21 Юни, 2025

24 май 1941 година: Обединена България празнува Деня на светите Кирил и Методий

24 май 1941 година: Обединена България празнува Деня на светите Кирил и Методий

Празникът в Скопие е отбелязан с изключителна тържественост и импозантност. В майската утрин, в ефира на Радио Скопие, звучи вдъхновената реч на директора д-р Димитър Гюзелев за ролята на светите братя в културното въздигане на българския народ.

„Ние сме неразделно цяло от целия български народ“ кънти във въздуха възгласът на събралите се хиляди хора на големия площад в Скопие на 24 май 1941 година, четем на страниците на „Вестник на вестниците“. За първи път най-светлият и най-български празник се чества  и като празник на обединението на всички българи от Черно море до Охрид и от Дунава до Бяло море.

Двадесет и седем години по-късно, след неуспешните войни за национално обединение, българите от тези земи могат свободно, гордо и с радост да излязат и да прославят делото на светите братя Кирил и Методий, да разтворят сърцата си и да дадат израз на своето здраво българско самосъзнание. А през тези изконни български земи ще премине и свещеният огън, пренесен  от старата българска столица Преслав, за да бъдат запалени кандилата на църквите в Битоля, Охрид, Прилеп, Дедеагач, Добрич, Силистра…

Към този исторически момент с пълна сила прилягат и знаменателните думи на Ботев, написани във вестник „Знаме“ по повод 11 май през 1875 г., за „празник народен, празник, който ни напомня нашето преминало и настояще, и празник, който трябва да ни въодушевлява с идеята за пълно духовно и политическо освобождение“.

Картината на тези всенародни чествания можем да възстановим по снимките и репортажите, които изпълват първите страници на тогавашната преса. Те обрисуват възстановената традиция и възкресената неотменима тържествена обредност на празника на Св. св. Кирил и Методий  за българите, засвидетелствана в редица документи, отчети на училищни инспектори до Българската екзархия и лични спомени от средата на 19 и началото на 20 век.

Придобило особена значимост след Освобождението, когато извън пределите на майката-родина остават български земи, обединителното начало на делото и мисията на Кирил и Методий за българския народ е в центъра на подготовката за честванията през 1941 г. -  защото, както  пише в спомените си Димитър Цухлев „Св. св. Кирил и Методий са общи учители на целия народ, творци на неговия дух и народни идеали“. 

За първи път са създадени организационни комитети във всички краища на България за подобаващо честване на общобългарския празник на просветата и културата.

Празникът в Скопие е отбелязан с изключителна тържественост и импозантност. В майската утрин, в ефира на Радио Скопие, звучи вдъхновената реч на директора д-р Димитър Гюзелев за ролята на светите братя в културното въздигане на българския народ.

Целият град и мостовете над Вардар са окичени със зеленина и знамена, а образите на Кирил и Методий и буквите на българската азбука се издигат над площада. Началото на празника начева с тържествен молебен, в който участва и хор „Гусла“. Митрополитът Софроний Търновски произнася прочувствена реч, благославя огъня от преславската църква на цар Симеон и като символичен акт поема кандилото, „за да се разпростре чрез него из всички краища на Македония българският свещен огън“.

Учениците от училищата в Скопие в народни носии манифестират по улиците на града. Към тях се присъединяват, пристигналите за тържествата,  ученици и учители от Априловската гимназия, от Търново, от Техническото и други софийски училища, студенти от Свищовската академия. В шествието участват дейци на Македоно-Одринското опълчение и екзархийски учители от 1888 до 1918 г. Сред гостите са почитаните писатели Стилян Чилингиров, Добри Немиров, Елисавета Багряна.

Целият град Битоля - деца, ученици, духовенство, градските първенци празнуват Деня на светите братя Кирил и Методий. В храма „Св. Богородица“ е отслужен молебен. Възпитаници на Кюстендилската гимназия, оркестърът на Техническото училище в София, които гостуват специално за празника, се включват в шествието, предвождано от духовенството и ученици с хоругви в ръце.

