24 Ноември, 2024

"Черният лебед" - дронът куриер на Dronamics, се готви за излитане

"Черният лебед" - дронът куриер на Dronamics, се готви за излитане

До няколко месеца ще бъде готов първият безпилотен самолет, построен от българския стартъп "Dronamics". Това заяви пред БГНЕС изпълнителният директор на технологичния стартъп Свилен Рангелов.

Свилен и брат му Константин, авиационен инженер, от години работят за реализирането на една мечта – целта е лесно, бързо и евтино транспортиране на стоки по въздух. Безпилотният самолет носи името "Черен лебед" (Black Swan), а от думите на Свилен стана ясно, че в момента работят по построяването на големия самолет, чието умалено копие беше произведено по-рано, с цел да се правят тестове. Голямата новина е, че вече работят по изграждане на мрежата си от летища партньори за доставки с дронове.

„Фокусът ни основно е върху довършването на големия самолет, който да може да тестваме тази година. Фокусът е да го завършим в рамките на 2-3 месеца и да започваме след това тестова програма с него. Оригиналът е със 16 метра размах на крилете, дълъг е 8 метра и тежи 1 тон”, разкри Свилен Рангелов.

Той каза, че разликата между пътническия самолет и техния е единствено в това, че той ще се управлява от хора, които са на земята, откъдето ще му изпращат команди и ще го контролират по същия начин все едно са в кабината на пилота. Също така машината е снабдена с автопилоти и със същите сензори и транспондери, с които са оборудвани и сегашните самолети. За полетите си те ще трябва да получават и разрешение от въздухоплавателните служби.

„Кабината за тези пилоти е де факто на земята, като самолетът лети самостоятелно, без пилотска кабина и екипаж на борда“, уточни Свилен и добави, че дрон операторите са пилоти на човешки самолети, преминали курс по пилотиране на дронове. Също така работата на оператора ще бъде само при излитане и кацане, а през останалото време ще наблюдават движението на самолета, който ще се движи на принципа на автопилота и ще имат готовност да се намесят във всеки един момент посредством команди изпратени по сателит.

Самолетът ще може да се издига на височина до 6000 метра и ще може да лети на разстояние до 2500 км, което означава, че безпилотната машина може да стигне до Великобритания, както и да пренася различни товари – електроника, дрехи, резервни части за автомобили и не само, храни, лекарства, медицинска апаратура, фармацевтични продукти с тегло до 350 кг.

Свилен Рангелов каза, че в момента екипът им наброява 35 души и поясни, че брат му Константин, който до преди основаването на компанията е живял в Холандия се е завърнал в родината именно, за да реализират проекта.

Той съобщи, че вече имат договори с над 35 летища в 11 държави в Европа, сред които са и летищата в Лиеж, Бреша и други.

„Освен върху самолета, работим и върху дронпорт оборудването, затова са и тези договори, които правим с летища. Ние кацаме на летището в Лиеж, но хората не живеят на летището, те живеят в града наблизо. Когато кацнем там, стоката се разтоварва от нашия самолет и се натоварва на ван, бус, или баничарка, която вече прави доставката до крайния клиент. Ние сме се фокусирали върху т.нар. средна миля, или доставките от град до град, а вътре в града са нашите партньори. Затова и работим с куриери и логистични компании като сме им подизпълнител за определени маршрути”, обясни Рангелов.

Той уточни, че у нас има пет основни летища – София, Варна, Бургас, Пловдив и Горна Оряховица, но освен тях има още около 100 летателни площадки, които се използват рядко или отдавна не се използват.

„Градове като Търговище, Хасково имат летища наблизо, но в момента никой не каца там и те не се снабдяват отникъде по въздух. Най-често се каца в София и оттам се стига до Хасково, до Търговище, което ако става въпрос за вътрешни български доставки не е непременно проблем да се извършва по земя. Със сигурност обаче има потребители в тези градове, които пазаруват от Германия, Великобритания, Франция и Италия и, ако имат желание техните поръчки да дойдат в рамките на един ден или в същия ден – сутринта да го поръчат и вечерта да е при тях, и да дойде от Германия, това е единственият начин, по който това може да стане. Или още по-добре – предприемачи в тези градове, които онлайн могат да достигнат до клиенти в цяла Европа мигновено, ние им даваме шанс да могат да изпратят стоките си до Германия и други държави в рамките на няколко часа – т.е. за немския клиент ще дойде толкова бързо, че дори няма да разбере, че е пътувало чак от България”, описа Свилен приложението на услугата, която ще предлагат.

"Dronamics" планират да произведат още машини и да се превърнат в авиационен оператор, работещ както у нас, така и по света.

Свилен Рангелов, който по образование е икономист, но покрай компанията започва да се занимава с нещо непознато, заяви, че техният дрон куриер може да е причината за нов живот на неработещите летища.

Самолетът е достатъчно малък и може да каца също така и на пристанище, както и на площадки с дължина от 400 метра – във ферми, индустриален парк или индустриална зона. Единственото изискване е там да има тяхното оборудване.

Пред БГНЕС Свилен Рангелов обяви, че участват в консорциум във Великобритания и летището в Глазгоу, където ще бъде създадена мрежа за доставки на лекарства и медицински продукти в Шотландия. Очаква се полетите там да започнат през 2022 година.

Любопитна и закачлива подробност от работата на братята Рангелови е, че когато започват работа по проекта се заричат да не се бръснат брадите си докато „Черният лебед“ не разпери крила в небето. По този повод момчетата са с бради и мустаци, които по принцип не понасят, но те са част от движещата сила, която ги ръчка и не им позволява да се отпускат. 

Сподели:

Учени: Пиенето в млада възраст уврежда дълготрайно мозъка

Проведен е експеримент с прекомерни количества алкохол при мишки, като е симулирана човешката склонност към препиване през уикендите.

Земята е имала пръстени като Сатурн?

Учени смятат, че тази хипотеза не е съвсем невъзможна

Глобалното затопляне променя цялата флора и фауна в Егейско и в Йонийско море

Почти изчезнаха мидите, които се събират в плитки места, на дълбочина от 5 метра