Служебният премиер Огнян Герджиков се оправда доста неумело са смяната на 14 областни управители с едно лишено от всякаква конкретика изказване. Някой му казал, че те пречат на честните, демократични и свободни избори с некоректно поведение. Какво означава това, само той си знае, а вероятно и тези, които са му казали.
Причината за смяната на половината областни управители в страната са сигнали за некоректното им поведение. Това става ясно от стенограмата от последното заседание на служебния кабинет, провело се на 7 февруари.
"Знаете, че в самото начало стигнахме до извода, че за да осигурим едни честни, демократични и свободни избори, ще се наложи да сменим областни управители, за които има сведения, че биха препятствали възможността за такива избори. Разбира се, много внимателно бяха взети предвид различни съображения, тъй като всеки опит да се подменят всички областни управители ще показва едно пристрастие, което ние не бива да проявяваме", посочва служебният премиер Огнян Герджиков.
"От друга страна, не можем да сме безучастни към сигнали, които са получавани за не съвсем коректно поведение на някои областни управители. С оглед на това, с взимане предвид на различни съображения и сигнали, се стигна до това, че половината от областните управители трябва да бъдат сменени", добавя служебният министър-председател Герджиков.
Вижте пълната стенограма от Министерския съвет:
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Уважаеми колеги, имаме сериозен дневен ред, богат дневен ред. Надявам се до изборите да можем да приключим с него.
Този дневен ред се състои от две части и започваме с:
Точка 1
Проект на Решение за изменение на Решение №343 на Министерския съвет от 2008 г. за създаване на Комисия по прозрачност по Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина и определяне на нейния състав
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Докладва вицепремиерът и министър на здравеопазването господин Илко Семерджиев.
Господин Семерджиев, заповядайте.
ИЛКО СЕМЕРДЖИЕВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, Комисията по прозрачност е орган, който приема жалби по решение на Националния съвет за цени и реимбурсиране на лекарствените продукти. Обикновено начело на този орган стои заместник-министър на здравеопазването. Имахме смяна, разбира се, на заместник-министри. Новото предложение на Министерство на здравеопазването е д-р Атанас Кундурджиев. Той е лекар с три специалности: вътрешни болести, кардиология и нефрология. Бил е заместник-министър, бил е главен секретар на Лекарския съюз, бил е член на Борда на директорите на Александровска болница, човек с изключителен опит.
Неговата кандидатура е съгласувана с останалите министерства. Предлагам да приемем тази кандидатура за председател на Комисията по прозрачност.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Има ли въпроси? Възражения? Няма.
Приема се това решение, докладвано от господин Семерджиев.
Точка 2
Проект на Разпореждане за промяна на органа, който да упражнява правата на държавата в „Национален дворец на културата – Конгресен център София“ ЕАД – София
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Трябва аз да докладвам.
Това, което разпореждаме, е да се промени органът, който да упражнява правата на държавата като едноличен собственик на капитала. На основание чл. 31, ал. 2 от Устройствения правилник на Министерския съвет го внасям за разглеждане. Тези права са се упражнявали последователно от министъра на финансите и министъра на културата. Имате пред вас този доклад, затова няма подробно да го чета.
Предлагам Министерският съвет да разгледа и приеме проекта за разпореждане за промяна на органа, така както е в проекторазпореждането.
Имате ли въпроси? Нямате.
Приема се.
Точка 3
Проект на Решение за промени в състава на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Министър Гълъб Донев!
Заповядайте, господин министър.
ГЪЛЪБ ДОНЕВ: Благодаря Ви, господин премиер.
Уважаеми колеги, проектът на решение, който имате, е една рутинна процедура, с която Министерският съвет определя представителите на правителството в състава на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт.
Предлага се да бъдат освободени от състава на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт членовете: Зорница Димитрова Русинова, д-р Адам Драганов Персенски и Филип Симеонов Кирев.
Предлага се, след съгласуване и предложения от съответните министри, за членове на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт да бъдат определени: Гълъб Спасов Донев – министър на труда и социалната политика, д-р Галин Емилов Каменов – заместник-министър на здравеопазването, и господин Владимир Теофилов Туджаров – главен секретар на Министерството на икономиката.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: По това проекторешение?