Посрещнали свещения огън, гражданите на Прилеп отнасят пламък от него, за да запалят кандилата у домовете си. В същия ден градът отбелязва и 100-годишнината на новобългарското училище „Св. св. Кирил и Методий“.

Старата църква „Св. Климент“ в Охрид трудно побира стеклите се за празника хора.  Отслужен е тържествен молебен, а по-късно през деня на площада пред Охридското езеро е  посрещнат свещения огън. Пред построената за целта арка са се събрали духовенството, начело с митрополит Филарет, околийския управител Радков, кмета на града Илия Коцарев, други първенци и граждани. 

В беломорския град Ксанти, украсен със знамена и венци, тържествено и с въодушевление местното население празнува – звучат декламации, пеят песни, извиват се хора. Отец Рафаил отслужва молебен и произнася слово. В тържествата на площада се включват и ученици от Пловдивската мъжка гимназия. 

Специално за Кирилометодиевските тържества в Солун идват и журналисти на вестник „Утро“. В града  е осветена новата сграда на българското училище „Св. св Кирил и Методий“, а в Дедеагач - знамето на местната гимназия. 

Свещеният огън е пренесен и в Добруджа - тържествен камбанен звън оглася Добрич и Силистра. Учениците от Шуменската и Варненската гимназия манифестират под звуците на духова музика,  рецитират и пеят химна „Върви, народе възродени!“

Учащи от цяла обединена България се стичат в София. Седемстотин младежи от Македония, Тракия, Западните покрайнини, Добруджа пристигат и участват в столичните тържества, носейки в дар по шепа пръст от родните български земи.

За неподправената обич и желание на децата и младежите от тези краища да четат и пишат на родния си майчин език, говорят и данните от 1941 година за записалите се ученици в новооткритите от Министерството на народното просвещение гимназии и основни училища: в  Първа мъжка гимназия в Скопие се записват 332 ученика, Втора мъжка – 231, в Девическата – 350, в Прилеп – 311, в Битоля – смесена – 435, Велес – 294, Куманово – 217, Охрид – 182, Струмица – 257, Щип – 219 и гимназиални клонове в  Берово – 53, Гевгели – 37, Кавадарци - 94, Кочани – 53, Кратово – 29, Радовиш – 28, Ресен – 39 ученика или всичко 3 061 ученици.  През учебната година 1942-43 броят на записаните ученици вече е нараснал на 3 743.

Величието и непреходно значение на този общобългарски празник ще пребъде, защото както пише тогава във „Вестник на вестниците“ Петър Динеков, делото на Кирил и Методий не е обрамчено само с легендарен ореол, а то дава исторически смисъл на нашето съществуване като народ. І БГНЕС

-------

Материалът е подготвен от Отдел „Вътрешна информация“ в БГНЕС

Сподели:

Коментари (0)

Росен  Желязков към веригите: Не допускайте да ставате част от разпространението на спекулата

Росен  Желязков към веригите: Не допускайте да ставате част от разпространението на спекулата

Показахме, че политическата воля, когато е за добра кауза, постига своите успехи", заяви премиерът. Допълни, че същинската информационна кампания ще започне след 8-ми юли

Доц. Наум Кайчев: РСМ гледа към Титова Македония, не към своята евроинтеграция

Доц. Наум Кайчев: РСМ гледа към Титова Македония, не към своята евроинтеграция

„Парадоксалното е, че чуваме оценки, призиви за връщане към време 1946 г. Има едно преживяване на Титовото време, на Титова Македония като някакво своеобразно златно време на тази държавност, което е парадоксално."

През тази нощ посрещаме астрономическото лято - в 05:42 ч. сутринта

През тази нощ посрещаме астрономическото лято - в 05:42 ч. сутринта

Наклонът на земната ос определя цикъла на сезоните