Изложба на художничката Милена Велчева, представена в базиликата „Сан Клементе“ в Рим, предизвика буря от реакции в българското общество и социалните мрежи. Събитието, официално открито от министъра на културата Мариан Бачев и подкрепено от Викарията на Рим, бе обявено от Министерството на културата за „духовен жест и художествен триумф“. Изложбата се провежда в контекста на Светата юбилейна година на Ватикана, под името „Прегръдката на мира“.
Авторката на спорните картини, снимки: Фейсбук
Присъствието на министъра, както и официалната държавна подкрепа, поставиха събитието в центъра на общественото внимание. Милена Велчева е позната със своите православни композиции и участия в изложби в Бачковския манастир и храма „Христос Спасител“ в Москва. Тя е носител на наградата „Златен Витяз“ на подкрепяния от Кремъл Славянски форум на изкуствата.
Луксозният каталог към изложбата, издаден от „Труд“, описва творбите ѝ като „апотеоз на красотата във всичките ѝ измерения“, с „виртуозна лекота и духовна дълбочина“.
Но не всички споделят ентусиазма на институциите и ги намират за посредствени, кичозни и дори обидни. Аниматорът Теодор Ушев коментира във фейсбук:
„Денят ми започва със силни спазми. Културно-религиозни! Идиотизмът е завладял и Министерството на културата, мдаа…“
Още по-остро се изказа преподавателя от СУ Слава Янакиева, която нарече изложбата „потресаваща“ и определи проекта като пример за „безпардонна некадърност“. Тя допълни:
„Това е шамар в лицето на публиката. Какво ни пука, че виждате, че нищо не струваме. Ние държим властта и ще правим каквото си искаме!“
В социалните мрежи критики се появиха и към „новата партийна линия“, която според някои коментатори прокарва патриотарско-православна визия за културата под държавен патронаж. Отбелязва се и символиката на избора на базиликата „Сан Клементе“ – място, където се пазят мощите на Св. Константин-Кирил Философ – и което според критиците не бива да бъде употребявано за „пропагандно изкуство“.
В контекста на тежката криза в сценичните изкуства и липсата на цялостна културна стратегия, събитието в Рим поражда въпроси: за критериите при избор на автори, за ролята на институциите като арбитри на стойността в изкуството и за границата между духовност и идеология. Но ангажирането на министър Бачев с въпросната изложба е просто потвърждение, че чалгаджийството убива родната култура.
Коментари (0)