Няма възражения.
Приема се.
Благодаря Ви, господин министър.
Точка 4
Проект на Постановление за допълнение на Постановление №31 на Министерския съвет от 2017 г. за приемане на План-сметка за разходите по подготовката и произвеждането на избори за народни представители на 26 март 2017 г.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Министър Ананиев, заповядайте.
КИРИЛ АНАНИЕВ: Благодаря, господин министър-председател.
Уважаеми колеги, на вашето внимание предлагам проект на Постановление за допълнение на Постановление №31 на Министерския съвет от тази година за приемане на план-сметката за разходите за подготовката и произвеждането на избори за народни представители на 26 март 2017 година.
С проекта на постановление се предвижда, по предложение на заместник министър-председателя по вътрешния ред и сигурност и министър на отбраната, съгласувано с Централната избирателна комисия, да се одобрят допълнителни разходи по бюджета на Централната избирателна комисия за 2017 година за покриване цената по договорите за обществена поръчка във връзка с осигуряването на машинното гласуване. Необходимите средства ще бъдат осигурени от преструктуриране на разходите и/или трансфери по централния бюджет – така, както е в оригиналното Постановление №31.
Единственият въпрос, който възникна, който някои колеги поставиха, е защо няма конкретна цифра, горна граница за необходимия ресурс. Ние считаме, че не трябва да има такава цифра, тъй като в крайна сметка ще се проведе обществена поръчка, ще се сключи договор и след като се определи цената ще направим едно ново изменение на Постановление №31 в план-сметката за разходите, където ще намери място реалната сума от проведената обществена поръчка. По този начин няма да възникне никакво съмнение, че Министерският съвет с някакво ограничение в сумата може да блокира провеждането на машинното гласуване.
Благодаря, господин министър-председател.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря Ви.
Заповядайте!
РАДИ НАЙДЕНОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, по отношение на план-сметката за организиране и провеждане на изборите бих искал да апелирам за това предвидените средства за организиране на международен пресцентър да не бъдат адресирани към Министерството на външните работи, а към Българската телеграфна агенция (БТА).
Досега практиката в страната е, че или БТА или Министерството на външните работи организират този пресцентър. Спецификата на работата е повече свързана с БТА. Минимално е числото на журналисти, работещи за чужди медии, обикновено това са български журналисти, пишещи за тях. Тоест, външно министерство няма пряко отношение към дейността на журналистите при организирането на този център.
Наред с това, тази година ние ще имаме допълнителни затруднения във връзка с въвеждането на машинното гласуване, както и голяма част от колегите във Външно министерство са ангажирани с подготовката на председателството.
Апелирам за това ваше разбиране, ако прецените за целесъобразно – тези средства да бъдат предназначени за БТА, които традиционно организират пресцентъра.
Лично моето мнение, което имах възможност предварително да споделя и пред премиера, е, че в повечето страни в Европейския съюз такъв тип пресцентрове не се организират от държавата. Обичайно в клубовете или централите, както ние ги наричаме, на партиите се правят тези събития в очакване на резултатите от изборите. Журналистите имат пряко контакти с ръководството, с членове на партиите, с техни привърженици, взимат интервюта от тях, правят се коментари по отношение на политиките на партиите и дори гражданското общество получава по-пълна дефинирана информация какви са програмите на партиите в изборите.
Апелът ми е да разгледаме тази възможност за адресиране на тези средства към Българската телеграфна агенция, която професионално има ангажимент към подобни събития.
Благодаря ви.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря на господин Найденов.
Ще вземете ли отношение, министър Ананиев?
КИРИЛ АНАНИЕВ: Да, господин министър-председател.
Наистина, практиката в миналото е разнородна. Първоначално БТА организираше международния пресцентър. След това се взе решение, че Министерството на външните работи, като орган на правителството, е по-редно да организира този международен център. Това е въпрос на политическо решение. Ако решим, че ще бъде в Министерството на външните работи, ще остане тази план-сметка, както е сега одобрена. Ако се реши да мине към БТА, може би ще трябва ние да направим разчета точно колко е за пресцентъра. Може би, когато внасяме конкретната сума, свързана с машинното гласуване, когато изменяме Постановление №31, тогава да нанесем и тази промяна.
