Джон Хенли, Дженифър Ранкин, "Гардиън"
В нощта, когато партията ѝ постигна съкрушителна победа на европейските избори, а президентът на Франция предизвика политическо земетресение, разпускайки парламента, Марин Льо Пен, дългогодишният лидер на Национален сбор (НС), не можеше да бъде по-ясна.
"Посланието от тази вечер - включително разпускането на парламента - е адресирано и до лидерите в Брюксел", каза тя. "Тази голяма победа на патриотичните движения е в унисон с посоката на историята... Готови сме да вземем властта, ако народът пожелае това".
Напускането на ЕС и еврозоната вече не фигурират в предизборните манифести на НС; последният път, когато го направиха, на президентските избори през 2017 г., Еманюел Макрон нанесе на крайнодясната партия поражение, също толкова унизително, колкото и това, което тя му нанесе миналия месец.
Седем години по-късно обаче почти сигурната победа на партията на Льо Пен на предсрочните парламентарни избори може да се окаже почти пагубна за ЕС, като постави екзистенциални въпроси за ролята на Франция и сериозно ограничи възможностите на блока да работи.
В Европа "нашето встъпване в длъжност ще отбележи завръщането на Франция на европейската сцена - за да защитаваме нейните интереси", обеща пред журналисти тази седмица Жордан Бардела, председател на партията и вероятен министър-председател, ако тя спечели абсолютно мнозинство.
По думите му НС е готова да договори "изключения" от редица правила на ЕС за Франция - член-основател на ЕС, втората по големина икономика и половината от жизненоважния (макар и в момента в застой) френско-германски двигател, който го задвижва от създаването му.
Всички досегашни проучвания, с изключение на едно, сочат, че крайнодясната партия едва ли ще спечели абсолютно мнозинство от поне 289 депутати на изборите в два тура на 30 юни и 7 юли, а Бардела заяви, че ще бъде готов да състави правителство само ако това се случи.
Но НС е на път да получи между 32% и 35% от гласовете, което - въпреки че превръщането на дела на гласовете в брой депутатски места е рисковано - почти сигурно ще я превърне в най-голямата сила в националното събрание.
При положение че лево-зеленият Нов народен фронт (ННП) е с 28% до 30%, а центристката коалиция на Макрон е сведена до около 20%, най-вероятният резултат от изборите е прламент, който е още по-ожесточено раздробен и поляризиран от отиващия си.
Разбираемо е, че решението на Макрон да свика предсрочни избори предизвика ужас и тревога в други столици на ЕС, които смятат този ход или за грешка, или за хвърляне на зарове, или и за двете.
"Това е голяма авантюра", каза един дипломат от ЕС, предупреждавайки, че един парламент може да забави вземането на решения в блока, който вече се бори да постигне съгласие по политиките - от защитата на природата до бъдещите разходи на ЕС.
Голямата победа на НС се разглежда и като потенциално повишаване на шансовете на други крайно десни, евроскептични партии на регионалните избори в Източна Германия и на националните избори в Австрия по-късно тази година.
При разпокъсан парламент Франция "е изправена пред перспективата за дълъг период без напълно функциониращо правителство - с неизчислими последици за способността ѝ да се ангажира конструктивно в ЕС", заяви Муджтаба Рахман от консултантската компания Eurasia Group.
Широките правомощия на френските президенти зависят до голяма степен от подкрепата на парламента. "Резултатът би бил пълно отсъствие на каквото и да е вземане на решения на европейско ниво", каза Франсоа Хайсбур от тинктанка "Международен институт за стратегически изследвания".
На срещите на върха на европейските лидери ще присъства критично отслабен френски президент, който въпреки всичките си недостатъци е един от малкото сред тях, които последователно настоява за по-силен, по-обединен и по-"суверенен" ЕС.
Откакто дойде на власт в рамките на про-европейска кампания, Макрон е основен източник на идеи за ЕС, като например предложението му за Европейска политическа общност или за съвместно вземане на заеми, за да се измъкнат европейските икономики от предизвикания от пандемията спад.
Дори и без абсолютно мнозинство, крайната десница във френския парламент ще се стреми да прокара своята европейска визия: "Европа на нациите" с повече власт, върната в столиците. НС заяви, че иска да спре част от финансовата вноска на Франция в ЕС.
