет в Профила на купувача агенция в сайта на„Митници“ в ЦАИС, а това засилва опасността от задкулисни игри, както и риска страната ни да загуби милиони.

Заради липсата на яснота по казуса депутатът от ПП-ДБ Мартин Димитров отправя в началото на юли питане до министъра на финансите Людмила Петкова - какви мерки са предприети за осигуряване на рентгеново оборудване за защита на външните граници,  има ли риск страната ни да загуби безвъзмездното финансиране в рамките на милиони евро?

Седмица по-късно вече е факт и отговорът на финансовия министър. От него става ясно, че „след прекратяване на горепосочената обществена поръчка, за да бъде осигурено необходимото рентгеново оборудване, по реда на чл. 149, ал. 1, т. 3 от ЗОП Агенция „Митници“ сключи договор, в изпълнение на който очаква до 30.06.2025 г. да получи рентгеновото оборудване съгласно Грантовото споразумение.“ На пръв поглед всичко изглежда безпроблемно и дори обнадеждаващо. Но вглеждане в детайлите  показва, че отговорът е манипулативен, прикрити са доста обстоятелства, премълчани са факти, като по същество е спестена и информацията за  предисторията на сключване на договора. 

Юристи са категорични, че тъй като обществената поръчка е прекратена от ВАС, възложителят Агенция „Митници“ е била задължена да спази указанията във влязлото в сила решение на ВАС и да обяви нова процедура за същата обществена поръчка след като отстрани незаконосъобразността, констатирана от КЗК и ВАС. Вместо това Агенция „Митници“ решава да излезе изцяло от приложното поле на ЗОП и относимите европейски директиви и да намери вратичка, като възложи поръчката извън ЗОП. 
Осигуряване на необходимото оборудване обаче може и трябва да стане чрез обществена поръчка. Такива са и изричните указания на ЕК по финансовия инструмент CCEI, такива са и изискванията на Финансовия регламент на ЕС.  

В отговора на финансовия министър е спестена съществена информация относно:
1)   Причината за подадените две жалби, въпреки, че същите се цитират в отговора;
2)   Причината за неспазване на влязлото в сила решение на ВАС, с което се потвърждава решението на КЗК;
3)   Причините за непровеждане на нова законосъобразна процедура за обществена поръчка; 
4)   Причините за неприлагане на европейското и национално законодателство в областта на обществените поръчки;
5)   Причините за прилагане на реда на чл. 149, ал. 1, т. 3 от ЗОП. Всъщност точно избора на този член е хитрият ход, с който се заобикалят регламентите и правилата. Според него законът не се прилага за поръчки в областите отбрана и сигурност,  възлагани за целите на разузнавателни дейности...

Така Агенция „Митници“ изключва:
1)   Прилагането на ЗОП, въпреки че стойността на поръчката надхвърля многократно праговете на ЗОП, което прави задължително прилагането на ЗОП. 
2)   Прилагането на двете Директиви за обществени поръчки –Директива 2014/24/ЕС и Директива 2009/81/ЕС. 

Паралелно с това обаче  Агенция „Митници“ създава 

прецедент в историята

за възлагане на доставка на рентгеново оборудване, класифицирайки го като разузнавателно. Експерти в областта са категорични, че услугите, свързани с рентгеновото оборудване, включени в предмета на поръчката (инсталация, пускане в експлоатация, сервизна поддръжка) не са от такова  естество и нямат общо с целите на разузнавателните дейности.  

Заради неясния отговор на финансовия министър, на 22 юли  Мартин Димитров отправя нови въпроси към Людмила Петкова, които логично следват от липсата на достатъчно ясна обосновка в отговора  й.  В своето питане, той изисква обяснение за причината, поради която Агенция „Митници“ не е обявила нова открита процедура за обществена поръчка в съответствие с решението на ВАС. Вместо това, Агенция „Митници“  използва изключенията за неприлагане на ЗОП по реда на чл. 149, ал.1, т.3 от ЗОП.

„Зададох 2 въпроса как така Агенция „Митници“ не проведе обществена поръчка за доставка на рентгеново оборудване. Създава се риск да бъде загубена европейската финансова помощ. Крайно време е правилата на ЕК да започнат да се спазват! От това има нужда България“, коментира пред Faktor.bg депутатът.

Отговорът на второто му питане обаче, заради предстоящата лятна ваканция на парламента, се очаква едва в началото на септември, а всяко забавяне е критично за постигането на яснота и прозрачност по този важен проект.

Според коментар на юристи, Агенция „Митници“ е класифицирала оборудването по проекта като оборудване за разузнавателна дейност, за да изключи приложимостта на европейските директиви за обществени поръчки и Закона за обществените поръчки (ЗОП). 