Но в крайна сметка това е въпрос на политическо решение, а не на финансови средства.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря.
Бих изразил моето отношение по въпроса.
Аз подкрепям това, което изтъкна министър Ради Найденов. Смятам, че това е разумното, това е европейското и ние трябва наистина да го направим точно по този начин. Не знам другите колеги как смятате, но аз лично го подкрепям.
Има ли някой, който да е против? Няма.
Така приемаме, господин Найденов.
Иначе приемаме постановлението за план-сметката с възможността евентуално, ако се наложи, корекция.
Благодаря ви.
РАДИ НАЙДЕНОВ: Благодаря.
КИРИЛ АНАНИЕВ: Господин министър-председател, предлагам точка 4 да я приемем на вносител, за да може в тези два-три дни, вместо да чакаме другото постановление, има такава практика, ще уточним сумата и направо ще вкараме промяната, която е свързана с пресцентъра.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Добре. Приемам.
Това е разумно. Предполагам, че нямате възражения.
Благодаря ви.
Точка 5
Проект на Постановление за приемане на Тарифа, по която партиите, коалициите и инициативните комитети заплащат предизборните предавания по Българската национална телевизия и Българското национално радио и техните регионални центрове при произвеждането на изборите за народни представители на 26 март 2017 г.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Министър Ананиев, заповядайте.
КИРИЛ АНАНИЕВ: Благодаря, господин министър-председател.
Това е традиционна точка, традиционен проект на постановление, с което се одобрява тарифата за заплащане на предизборните предавания по БНТ и БНР – това са националните медии.
Предложението, което даваме днес на заседанието, е по предложение на самите национални медии, така че е отразено тяхното желание за тези тарифи.
В Българската национална телевизия няма промяна на тарифата от миналите избори, за президент и вицепрезидент. Има малка промяна в Българското национално радио, която обективно отчита определени процеси в тази институция.
Самата предизборна кампания се отразява от двете медии под формата на клипове, диспути и други форми, като редът и условията са определени в Изборния кодекс.
Трябва да приемем това решение до 40 дни преди изборите, влизаме в тази граница и изпълняваме по този начин изискването на чл. 197 от Изборния кодекс.
Благодаря.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: И аз Ви благодаря.
По това проектопостановление?
Приема се.
Точка 6
Проект на Решение за даване на съгласие за продажба на недвижим имот, собственост на „Български пощи“ ЕАД - София
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Заповядайте, господин Алексиев.
ХРИСТО АЛЕКСИЕВ: Уважаеми господин премиер, предложеният за продажба недвижим имот представлява една втора идеална част от имот, находящ се в с. Бързия. Той е с отпаднала необходимост и е нужен и ще спомогне на приходите на „Български пощи“.
Подробно можете да се запознаете в моя доклад.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Да, виждам, докладът е сериозен.
По това проекторешение някакви възражения да има? Няма.
Приема се.
Благодаря Ви.
Точка 7
Доклад за участието на Република България в заседанието на Съвета на Европейския съюз по икономически и финансови въпроси (ЕКОФИН), проведено на 27 януари 2017 г. в Брюксел
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Господин Ананиев има думата за участието на България в заседанието на Съвета на Европейския съюз по икономически и финансови въпроси.
КИРИЛ АНАНИЕВ: Благодаря, господин премиер.
Мисля да не разказвам доклада, който е на вашето внимание. Искам да кажа само едно изречение – че решенията, които са взети на ЕКОФИН, което всъщност е Съветът на министрите на финансите на страните членки на Европейския съюз, отговаря на позицията, която беше одобрена от правителството преди самото заседание. Тоест, коректно и точно сме подкрепили правилните решения, за което моля да приемем този доклад.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря Ви.
По този доклад възражения? Не виждам.
Приема се този доклад.
Благодаря на господин Ананиев.
Точка 8
Доклад за резултатите от участието на Република България в неформалното заседание на Съвета на Европейския съюз „Правосъдие и вътрешни работи“, формат „Правосъдие“, проведено на 26 и 27 януари 2017 г. във Валета
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Министърът на правосъдието г-жа Мария Павлова.
Заповядайте, госпожо Павлова.
