Бившият мениджър на "Боинг" Ед Пиърсън вярва, че е твърде рано самолетите Boeing 737 MAX да се върнат в небето, тъй като въпросът за тяхната безопасност все още е висящ, съобщава Би Би Си.
Самолетите от този модел бяха изведени от експлоатация в целия свят през март 2019 г. след две самолетни катастрофи, при които загинаха близо 350 души. През цялото това време експерти проучваха причините за катастрофите и работеха за тяхното отстраняване.
Boeing 737 наскоро бе освободен за възобновяване на операциите в Северна Америка и Бразилия и се очаква да бъде одобрен от европейския регулатор тази седмица. Регулаторите в САЩ и Европа твърдят, че са извършили задълбочени и изчерпателни прегледи.
В своя доклад обаче Ед Пиърсън настоява, че е необходимо да се продължи разследването на неизправности в електрическата система, както и проблеми с цялостното качество на производството. Той твърди, че разследващите експерти и регулатори са игнорирали няколко фактора, които според Пиърсън са пряко свързани с катастрофите.
По-специално той посочва, че са допуснати грешки по време на производството в един от заводите на компанията в Сиатъл. „Боинг“ счита тези твърдения за неоснователни.
Полетът на Lion Air JT610 се разби в океана край бреговете на Индонезия през октомври 2018 г. Пет месеца по-късно полет ET302 на Ethiopian Airlines катастрофира само минути след излитане от летище Адис Абеба.
Експертите смятат, че причината за двата инцидента е неизправност на системата за подобряване на маневрирането (MCAS), предназначена дискретно да коригира действията на пилота при полет на самолета в ръчен режим.
Както беше установено от разследването, и в двата случая по време на излитането специален сензор изпраща на системата неправилен сигнал и тя започна да дърпа носа на кораба надолу, което довежда до принудително пикиране.
В работата по възобновяване на безопасността на полетите за Boeing 737 MAX инженерите се фокусираха основно върху преработката на системата MCAS. Но за Ед Пиърсън това далеч не е достатъчно. Той заема ръководна длъжност в Boeing през 2015-18 г. и е пряко ангажиран с наблюдението на производствения процес, уточнява БГНЕС.
Пиърсън е поканен да присъства на изслушването в Конгреса относно самолетните катастрофи на MAX. При тях той каза на конгресмените, че състоянието на нещата в завода в Сиатъл го тревожи толкова много, че той не би се осмелил да качи семейството си на този самолет, което казва и на шефовете си по това време.
Ед Пиърсън посочва, че през 2018 г. компанията, според него, е в състояние на объркване и хаос, а ръководството оказва натиск върху персонала по всякакъв възможен начин, като изисква от работниците да построят нови самолети възможно най-бързо.
Пиърсън се опасява, че покрай бързането да се върне 737 Max в небето, нищо от това не е взето предвид.
В доклада си той посочва материалите от официалното разследване. Те казват, че двата самолета са катастрофирали, тъй като в самото начало на тяхната експлоатация са имали производствени дефекти.
Сред тях са периодични повреди в системата за управление на полета и повреди в електрическата система, които са се случвали през седмиците и дори дните преди инцидентите.
Пиърсън твърди, че това може да показва недостатъци в изключително сложната окабеляваща система на самолета, което от своя страна може да доведе до грешки в работата на MCAS.
Той също така посочва, че повредите на сензорите са довели до инциденти и в двата случая, и пита защо това се е случило на чисто нов самолет.
В случай на самолетна катастрофа на Lion Air счупеният сензор е заменен, но новият инструмент не е правилно калибриран.
Всичко това, казва Пиърсън, наклонява вината към завода, където са построени тези самолети.
Той обаче настоява, че регулаторите не са взели правилно предвид ролята, която производствените дефекти са могли да играят при бедствия, и се опасява, че това може да доведе до нови трагедии с Max и дори с по-ранните версии на 737-те.
Страховете на Пиърсън се споделят от един от най-известните пилоти в САЩ, защитникът на безопасността Чесли Съленбърг, по-известен като капитан Съли.
През 2009 г. Съленбърг успява да приземи самолет на Airbus с отказал двигател на река Хъдсън край Манхатън и спаси живота на десетки пътници.
Той също така смята, че няма достатъчно модификации на системата MAX, за да се гарантира неговата безопасност.
По негово мнение бордовата система за предупреждение също се нуждае от актуализация. В момента MAX е оборудван със системи от предишната версия 737, които не отговарят на съвременните стандарти.
"Докладът на Ед Пиърсън е много обезпокоителен. Производствените проблеми във фабриките на „Боинг“ не са свързани само с MAX, те също са съществували с предишната версия", казва капитан Съли.
"Има много жизненоважни въпроси, на които трябва да се отговори „Боинг“ и Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) най-накрая трябва да станат по-прозрачни в своите операции и да започнат да споделят информация и данни, така че независимите експерти да могат да оценят качеството на свършената работа", казва пилотът. ...
Според експерти от Британския отдел за разследване на въздушни произшествия (AAIB), докладът на Ед Пиърсън трябва да се разглежда във възможно най-широкия контекст.
Организацията казва, че не може да пренебрегне твърденията на Пиърсън за натиск върху производствения процес на „Боинг“, липса на качествен контрол и редица съмнителни компоненти.
Според експерти, има голяма разлика между обяснението на събитията, което се основава на ограничена информация от доклада за катастрофата и мащабно разследване от нулата. И такова разследване, при желание, вече би могло да бъде извършено изцяло.
Междувременно FAA настоява, че е разрешила възобновяването на експлоатацията на 737 MAX въз основа на цялостен и методологичен преглед на аспектите на безопасността.
"Нито едно от многобройните разследвания след двете самолетни катастрофи не е намерило доказателства, че някакви недостатъци в производството са играли роля. Всеки самолет е инспектиран от експертна група на FAA, преди да напусне фабриката, и едва след това може да бъде одобрен за експедиция до клиента", се казва в изявление на Федералната авиационна администрация на САЩ.
„Боинг“ отказва да коментира изявленията на Пиърсън относно системна неизправност на борда, като се позова, че това е прерогатива на разследващите органи.
В същото време компанията коментира изявленията на Пиърсън относно ситуацията във фабриките, като ги нарече безпочвени. Представители на „Боинг“ заявиха, че никоя комисия не е успяла да установи връзка между организацията на производството и катастрофите на двата лайнера.
Преди това ръководителят на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) Патрик Кай заяви пред Би Би Си, че е уверен в безопасността на Boeing 737 MAX.
Но роднините на жертвите на полета ET302, катастрофирал в Етиопия, на борда на който имаше много европейци, призовават EASA да не разрешава полети в Европа, докато не отпаднат съмненията на всички специалисти без изключение в безопасността на 737 MAX.
Страховете на Пиърсън се споделят от един от най-известните пилоти в САЩ, по-известен като капитан Съли
Фактор Фактор
Още от Свят
Кремъл в криза: Нуждаем се от мигранти да запълним недостига на работна ръка
Имаме напрегната демографска ситуация, живеем в най-голямата държава в света, но не сме толкова много, казва Дмитрий Песков
Путин подписа закон, който позволява на бойците в Украйна да отменят лоши дългове
Новото законодателство ще бъде силен мотив за някои да се присъединят, тъй като Русия търси нови начини за набиране на бойци за почти тригодишния конфликт
Израел към САЩ: Продължаваме решителните действия срещу "Хизбула"
Кац даде висока оценка на усилията на САЩ