Близо 80 на сто българските учители и директори смятат, че цялата образователна система трябва да премине временно в електронно обучение от разстояние, а над 76% от тях са на мнение, че училищната среда е опасна за работа. Това показва анкета на синдиката „Образование“ към КТ „Подкрепа“, проведена сред близо 4300 педагогически специалисти, предаде БНР.
Аргументите на учителите и директорите да предпочитат дистанционно обучение са много - организацията на учебния процес в момента е трудна, заради многото болни и отсъстващи учители и директори, много от учителите изпитват повишена предпазливост и са в болнични за една или две седмици. Много от работещите учители и директори заместват свои отсъстващи колеги, което ги претоварва брутално, посочват от синдикат Образование.
Тяхното изследване е установило, че в 10% от образователните институции няма щат за медицинско лице, но още 25% също нямат медицински лица, защото са назначени медицински работници в пенсионна възраст, като последните се страхуват да работят на първа линия и са в разрешен отпуск.
„При тази ситуация все по логично изглежда решението за временно превключване на образователните институции в страната в обучение в електронна среда от разстояние. Такова решение ще бъде за пазене живота, здравето и оцеляването на българските учители и директори“, посочват от синдикат „Образование“.
Заради страх от заразяване с Covid-19 може да се получи отлив на преподаватели не само за присъствено, но и за дистанционно обучение, предупреждават членове на Фейсбук групата „Учители за безопасно образование". Опасенията на учителите в настоящата епидемична ситуация водят до подаване на молби за отпуск и напускане на работа.
Преди дни от групата изпратиха отворено писмо до премиера и министрите на здравеопазването и на образованието с настояване всички ученици от цялата страна да преминат на дистанционно обучение до края на епидемичната обстановка като мярка срещу разпространението на коронавируса в училищата.
В писмото, подкрепено от над 8000 подписа за 8 дни, педагозите предлагат в определени училища да бъдат оставени дежурни паралелки, в които да бъдат обучавани деца на самотни родители, както и деца на родители, които са в крайна невъзможност да се грижат за децата си по време на електронното обучение.
Учителите, които искат преминаване към дистанционно обучение, смятат за неефективни и неадекватни последните мерки на правителството за справяне с разпространението на заразата в учебните заведения.
Напрежението в образователната система се натрупва заради смъртните случаи на преподаватели, сблъскали се с коронавирусната инфекция, смята учителката по информатика от Варна Лилия Стоянова. Тя твърди, че колегите й са много уплашени и масово обмислят да си пускат отпуск.
„Гоним бройката на починалите медици от март насам. При нас това се случва от началото на учебната година към днешна дата, два месеца.“
Стоянова припомни, че в близките няколко години ще се пенсионират 40 хиляди учители, които сега са в предпенсионна възраст.
Само със забърсване на чиновете със спирт и проветряване няма да се постигне безопасна среда в училище, категорична е Лилия Стоянова. Тя оспорва мярката училищата с над 20 на сто заболеваемост да преминават към дистанционен режим на обучение.
„Общо взето, ще изчакаме да изгори на 20% къщата, за да извикаме пожарната – това не е решение“, коментира преподавателката.
„Малките се изпращат на училище с уж лека хрема, която може да се окаже фатална за възрастните преподаватели с хронични заболявания“, изтъква преподавател по биология и физическо възпитание в столично училище. Той допълва, че децата не знаят как да използват маските и не разбират сериозността на проблема.
Улицата
Учителите смятат училищната среда за опасна, искат пълно преминаване към онлайн обучение
Автор: Димитър Иванов
Това показва анкета на синдиката „Образование“ към КТ „Подкрепа“
Фактор

Коментари (0)