МАРИЯ ПАВЛОВА: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми госпожи и господа министри, представям на вашето внимание доклад с резултатите от участието на Република България в неформална среща на Съвета на Европейския съюз по правосъдие и вътрешни работи, която се е провела на 26-27 януари 2017 година във Валета, Малта.
В рамките на заседанието в частта „Правосъдие“ са обсъдени два въпроса. Първият е предложение за Регламент на Съвета за създаване на Служба на Европейския прокурор. В рамките на проведеното заседание България е посочила, че споделя необходимостта от предприемане на мерки, които да позволяват ефективно наказателно преследване на престъпления, засягащи финансовите интереси на Европейския съюз. Въпреки че в преговорния процес не е постигнато единодушие между държавите, България, наред с мнозинството от участниците държави-членки, е подкрепила отнасянето на проекта на регламент до Европейския съвет и е отбелязала, че в случай, че не бъде постигнат консенсус, сериозно се обмисля възможността за участие в засиленото сътрудничество.
По втората точка – предложение за директива на Европейския парламент и на Съвета относно рамки за превантивно преструктуриране, предоставяне на втори шанс и мерки за повишаване на ефективността на процедурите за преструктуриране, несъстоятелност и опрощаване на задълженията и за изменение на Директива 2012/30 на Европейския съюз, България е изразила подкрепа по предложението, тъй като счита, че приемането на нов правен инструмент в сферата на несъстоятелността значително ще допринесе за общото подобряване на условията за инвестиции в рамките на единния вътрешен пазар и проектът на директива ще доведе за намаляване задлъжнялостта на търговските дружества, спадане на процента на необслужваните задължения към банки и други големи кредитори, намаляване на безработицата на територията на Европейския съюз, както и съхраняване на установените търговски отношения и създаване на възможности за бизнес инициативи между предприемачите.
Благодаря.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря Ви.
По този доклад имате ли някакви въпроси, възражения? Ако нямате, считам, че приемаме за сведение доклада за резултатите от участието на България в това заседание на Съвета на Европейския съюз.
Точка 9
Проект на Решение за приемане на Национална програма за превенция на насилието и злоупотребата с деца 2017-2020 г.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Господин Донев, имате думата.
ГЪЛЪБ ДОНЕВ: Господин министър-председател, уважаеми колеги, съвсем накратко.
Националната програма за превенция на насилието и злоупотребата с деца е разработена в съответствие с Националната стратегия за детето 2008-2018 г. Програмата, също така, е разработена и в изпълнение на решение на Националния съвет за закрила на детето от 2015 година, като този стратегически документ се базира и на редица национални международни актове, стратегически документи, планове и доклади, като при разработването му са взети предвид Законът за закрила на детето и правилника за прилагането му, Законът за защита от домашно насилие, Законът за социално подпомагане и правилникът за прилагането му, националните програми за закрила на детето и отчетите за изпълнението му. Също така са взети предвид и Конвенцията на ООН за правата на детето, правото на детето на свобода от всички форми на насилие, правото на детето за закрила от телесно наказание и други жестоки или унизителни форми на наказание. Също така и Конвенцията на Съвета на Европа за закрила на децата срещу сексуална експлоатация и сексуално насилие.
Документът е разработен по предложение на Държавната агенция за закрила на детето, след решение на националния съвет, от междуведомствена работна група за превенция на насилието и злоупотребата с деца.
В националната програма са заложени конкретни дейности за мониторинг и подобряване на взаимодействието между институциите, организациите в работата по случаи с деца, жертви на насилие или в риск от насилие.
Превенцията и недопускането на каквито и да е форми на насилие трябва да е сред приоритетните области в държавната политиката на закрилата на детето и в тази връзка в документа специален акцент е поставен върху повишаването на ефективността на мерките за закрила и за създаване на ефективна система за превенция на домашното и сексуално насилие над деца.
Изпълнението на заложените в Националната програма за превенция на насилието и злоупотребата с деца дейности, освен за подобряване на взаимодействието, се очаква да допринесат и за повишаване на информираността на родителите и децата по отношение на опасностите в интернет, за работа с медиите с цел защита на децата от вредно медийно влияние, неразгласяване на данни и сведения за личността на дете, жертва или извършител на насилие и други.