Тя има за цел да въведе "национални преференции" за френските предприятия и селското стопанство в нарушение на правилата на европейския единен пазар, да преразгледа споразуменията за свободна търговия на ЕС, които не "зачитат" Франция, и да предотврати по-нататъшното разширяване на ЕС.
Програмата на партията, насочена срещу ЕС, може да застраши плахите надежди за по-общи заеми на ЕС за финансиране на отбраната или екологичния преход. "ЕС може, макар и трудно, да преглътне една донякъде евроскептична Италия", каза Марко Бути, бивш генерален директор по икономическите и финансовите въпроси в Европейската комисия.
"Не мисля, че тя може да преглътне и една евроскептична Франция", каза Бути. В краткосрочен план НС би могла да заеме "нещо като тактическа, предпазлива позиция", "но не и в средносрочен план: техните ценности са твърде антагонистични спрямо тези, които са в основата на европейския проект", добави той.
Бути, който понастоящем е професор в Европейския университетски институт във Флоренция, заяви, че противопоставянето на НС на процеса на вземане на решения в ЕС ще направи "много трудно" завършването на банковия съюз или съюза на капиталовите пазари, "да не говорим за преминаването към обща отбранителна политика".
Политическите последици от отдръпването на Франция от европейския проект "обективно ще бъдат много по-важни, отколкото ... това на други страни", каза той.
Партията вече се отказа от някои политики, които могат да я вкарат в непосредствен конфликт с Брюксел, включително план за оспорване на европейския пазар на електроенергия, а Бардела се опита тази седмица да успокои европейските партньори на Франция.
Всяко правителство, което той оглави, ще провежда "реалистични и надеждни" икономически политики и няма да отслабва гласа на страната в чужбина, каза 28-годишният Бардела. Но той също така обеща да "защити покупателната способност на французите", като намали данъците върху горивата, газа и електроенергията.
Заедно с обещаните данъчни облекчения за компаниите, ако увеличат заплатите на нископлатените и средноплатените служители, и обещанието да върне пенсионната възраст на 60 години, плановете за разходите на НС ще я поставят в конфликт с Европейската комисия.
Миналата седмица изпълнителният орган на блока отправи порицание към Париж за "прекомерните" държавни разходи, а обещанията на НС изглеждат невъзможни за съгласуване с плана, който ЕС трябва да изготви през есента, за това как Франция може да намали дефицита, който е много над законовия лимит на ЕС.
Макар че Макрон като президент ще продължи да отговаря за външната политика, на практика министрите от правителството играят важна роля в изготвянето на законите на ЕС, независимо дали става дума за зелени политики или миграция.
Националното събрание на Франция контролира и чековата книжка на страната, което означава, че едно правителство на НС може да застраши бъдещата помощ на Франция за Украйна. Миналата седмица Бардела обеща да не "поставя под въпрос" разходите на Франция за отбрана, но се противопоставя на изпращането на войски или оръжия с голям обсег на действие в Украйна.
Сузи Денисън, старши научен сътрудник в Европейския съвет за външна политика (ECFR), заяви, че макар Макрон да е силно проевропейски настроен, френската общественост е много по-скептична към европейския проект.
Проучване на ECFR от 2019 г. показа, че 69% от френските избиратели смятат, че ЕС и националните политически системи са разбити, при средно 38% за ЕС. През януари 2024 г. 56% от французите смятат, че френската и европейската политика са сринати.
"Винаги е било малко странно явление в рамките на европейския проект, че на политическо ниво, на ниво създаване на политики, [Франция] движи проекта, но на обществено ниво винаги е била доста скептична", каза Денисън.
Принуден към мъчително "съжителство" с парламент с противоположни убеждения, Макрон може да има много по-малко възможности за маневриране на сцената на ЕС. /БГНЕС
Още от Свят
Украйна разработва няколко нови балистични ракети
Министърът на отбраната Рустем Умеров по-рано заяви, че към края на 2024 година или през 2025 година ще има информация за „мащабна ракетна програма“
През ноември Русия отбелязва рекордни загуби на жива сила и техника
Руската тактика вероятно ще продължи да води до големи загуби в бъдеще
Подробни планове на британски затвори изтекоха в "тъмната мрежа"
Има опасения, че ще бъдат използвани за контрабанда на наркотици и оръжия или за организиране на бягства