„Миротворец”: Защо пристанище Бургас приема кораби-контрабандисти?

Свързани с руския агресор погазват и морското право, очаква се миротворческа операция под флага на ООН

Катерина Яреско, журналист от PSB-News, доброволец от Център „Миротворец” - Украйна 

Сред последиците от окупацията на Кримския полуостров се наредиха и затрудненията в сигурността на корабоплаването в Черно море. Украйна официално обяви, че затваря морските си пристанища, заграбени от Руската федерация (РФ), но окупационните власти продължанат да ги експлоатират. Корабособствениците, които изпращат плавателни съдове в кримски пристанища, би трябвало да знаят, че попадат под ударите на украинските закони. Товарите, превозвани през временно затворените украински граници, представляват контрабанда, а капитаните на кораби подлежат на съдебна отговорност.
Нарушителите прилагат различни хитрости, за да скрият незаконното си влизане в посочените пристанища: изключват системата за разпознаване AIS или изготвят фалшиви документи, но нарушенията им безпристрастно се регистрират от модерните инфорнационни системи. 
Група журналисти от Център «Миротворец» документира нарушенията, извършвани в окупирания Крим, и публикува материали, които неведнъж са използвани от украинското правосъдие. „Миротворец”  бе създаден като доброволна неправителствена организация с цел да разследва престъпления срещу мира, човечеството и международния правов ред. До днес на информационния портал PSB-News са публиковани повече от 200 статии, в които са фиксирани влизания на кораби в затворените кримски пристанища и са посочени имената на капитани, моряци, агенти и други

участници в незаконните търговски операции

Сутринта на 22 юни 2018 г. в затвореното пристанище Керч влиза корабът „KAPTAN HASAN UZUN” (IMO: 8203622, MMSI: 671998000, Call Sign: 5VFL9, Flag: Togo [TG]), което е заснето с web-камера.

mirotvorec_cherno_more.jpg

на пристанищно място №4 в Керченското морско търговско пристанище е подготвен за товарене около 3 000 т метален скрап.  След натоварването му корабът се насочва към затвореното пристанище Севастопол и товари още 2 500 т метален скрап. Към обяд на 3 юли корабът напуска окупирания Крим. През цялото време на товаренето AIS е изключен, което е потвърдено от наблюдения и записи, направени след излизане на кораба от пристанището (MarineTraffic).

mirotvorec_cherno_more2.jpg

KAPTAN HASAN UZUN включва корабния транспондер чак на следващия ден, 4 юли 2018 г., повече от денонощие след като излиза от Севастопол и се насочва към Бургас. Застава на котва и вързала в Бургаското пристанище през нощта на 5 юли.

mirotvorec_cherno_more3.jpg

Посоченият плавателен съд е тясно свързан с още един нарушител, за който вече писахме в българските медии. Според данни от EQUASIS двата кораба да регистрирани от една и съща фирма(виж ТУК, б.а.)

mirotvorec_cherno_more4.jpg

Собствениците на моторен кораб DENIZ (IMO:7361635, MMSI:620061000, Call Sign:D6A2064, Flag:Comoros) са били принудени да се избавят от него поради аварийното техническо състояние на плавателния съд, който е бил предаден за скрап в турското пристанище Aliaga през декември 2017 г.
След което собствениците купуват KAPTAN HASAN UZUN (с предишно име Azov TRADER), ремонтират го в Севастопол и го използват за дейност в окупирания Крим. Имаме регистрирани превози на калцинирана сода, концентрат на илменит като суровина за незаконно работещото предприятие «Кримский Титан» и доставки в Солунското пристанище на скрап от Феодосия и Севастопол.

Цялата дейност на KAPTAN HASAN UZUN е свързана единствено с Крим

Уточнени са и имената на капитаните, работили на кораба през посочения период: Нахмад Абиев и Шамил Махмудов, граждани на Азербайджан, предишни навигатори на DENIZ. 
Въпреки че корабите-нарушители са записани като собственост на турска фирма, успяхме за открием и българска връзка: в генералната декларация на един от рейсовете на DENIZ до Севастопол е посочена българска фирма от Бургас и върху документа е поставен български печат. А сега с просто око установихме, че KAPTAN HASAN UZUN разтоварва контрабанден скрап в Бургас.
Украинското правосъдие заведе дело за незаконното влизане на кораби в затворените кримски пристанища. Европейският съюз въведе санкции, но все още има бизнесмени, свързани с руския агресор или бързащи да изкарат печалби, опръскани с кръв. 
РФ окупира част от украинската территория и води бойни действия, отнели живота на повече от 10 000 души, довели до изселването на милиони човешки същества, до разрушаване на инфраструктурата и множество нарушения на човешките права. Днес сигнализираме и за агресия в Азовско море, за престъпления срещу природата, за погазване на екологични норми и на морското право, за несекваща информационна война срещу Украйна. 
Подобна политика не само

потъпква украинското законодательство,

но и подкопава основите на международната сигурност. Украйна търси начини с международна подкрепа да се справи с агресията: подадени са искове в Международния съд в Хага, а в Арбитражния съд ще бъдат разгледани нарушенията в областта на морското право. Очаква се миротворческа операция под флага на ООН.
Суверенна Украйна се надява да получи подкрепа и от държавите-партньори, и от обществеността. Общественият контрол над алчните бизнесмени, търгуващи с агресора заради бързи пчалби, може да се превърне в действен фактор за международна солидарност за каузата на закона и справедливостта.

Разследване на незаконни курсове на KAPTAN HASAN UZUN:
KAPTAN HASAN UZUN & DENIZ: два пирата с общей судьбой
Ильменитовые схемы: KAPTAN HASAN UZUN и потерянный акт PSC
KAPTAN HASAN UZUN: незаконный вывоз кальцинированной соды из оккупированного Крыма
KAPTAN HASAN UZUN: разгрузка соды из оккупированного Крыма могла произойти в Турции
KAPTAN HASAN UZUN: загрузка металлолома в закрытых портах Феодосия и Севастополь
KAPTAN HASAN UZUN: незаконный судозаход в закрытый порт Керчь за металлоломом
KAPTAN HASAN UZUN: металлолом из оккупированного Крыма можеь быть доставлен в Болгарию

Превод: Васил Данов