В проекта на Националната програма за превенция на насилието и злоупотребата с деца са заложени осем стратегически цели, които са: повишаване на ефективността на мерките за закрила на децата от насилие; създаване на ефективна система за превенция на домашното насилие над деца; превенция на сексуалното насилие, сексуалната злоупотреба и сексуалната експлоатация на деца; превенция на всякакви форми на насилие срещу деца; превенция на насилието срещу деца в образователната система; създаване и развитие на различни услуги, модели и инструменти за превенция на насилието и работа с деца, жертви и извършители на насилие; повишаване на капацитета на професионалистите, работещи с деца и подобряване на междуинституционалното сътрудничество и координация. Последната цел е повишаване на чувствителността и информираността на обществото по въпросите на насилието над деца.
Благодаря за вниманието.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: И аз благодаря.
Само един въпрос имам аз. Като казвате деца, до каква възраст ги третирате деца – до 18-годишна възраст, до навършване на пълнолетие?
Имате ли нещо по този проект за решение? Ако нямате – приемаме тази Национална програма за превенция на насилието и злоупотребата с деца.
Точка 10
Проект на Решение за приемане на Национална програма за закрила на детето за 2017 г.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Господин Донев, заповядайте.
ГЪЛЪБ ДОНЕВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, проектът на Решение за приемане на Националната програма за закрила на детето е в съответствие с Националната стратегия за детето 2008-2018 г. и има за цел да осигури провеждането на държавната политика за закрила на детето на национално ниво.
Изпълнението на програмата ще допринесе за постигане на целите на Националната стратегия за детето, свързани с намаляване на детската бедност и създаване на условия за социално включване на децата, равен достъп до образование и здравеопазване, подобряване на детското участие и други.
Националната програма за детето за 2017 г. е структурирана в 9 приоритетни области на интервенция, имащи за цел да осигурят благосъстоянието и да гарантират правата на децата, както следва: намаляване на детската бедност и създаване на условия за социално включване на децата, подобряване на здравето на децата, осигуряване правото на детето на живот и развитие в сигурна и безопасна среда, осигуряване на равен достъп до качествено предучилищно и училищно образование, правораздавателна система, съдебна система – приятел на детето, повишаване ефективността на мерките за защита на децата от насилие, злоупотреба и други форми на експлоатация, насърчаване на участието на децата в спорт, култура и дейности за свободно време, мониторинг и подобряване на работата на системата за закрила на детето, като очакваните резултати от изпълнението на тази Национална програма за закрила на детето за 2017 г. са свързани с насърчаване на спазването на правата на децата, подобряване на качеството им на живот и провеждане на политики, осигуряващи най-добрия интерес на децата.
Финансовите ресурси за изпълнение на заложените в проекта на Национална програма за закрила на детето за 2017 г. дейности са предвидени в рамките на утвърдения бюджет на отговорните институции, по оперативни програми на европейските структурни фондове и с финансиране по други донорски програми.
Благодаря за вниманието.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря Ви.
По това проекторешение?
Заповядайте, господин министър.
ПЛАМЕН УЗУНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми госпожи и господа министри, от Министерството на вътрешните работи е изразено съгласувателно становище с бележки и предложения. Становището на Министерството на вътрешните работи не е получено от вносителя преди внасянето на комплекта документи за заседанието на Министерски съвет и включването им в дневния ред, предвид на което не е отразено в проекта.
Становището на Министерството на вътрешните работи е изготвено въз основа на становищата на дирекция „Национална система 112“ и главна дирекция „Противопожарна безопасност и защита на населението“. Съдържа няколко бележки и предложения.
В тази връзка, предлагам на заседанието на Министерски съвет да бъде предложено проектът да бъде приет на вносител с оглед отразяване на бележките и предложенията от Министерството на вътрешните работи. Те са съвсем дребни корекции, да не занимавам колегите.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря.
За да го приемем на вносител, трябва да чуем бележките.
ПЛАМЕН УЗУНОВ: Ще ви запозная с тях.
