До няколко месеца ще бъде готов първият безпилотен самолет, построен от българския стартъп "Dronamics". Това заяви пред БГНЕС изпълнителният директор на технологичния стартъп Свилен Рангелов.
Свилен и брат му Константин, авиационен инженер, от години работят за реализирането на една мечта – целта е лесно, бързо и евтино транспортиране на стоки по въздух. Безпилотният самолет носи името "Черен лебед" (Black Swan), а от думите на Свилен стана ясно, че в момента работят по построяването на големия самолет, чието умалено копие беше произведено по-рано, с цел да се правят тестове. Голямата новина е, че вече работят по изграждане на мрежата си от летища партньори за доставки с дронове.
„Фокусът ни основно е върху довършването на големия самолет, който да може да тестваме тази година. Фокусът е да го завършим в рамките на 2-3 месеца и да започваме след това тестова програма с него. Оригиналът е със 16 метра размах на крилете, дълъг е 8 метра и тежи 1 тон”, разкри Свилен Рангелов.
Той каза, че разликата между пътническия самолет и техния е единствено в това, че той ще се управлява от хора, които са на земята, откъдето ще му изпращат команди и ще го контролират по същия начин все едно са в кабината на пилота. Също така машината е снабдена с автопилоти и със същите сензори и транспондери, с които са оборудвани и сегашните самолети. За полетите си те ще трябва да получават и разрешение от въздухоплавателните служби.
„Кабината за тези пилоти е де факто на земята, като самолетът лети самостоятелно, без пилотска кабина и екипаж на борда“, уточни Свилен и добави, че дрон операторите са пилоти на човешки самолети, преминали курс по пилотиране на дронове. Също така работата на оператора ще бъде само при излитане и кацане, а през останалото време ще наблюдават движението на самолета, който ще се движи на принципа на автопилота и ще имат готовност да се намесят във всеки един момент посредством команди изпратени по сателит.
Самолетът ще може да се издига на височина до 6000 метра и ще може да лети на разстояние до 2500 км, което означава, че безпилотната машина може да стигне до Великобритания, както и да пренася различни товари – електроника, дрехи, резервни части за автомобили и не само, храни, лекарства, медицинска апаратура, фармацевтични продукти с тегло до 350 кг.
Свилен Рангелов каза, че в момента екипът им наброява 35 души и поясни, че брат му Константин, който до преди основаването на компанията е живял в Холандия се е завърнал в родината именно, за да реализират проекта.
Той съобщи, че вече имат договори с над 35 летища в 11 държави в Европа, сред които са и летищата в Лиеж, Бреша и други.
„Освен върху самолета, работим и върху дронпорт оборудването, затова са и тези договори, които правим с летища. Ние кацаме на летището в Лиеж, но хората не живеят на летището, те живеят в града наблизо. Когато кацнем там, стоката се разтоварва от нашия самолет и се натоварва на ван, бус, или баничарка, която вече прави доставката до крайния клиент. Ние сме се фокусирали върху т.нар. средна миля, или доставките от град до град, а вътре в града са нашите партньори. Затова и работим с куриери и логистични компании като сме им подизпълнител за определени маршрути”, обясни Рангелов.
Той уточни, че у нас има пет основни летища – София, Варна, Бургас, Пловдив и Горна Оряховица, но освен тях има още около 100 летателни площадки, които се използват рядко или отдавна не се използват.
„Градове като Търговище, Хасково имат летища наблизо, но в момента никой не каца там и те не се снабдяват отникъде по въздух. Най-често се каца в София и оттам се стига до Хасково, до Търговище, което ако става въпрос за вътрешни български доставки не е непременно проблем да се извършва по земя. Със сигурност обаче има потребители в тези градове, които пазаруват от Германия, Великобритания, Франция и Италия и, ако имат желание техните поръчки да дойдат в рамките на един ден или в същия ден – сутринта да го поръчат и вечерта да е при тях, и да дойде от Германия, това е единственият начин, по който това може да стане. Или още по-добре – предприемачи в тези градове, които онлайн могат да достигнат до клиенти в цяла Европа мигновено, ние им даваме шанс да могат да изпратят стоките си до Германия и други държави в рамките на няколко часа – т.е. за немския клиент ще дойде толкова бързо, че дори няма да разбере, че е пътувало чак от България”, описа Свилен приложението на услугата, която ще предлагат.
"Dronamics" планират да произведат още машини и да се превърнат в авиационен оператор, работещ както у нас, така и по света.
Свилен Рангелов, който по образование е икономист, но покрай компанията започва да се занимава с нещо непознато, заяви, че техният дрон куриер може да е причината за нов живот на неработещите летища.
Самолетът е достатъчно малък и може да каца също така и на пристанище, както и на площадки с дължина от 400 метра – във ферми, индустриален парк или индустриална зона. Единственото изискване е там да има тяхното оборудване.
Пред БГНЕС Свилен Рангелов обяви, че участват в консорциум във Великобритания и летището в Глазгоу, където ще бъде създадена мрежа за доставки на лекарства и медицински продукти в Шотландия. Очаква се полетите там да започнат през 2022 година.
Любопитна и закачлива подробност от работата на братята Рангелови е, че когато започват работа по проекта се заричат да не се бръснат брадите си докато „Черният лебед“ не разпери крила в небето. По този повод момчетата са с бради и мустаци, които по принцип не понасят, но те са част от движещата сила, която ги ръчка и не им позволява да се отпускат.
Още от Наука
Учени: Пиенето в млада възраст уврежда дълготрайно мозъка
Проведен е експеримент с прекомерни количества алкохол при мишки, като е симулирана човешката склонност към препиване през уикендите.
Земята е имала пръстени като Сатурн?
Учени смятат, че тази хипотеза не е съвсем невъзможна
Глобалното затопляне променя цялата флора и фауна в Егейско и в Йонийско море
Почти изчезнаха мидите, които се събират в плитки места, на дълбочина от 5 метра