5 Декември, 2025

Битката за solid-state батериите: Toyota срещу Mercedes, BMW и китайските гиганти

Битката за solid-state батериите: Toyota срещу Mercedes, BMW и китайските гиганти

илюстрация: Faktor.bg/Ai

Toyota планира да представи първия си електромобил със solid-state батерия до 2027 г. Японският автомобилен гигант си партнира със Sumitomo за разработка на новата технология. Очаква се тя да осигури над 1000 км пробег и зареждане под 10 минути.

Toyota ускорява прехода към следващото поколение батерии
Японският автомобилен гигант Toyota официално потвърди, че планира да пусне първия си електромобил със solid-state батерия до 2027–2028 г.. Новата технология обещава по-дълъг пробег, изключително бързо зареждане и по-голяма издръжливост – параметри, които могат да променят изцяло бъдещето на електромобилите. За това съобщи специализираното издание electrek.co.

Компанията сключи ново споразумение с Sumitomo Metal Mining Co., с което се доближава до масово производство на катодни материали за тези батерии. Двете компании работят заедно още от 2021 г., а резултатът е „високоустойчива катодна сплав“, създадена чрез специална прахова технология на Sumitomo.

Какво прави solid-state батериите различни
За разлика от традиционните литиево-йонни батерии, които използват течен електролит, solid-state моделите разчитат на твърд електролит между анода и катода. Това ги прави по-компактни, по-безопасни и с по-висока енергийна плътност, което означава по-дълъг живот и по-нисък риск от прегряване.

Toyota твърди, че новата технология ще позволи на бъдещите ѝ електромобили да изминават над 1000 километра с едно зареждане, като времето за зареждане може да спадне до под 10 минути. Ако тези параметри се потвърдят в реални условия, това би било най-големият пробив в EV индустрията от десетилетие насам.

Япония и битката за независима батерийна верига
Solid-state батериите са част от националната стратегия на Япония за намаляване на зависимостта от Китай и Южна Корея. Наред с Toyota, в проекта участват и Idemitsu Kosan, която изгражда завод за производство на литиев сулфид – ключов материал в новия тип батерии.

Очаква се заводът да произвежда около 1000 тона литиев сулфид годишно, като масовото производство ще започне също през 2027 г.. Общите инвестиции на японските компании в сектора надхвърлят 7 милиарда долара (около 1 трилион йени).

Конкуренцията не спи – Mercedes, BMW и китайските гиганти настъпват
В същото време Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen и Honda също развиват собствени solid-state технологии. През февруари Mercedes обяви, че е поставил първия автомобил с литиево-метална solid-state батерия на пътя, а тестовете показали пробег до 1200 километра с едно зареждане.

Китайските гиганти CATL и BYD, които вече доминират глобалния пазар, планират да въведат свои решения около 2027 г., което означава, че борбата за „първото място“ в solid-state надпреварата тепърва започва.

Готова ли е Toyota за технологичния скок
Toyota от години обещава пробив в solid-state технологиите, но сега за пръв път изглежда, че има реален път към масовото производство. С новите партньорства и правителствена подкрепа, компанията може да се превърне в лидер на следващото поколение електромобили.

Ако успее да изпълни обещанията си, Toyota ще постави началото на нова ера, в която зареждането на електромобил ще отнема по-малко време от сипването на бензин.

Сподели:

Коментари (0)

САЩ глобиха компания, обвързана с руски олигарх

САЩ глобиха компания, обвързана с руски олигарх

Според OFAC, Gracetown е създадена през 2006 г., за да управлява 3 луксозни имота в Ню Йорк и Вашингтон, които Олег Дерипаска е закупил по същото време

Нови по-високи стандарти въвеждат банките при отпускане на кредити

Нови по-високи стандарти въвеждат банките при отпускане на кредити

През второто тримесечие се наблюдава затягане при фирмените, запазване без изменение при жилищните и разхлабване при потребителските кредити

Русия връща бартерната търговия: сигнал за дълбока валутна криза и икономическа изолация

Русия връща бартерната търговия: сигнал за дълбока валутна криза и икономическа изолация

Поради падащи нефтени приходи и ограничен достъп до международни плащания Кремъл въвежда официални правила за бартерна търговия - разменя зърно и лен за китайски автомобили. Как санкциите блокират плащанията и какво означава това за руската икономика в дългосрочен план?