25 Декември, 2025

Битката за solid-state батериите: Toyota срещу Mercedes, BMW и китайските гиганти

Битката за solid-state батериите: Toyota срещу Mercedes, BMW и китайските гиганти

илюстрация: Faktor.bg/Ai

Toyota планира да представи първия си електромобил със solid-state батерия до 2027 г. Японският автомобилен гигант си партнира със Sumitomo за разработка на новата технология. Очаква се тя да осигури над 1000 км пробег и зареждане под 10 минути.

Toyota ускорява прехода към следващото поколение батерии
Японският автомобилен гигант Toyota официално потвърди, че планира да пусне първия си електромобил със solid-state батерия до 2027–2028 г.. Новата технология обещава по-дълъг пробег, изключително бързо зареждане и по-голяма издръжливост – параметри, които могат да променят изцяло бъдещето на електромобилите. За това съобщи специализираното издание electrek.co.

Компанията сключи ново споразумение с Sumitomo Metal Mining Co., с което се доближава до масово производство на катодни материали за тези батерии. Двете компании работят заедно още от 2021 г., а резултатът е „високоустойчива катодна сплав“, създадена чрез специална прахова технология на Sumitomo.

Какво прави solid-state батериите различни
За разлика от традиционните литиево-йонни батерии, които използват течен електролит, solid-state моделите разчитат на твърд електролит между анода и катода. Това ги прави по-компактни, по-безопасни и с по-висока енергийна плътност, което означава по-дълъг живот и по-нисък риск от прегряване.

Toyota твърди, че новата технология ще позволи на бъдещите ѝ електромобили да изминават над 1000 километра с едно зареждане, като времето за зареждане може да спадне до под 10 минути. Ако тези параметри се потвърдят в реални условия, това би било най-големият пробив в EV индустрията от десетилетие насам.

Япония и битката за независима батерийна верига
Solid-state батериите са част от националната стратегия на Япония за намаляване на зависимостта от Китай и Южна Корея. Наред с Toyota, в проекта участват и Idemitsu Kosan, която изгражда завод за производство на литиев сулфид – ключов материал в новия тип батерии.

Очаква се заводът да произвежда около 1000 тона литиев сулфид годишно, като масовото производство ще започне също през 2027 г.. Общите инвестиции на японските компании в сектора надхвърлят 7 милиарда долара (около 1 трилион йени).

Конкуренцията не спи – Mercedes, BMW и китайските гиганти настъпват
В същото време Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen и Honda също развиват собствени solid-state технологии. През февруари Mercedes обяви, че е поставил първия автомобил с литиево-метална solid-state батерия на пътя, а тестовете показали пробег до 1200 километра с едно зареждане.

Китайските гиганти CATL и BYD, които вече доминират глобалния пазар, планират да въведат свои решения около 2027 г., което означава, че борбата за „първото място“ в solid-state надпреварата тепърва започва.

Готова ли е Toyota за технологичния скок
Toyota от години обещава пробив в solid-state технологиите, но сега за пръв път изглежда, че има реален път към масовото производство. С новите партньорства и правителствена подкрепа, компанията може да се превърне в лидер на следващото поколение електромобили.

Ако успее да изпълни обещанията си, Toyota ще постави началото на нова ера, в която зареждането на електромобил ще отнема по-малко време от сипването на бензин.

Сподели:

Коментари (0)

Кремъл е в шок: Все повече руски петролни танкери засядат задълго край бреговете на Азия

Кремъл е в шок: Все повече руски петролни танкери засядат задълго край бреговете на Азия

В материал на Bloomberg се изтъква, че санкциите срещу агресора принуждават руския петрол да остава все по-дълго в морето, докато Москва и нейните купувачи търсят нови схеми за доставка

НАП напомня на клиентите как да избегнат двойното данъчно облагане

НАП напомня на клиентите как да избегнат двойното данъчно облагане

Метод може да прилoжи всяко лице, чийто доходът е бил правилно обложен

Изграждат зарядни станции за електромобили по АМ "Тракия"

Изграждат зарядни станции за електромобили по АМ "Тракия"

Два от общо шестте зарядни центрове ще бъдат разположени в близост до автомагистралата – при изходите за Чирпан и за село Кабиле, и са част от зарядната инфраструктура за електрически превозни средства