27 Ноември, 2024

Новите концлагери на Путин

Новите концлагери на Путин

Алексей Навални - затворникът на Путин

Те са днешния Архипелаг Гулаг, нов Освиенцим, нова Скравена

Д-р Димитър Наумов, изкуствовед

Конкретен повод за този критически отзив е „рецензията“ на псевдо-космополитния културтрегер Евгений Минчев за документалния филм „Навални”, удостоен с Оскар. Авторът се опитва да ни внуши, че бидейки политизиран филмът е толкова скучен, та отстъпва даже на популярните природонаучни телевизионни филмчета за животни и растения!
Обаче, защо жестокостите на т.нар. вътревидова борба сред животните да са  по-интересни от озверената отмъстителност между хората? Напротив – тъкмо гражданската позиция за Навални във филма съзижда 

драматургия на конфликт, сблъсък между палач и жертва,

 на престъпно отровителство с прословутия новичок. Подобна естетическа художественост не е характерна за документалистиката и не е забавно-развлекателна, а духовно пречиства възприемащия нейното изкуство чрез катарзис на отвращение относно низката мерзост. Единствен Дмитрий Песков манипулира с някакви фройдистки намеци без да се сеща, че научният фройдизъм е медицина, а не порнография.
В  случая гражданската позиция чрез естетическа художественост, разбира се, че не изниква на празно място. Внезапните слабоумни самопризнания на злосторника имат свой литературен прототип в руската класика – напр. Смердяков и Разколников у Достоевски, а за присъствието на Христо Грозев като безпристрастен хроникьор намираме първообраз в съветската литературна традиция и конкретно в романа на Леонид Леонов „Крадец”.
Ето защо българското участие е със значим принос за наградата. Особено, когато разследващият журналист се домогва до авансцената на събитията и застава под нейната рамка, но вече не като хронист, а в роля на протагониста, който заиграва вещо сякаш върху шахматната дъска на действието, за да прекрои сценичното пространство, да размести фигурите на участниците, изпреварвайки ходовете им по сценарий и да предизвика внезапна откровеност от слугата-отровител по телефона – и в последна сметка да разконспирира истината за тайнствения т.нар. научен център.
Иззад кулисите на всичко това 

наднича чучелото на върховния палач,

 бащицата-моралист, господар, кукловод на палячовците и техен президент – Владимир Владимирович Путин.
Сега иде ред и на режисурата, както и на целия творчески колектив, а и на монтажа  и майсторството в особения киноезик да поемат диригентската палка, за да се формира в съдържателно отношение централният образ на Алексей Навални. В противовес на своя предходник по съдба Скрипал, той се откроява с наивна, почти детинска доверчивост и жертвоготовност, стигащи до безпомощна егоцентрична самоувереност, т.е. до трогателна вяра в справедливостта на крайния изход от стълкновението му с корупционните кръгове покрай Путин и победа над него в предстоящи президентски избори. Портретуван като противоречива индивидуалност и личност, той е самобитен, 

самотен бегач на дълги разстояния,

 защото след едноименната повест на Алън Силитоу тази щафета на обобщение се поема от мнозина кинотворци. Върху фона на всички около него (съпруга, дъщеря, съратници и т.н.) той извайва собствена утопия за света въз основа на гранична бразда между ранните младежки увлечения, докосващи се до великоруския национализъм и ново влияние на съвременната западна и европейска цивилизация. Недоизградено остава чисто човешкото му  отношение към агресивната война на Русия в Украйна.
Може би тъкмо това тласка действието към трагична развръзка, когато в самолета за Внуково гордо заявява, че лети като нов президент на бъдеща велика Русия и към многобройни съмишленици. Но неочаквано вместо във Внуково самолетът се приземява като излъгана мечта на Шереметиево... Тъкмо тук отсъстват последователите на Навални, ала в типично, сякаш старинно руско сказание- предание  или в източна притча от Пушкин го чака и го дебне едно лошо нещо. Този път не е новичок. То е хищник. В ноктести лапи поднася финала с белезниците за ареста за каторгата на Навални....И за нашето зрителско състрадание.
Признаваме, че отвореният финал не е достойнство на филма, а накърнява реализма на документалистиката с незавършеност. Само по себе си  състрадателното съжаление не е достатъчно, за да сме хуманисти. Необходимо е за своя сметка да продължим сюжета. Може би заедно, успоредно със самия Навални да разберем, проумеем и осъзнаем най-сетне, че т.нар. трудови колонии не са нищо друго, освен 

новите концлагери на Путин

Те са нов Архипелаг Гулаг, нов Освиенцим, нова Скравена. 
В тях хората не се въдворяват, за да се поправят или превъзпитат, а просто да бъдат унищожени физически или психически, без газови камери или инжекции, но с ежедневен тормоз, унижения и болести, развращаващи руската душевност да престанат да бъдат именно човеци, именно Навални. Следователно всички ние трябва да бдим, нужно е много, ама много да внимаваме, за да не попаднем там. 
Ето ги истинските, по-дълбоки основания за издаване на международната заповед за арест на военнопрестъпника, раздрънкал над главите ни ядреното си оръжие и демагогските си речи. Ето го и нашият пълноценен нравствен катарзис, който ни очиства от заблуда. Лекува ни от илюзията, че злото е поправимо единствено посредством вълнуващи, талантливи и поучителни филмови творби с техните заслужени награди.
Сподели:
 Новата партия „България може“ ще връща доверието на гражданите с… „МАЙСТОРА“ от ДС

Новата партия „България може“ ще връща доверието на гражданите с… „МАЙСТОРА“ от ДС

Бившият съдържател на явочна квартира на ДС и някогашна влиятелна фигура в БКП от средата на 90-те години Александър Маринов и „стратег“ на президента Румен Радев допреди две години стана учредител на новата партия

Часът е 12 без пет - България е заплашена от евразийска диктатура

Часът е 12 без пет - България е заплашена от евразийска диктатура

Франция даде важен урок на демократичните общества в криза - ако трябва да избираш между мошеник и фашист, избираш мошеника

Хиляда дни мъченичество. Хиляда дни героизъм

Хиляда дни мъченичество. Хиляда дни героизъм

Предателствата над Украйна ще тежат на съвестта на няколко „световни лидери“, чиито имена историята едва ли ще запомни с нещо значимо