Атлантици с горещи въпроси към министъра на отбраната: Забавят ли се ремонтите на МиГ-29, има ли рекламации

Атлантическият съвет на България публикува своя позиция, с която търис отговори на важни въпроси, свързани с експлоатацията на старите съветски самолети.

Ето пълния текст на позицията им:

Още стотици милиони ще изтекат към Русия, ако България реши да поддържа съветските самолети МиГ-29 до края на жизнения им цикъл към 2030 г.
Два са основните канали това да стане:
1. Ремонти за възстановяване и поддържане на летателната годност на самолетите. Сегашните договори за близо 100 млн.лв. с ДДС могат да бъдат последвани и от нови такива за в бъдеще.
2. МОДЕРНИЗАЦИЯ НА АВИОНИКАТА. За това вече има официални индикации.
МОДЕРНИЗАЦИЯ на МиГ-29 значи, че тяхното поддържане и използване поне още 10 години ще стане напрактика задължително за следващите правителства. Оттук идват и нови бъдещи разходи за ремонти и поддръжка до 2030 г., предполага се за още стотици милиони левове.
Няма засега все още официални данни колко точно би струвала модернизацията на авиониката на МиГ-29, но тя би могла да излезе и над 100 милиона лева, ако не и повече.
Друго важно нещо обаче прави впечатление в момента.
Щом общият брой часове във въздуха на летците през 2019 година е най-нисък за последните седем години, значи политиката на Министерството на отбраната за осигуряване на летателната годност на МиГ-29 не е била успешна. Въпреки похарчените близо 100 милиона с ДДС.

Поздравяваме командира на авиобаза "Граф Игнатиево" бригаден генерал Димитър Петров за доблестта и за смелостта да оповести тези данни!
Уточнението, че една от причините за това е недостатъчният брой изправна авиационна техника говори достатъчно много. Това е доказателство, че няма налични достатъчно изправни самолети, въпреки изхарчените само от това правителство близо 100 милиона лева с ДДС.
На какво обаче се дължи това положение? Две са хипотезите. Засега.
Първо, възможно е по договор да не е било достатъчно добре уредено положението ремонтите да се извършват в достатъчно кратък срок, така че да има налични достатъчен брой изправи машини.
Второ, възможно е ремонтите и респективно доставките на отремонтираната техника да закъсняват. А може също така да има и рекламации за некачествено ремонтирани техника, която подлежи на връщане в завода и оттам - забавяне на доставките.
Дали е така, можем само да гадаем. Русия обаче има практика или да забавя сроковете за изпълнение, или пък да прави некачествени ремонти, за които да се налага да се прави рекламация. Или и двете.
Въпросите ни към Министерството на отбраната в този случай са:
1. Има ли забавяне от руска страна в сроковете на изпълнение на сключените договори по рамковото споразумение за МиГ-29?
2. Има ли рекламации от наша страна за некачествени ремонти по гореспоменатите договори?
3. Ако отговорът на въпрос 1 и/или 2 е положителен, българската страна потърсила ли е и ако не - кога ще потърси компенсации и неустойки от руската?
Продължаваме да следим темата!
Атлантически съвет на България