С 300% поскъпна морският транспорт заради атаките на хутите

"Говорим за корабите, които пътуват за Европа, за България, за региона"

Снимката е илюстративна

Снимката е илюстративна

С 300% се е увеличила цената на морския транспорт, след като от ноември миналата година хутите започнаха да атакуват търговски кораби в Червено море, ключов район за маршрута през Суецкия канал, предаде БНТ.

Заради нападенията на хутите много от корабите вече пътуват по променен маршрут.

"Говорим за корабите, които пътуват за Европа, за България, за региона. Значи, те минават от Китай или въобще Азия, като тръгнат, минават покрай Червено море, и влизат в Суецкия канал, където преминават вече в Средиземно море, насочват се евентуално към Черно море и така нататък. Някои отиват за Северна Европа, голяма част от тях също. Това беше най-0краткият и най–удобен маршрут. Към момента започват да обикалят цяла Африка." - заяви Анатоли Ангелов.

Така маршрутът се увеличава с над 8000 морски мили и над 3 седмици, което калкулира друга цена.

"Тази "разходка" да го кажем, тя има цена. Тази цена ще бъде платена от собствениците на товарите, тоест клиентите. Най–засегнат от тази ситуация ще бъде районът на Балканите, Източно Средиземноморие, Северна Африка, тоест най-зависимите от Суецкия канал, който към момента не се използва." - каза още Анатоли Ангелов. 

От ноември миналата година над 20 плавателни съда са били блокирани или са пострадали от нападенията на йеменските бунтовници и въпреки по-високите цени за транспорт е възможно крайните цени да не се увеличат. 

"Ако конфликтът приключи бързо няма да има никакъв ефект върху ценовото равнище на стоките в Европа или в България", обясни деканът на факултет "Международна икономика и политика" към УНСС доц. д-р Светла Бонева.

Ако дипломатическите усилия не дадат резултат, по-високите цени за транспорта ще доведат и до нарастване в цените на всички потребителски стоки или компоненти за производство, които идват от Азия.

"Цените на стоките ще се повишат някъде между 1-5%, защото не трябва да забравяме, че една трета от международната търговия минава през Суецкия канал. Вече корабните компании имат изчисления около 1000$ на контейнер да се увеличава цената на транспорта, при условие, че се заобиколи Африка." - отбеляза доц. д-р Светла Бонева.