Довършването на автомагистрала „Хемус“ всеки ден поскъпва и ако сега трябва да се обявяват търгове за дострояването ѝ, тя вероятно ще струва поне двойно – заради драстичния скок на строителните материали, инфлацията и други неблагоприятни фактори. За това е категоричен бившият шеф на държавното дружество „Автомагистрали“ ЕАД Стоян Беличев, съобщава "Труд".
Според него с разплатените аванси за обезпечаване с материали и техника, на държавата са спестени десетки милиони левове. Авансите не са за извършване на реални строителни дейности, а за подготовката им – има съществена разлика, добави той.
Така, както за да си купиш тухли и цимент за строителството на къща не е нужно да имаш разрешително – но може да се подготвиш за градежа, ако конюнктурата на пазара е да се вдигат цените. Бившият шеф на държавната строителна компания обясни, че авансите са гарантирани със застраховки, издадени от лицензирани от БНБ компании и опасност за парите на данъкоплатците няма.
Беличев отхвърли твърденията на служебния регионален министър арх. Виолета Комитова за нарушения и незаконно строителство без книжа по лотове 4 и 5 на аутобана.
"Но аз не управлявам дружеството от половин година – ако междувременно нещо се е случвало по магистралата, информация могат да дадат тези, които сега ръководят „Автомагистрали“ ЕАД. На трасета без разрешение за строеж не е имало строителство, подготовката и работата по отделни участъци не изискват такива документи, добави той. Нямам отговор на въпроса защо МРРБ още не е издало разрешенията за строеж на лотове 4 и 5 – по нашия график те трябваше да са факт още през месец май, а вече е краят на ноември", добави Беличев.
Също така няма неяснота коя фирма доизгражда „Хемус“ – строител е държавното дружество „Автомагистрали“ ЕАД, чийто принципал е регионалният министър. Арх. Комитова трябва да поиска информация от подчинените си управляващи дружеството – тя ги назначи, каза Беличев.
И добави, че те и един метър не са построили за половин година.
"Доколкото ми е известно, в момента – не зная защо, не се строи и по участъци 1, 2 и 3 – а те имат разрешителни за строеж. Участъкът около Шумен пък преди половин година беше почти готов – нищо, че министърката не знаеше – но на изпълнителните им оставаше само около месец работа, от МРРБ да кажат защо се бави пускането му", добави Беличев.
![Бивш строителен шеф: Магистрала „Хемус“ поскъпва с десетки милиони, всеки ден е важен](/static/downloads/uploads/Images_3/S/st_belichev.jpg)
Стоян Беличев
Още от Бизнес
Отвъд Биткойн: Блокчейн – технологията, за която не знаехте, че ви е нужна, много повече от криптовалути
УНСС обяви започването на първата магистърска програма по криптоикономика от 2025 г. и автентичността на дипломите там също ще бъдат гарантирани чрез блокчейн технологии
Руската централна банка предупреждава за стремглава инфлация
Сега се очаква цените да се повишат със 7-8% през 2025 г., което коригира по-ранната прогноза за 2025 г., която беше между 4,5 и 5%
КЗК започна мащабно проучване на цените на храните в магазините
Във фокуса на наблюдението на Комисията за защита на конкуренцията са основни хранителни стоки, като яйца, мляко и млечни продукти, месо, брашно, хляб, олио и др.