Запознати източници, пожелали да останат анонимни, разкриват пред Faktor.bg, че на 4 юни 2024  Агенция „Митници“ е сключила договор с регистрирана в България фирма за този мащабен проект, без да проведе конкурентна процедура и без да покани световните лидери и европейски производители на оборудване за митнически контрол. Миноритарният собственик на фирмата, с която Агенция "Митници" е сключила договора, е австрийска телекомуникационна фирма, а мажоритарният собственик е мексиканска фирма, контролирана от  един от най-богатите в света, спряган за корупция и съмнителна инвестиция в Беларус. 

Тази избрана по неясни критерии фирма е известна основно като доставчик на телекомуникационни услуги в България. Фирмата е с нулев опит и нулеви референции в областта на рентгеново оборудване за митнически контрол и поддръжка, както и без лиценз за радиационна безопасност, съгласно българския Закон за безопасно използване на ядрената енергия и Наредбата за  радиационна безопасност. Твърди се даже, че вече е извършено първоначално плащане в значителен размер по този сключен набързо и тайно договор, който буди сериозни съмнения за нарушаване на процедурите и законодателството. 

Последствия и въпроси от финтирането на закона

Факт е, че за последните повече от 23 години, по данни от ЦАИС и профила на купувача в сайта на Агенция „Митници“, нито една процедура на българските митници, свързана с рентгеново оборудване, не е била класифицирана нито определена като такава за разузнавателна дейност.  Експерти от сигурността също са категорични, че подобно оборудване няма как да бъде класифицирано за разузнавателна дейност. Подобна практика няма и никъде по света. 

Затова подобно решение на Агенция „Митници“ предизвиква сериозни въпроси относно прозрачността,  мотивацията и истинската причина да промени така неочаквано подхода, както и дали са взети предвид всички рискове и последствия от тези нейни действия? А те са свързани със сигурността на границите на България и ЕС, но и със съществуващата потенциална опасност за страната ни ЕК да изиска връщане на безвъзмездното финансиране, което е в огромни размери за  малката ни държава, както и да наложи други финансови и административни санкции, като например да не отпуска друго финансиране на Агенция „Митници“  до 2027, което е краят на действието на Инструмента, по който е финансиран този първи голям проект. 

В контекста на случващото се у нас е и речта от 18 юли на Урсула фон дер Лайен, цитирана от Financial Times. Като приоритет през новия си мандат тя поставя облекчаване на правилата за конкуренция и свързване на бюджета на ЕС с върховенството на правото. Фон дер Лайен подчертава, че националните плащания от бюджета на ЕС ще бъдат обвързани със спазването на върховенството на правото и провеждането на структурни реформи. Европейската комисия вече разполага с правомощията да задържа определени средства при нарушения на тези принципи.

Президентът на ЕК призова и за нов подход към политиката на конкуренция, който да подкрепя компаниите в разширяването им на глобалните пазари, като същевременно се гарантира равнопоставеност.

Високите нива на корупция в България, особено в митниците и съдебната система, са значителна пречка за развитието и политическата стабилност на страната. България е поставена пред сериозни изпитания, след като в края на миналата седмица Европейската комисия представи годишния доклад за върховенството на правото, който анализира развитието в тази област във всички 27 държави членки на Европейския съюз. В частта, посветена на България, се отбелязва, че страната все още не е постигнала достатъчен напредък в разследването и осъждането на случаи на корупция на високо ниво. Комисията настоява за по-висока ефективност в това направление. Докладът подчертава, че корупцията е широко разпространена у нас и правната реформа не е напреднала достатъчно. В документа се акцентира специално на злоупотребите с обществените поръчки и неправомерно използване на средства от ЕС. 

Така проект за близо 100 млн. лв., започнал с големи надежди и амбиции за повишаване качеството на митническия контрол в България, е на път да се  сгромоляса, а обществото и партньорите ни от ЕС до останат за пореден път с горчивите съмнения за корупция.
Екип на Faktor.bg

 
Сподели:

100 години храм „Св. Александър Невски“ – 100 години се кланяме на фалшив светец, васал на Златната орда

Руската духовна окупация продължава, а това е гавра с паметта на Апостола и останалите български светци

Доклад-бомба: Офицери от армията и разузнаването на НАТО в колаборация с руските мрежи за хибридни операция

Руски държавни медии прокарват промосковска пропаганда чрез сенчести културни и политически организации

Представянето на един антибългарски пасквил в Босилеград - сръбски буламач, нито се яде, нито се пие...

Да теглиш гранична бразда посред селото, да разделиш семейства, братя и сестри, роднини и съседи и после да твърдиш, че те принадлежат на различни етноси, е истинско престъпление