Тежки физически и неврологични проблеми има при малки деца, които дълго стоят пред екраните – смартфони, таблети или телевизия. Това заяви пред БНР педиатърът д-р Таня Андреева от Алианса за ранно детско развитие.
„Темата е важна наистина и имам усещането, че не се говори сред обществото. Статистиката го показва, а педиатричните среди са много категорични. Според американската до 2 години децата не трябва да имат никакво екранно време. Непрекъснато излагане на стимули при ранна възраст на децата има своите последствия.“ каза д-р Андреева.
Тя допълни, че това влияе „върху развитието на децата и концентрацията им, а трудностите са един малък аспект от цялостната картина“.
Проблемите тя разделя на 2 групи – физическо и психическо въздействие.
„Физическото влияние е по-видимо за родителите, видимо децата след пандемията от Ковид 19, 2 години учиха онлайн и се обездвижиха, зрението се влоши. При малките от 0 до 2 години трябва да изградят своята фина и груба моторика и няколко часа пред екран води до нарушаване на връзките в мозъка и пречи да се разгъне целият потенциал на фината моторика. Пред екран научават как да мърдат пръстчетата, но се оказва че трудно държат лъжица, писалка и после имат затруднения с изписването на думата. Отделно пред екраните не могат да играят, да развиват мускулатура , координация и равновесие.“ - обясни педиатърът.
Сред психическите аспекти има и тежки неврологични проблеми, които водят до по-трудно проговаряне и социално общуване помежду им.
„Пред екрана картинките мигат 24 кадъра, светът около нас не се движи с тази скорост. Тази стимулация е прекомерна за тях и в реалния живот те не задържат вниманието си достатъчно дълго за да учат, да играят с други деца и да проявяват търпение.“ - предупреди д-р Андреева и препоръча да се премахнат телевизионните монитори от детските ясли.
За тежките последици от екраните говори и доц. Стоян Везенков. Според него между 30-40% от малчуганите имат сериозни увреждания - специалистите вече използват понятието "екранни деца".


Коментари (0)