В раздел ІІІ. Осигуряване правото на детето на живот и развитие в сигурна и безопасна среда, графа Оперативни цели, в т. 3, подточка 2. Създаване на по-добри условия за гарантиране правото на детето на живот и развитие в сигурна и безопасна среда е предвидена дейност „Подготовка на материали за популяризиране на правилата за безопасност и спешните телефони сред деца-чужденци, които са временно на територията на Република България и разпространението им. Държавната агенция за закрила на детето и Министерството на вътрешните работи чрез дирекция „Национална система 112“ са подписали протокол за сътрудничество при приемане и отработване на сигнали и информация за деца по единния европейски номер 112 и националната телефонна линия за деца 116 111. Споразумението регламентира начина на предаване на информация между 112 и 116 111 и ангажиментите на двете линии.
В тази връзка предлагаме в проекта да се направят следните уточнения: да се посочат конкретно спешните телефони, а именно телефон с единен европейски номер 112 и националната телефонна линия за деца 116 111 и съответно зоните за отговорност. Националната телефонна линия за деца 116 111 на Държавната агенция за закрила на детето подкрепя телефон с единен европейски номер 112 на Министерството на вътрешните работи с осигуряване на специализирана помощ за деца чрез консултации, информация, психологическа подкрепа или кризисни интервенции за деца в риск. Освен това, съдействие за предприемане на навременни мерки за закрила и още информиране и популяризиране на съществуващите услуги за деца и семейства. Консултациите на 116 111 осъществяват незабавна връзка със 112 в случаи на постъпил сигнал за непосредствена опасност за живота и здравето на дете, като предават информация и/или трансферират обаждането към 112.
Дейността е предвидена не само за деца-чужденци, които са временно на територията на Република България, а и за всички български деца.
В Раздел ІІІ. Осигуряване правото на дете на живот и развитие в сигурна и безопасна среда, в точка 3, подточка 1.1, точка 3, подточка 1 и 2 и точка 3, подточка 1.4 от графа Партниращи институции абревиатурата Централна комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетни и непълнолетни да отпадне.
Във връзка с горното предлагаме на заседанието на Министерския съвет да бъде предложено проектът да бъде приет на вносител с оглед отразяване на бележките и предложенията на Министерството на вътрешните работи.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря Ви.
Някакви въпроси и бележки към чутото?
Господин Донев!
ГЪЛЪБ ДОНЕВ: Ако разрешите, господин министър-председател, колега Узунов, приемам направените бележки, така че може да се приеме проектът на Решение.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря Ви.
В такъв случай можем да приемем това решение с тези допълнения и корекции, които бяха представени от министър Узунов.
Точка 11
Проект на Решение за изменение на Решение №14 на Министерския съвет от 2017 г. за одобряване проект на Споразумение за сътрудничество за партньорство и развитие между Европейския съюз и неговите държави-членки, от една страна, и Ислямска република Афганистан, от друга страна, и за упълномощаване на министъра на външните работи за подписване на Споразумението за сътрудничество за партньорство и развитие между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна, и Ислямска република Афганистан, от друга страна, от името на Република България
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Министър Найденов, заповядайте.
РАДИ НАЙДЕНОВ: Благодаря Ви, господин премиер.
Уважаеми колеги, в случая става въпрос за упълномощаване на постоянния представител на нашата страна към Европейския съюз за подписване на Споразумението, което е прието с Решение №14 на Министерския съвет от 12 януари 2017 г. – Споразумение за сътрудничество за партньорство и развитие между Европейския съюз и неговите държави-членки, от една страна, и Ислямска република Афганистан, от друга страна.
Кое налага това вместо министъра на външните работи постоянният представител на Република България да подпише споразумението? На 1 февруари е направено съобщение от Работна група „Азия и Океания“ във формат на столици към Съвета на Европейския съюз в Брюксел това споразумение да бъде подписвано от постоянните представители с оглед на това на предстоящата на 17 и 18 февруари 2017 г. Конференция по сигурността в Мюнхен споразумението да бъде подписано от върховния представител на външната политика Федерика Могерини и президента на Афганистан Мохамад Ашраф Гани. Това налага и по-оперативно организиране на подписването на споразумението.
Нещо, което винаги е важно в такива случаи - ози проект на решение на Министерски съвет не е свързан с разходването на допълнителни бюджетни средства, няма да окаже пряко или косвено въздействие върху държавния бюджет.
Предлагам точката да бъде приета така, както е формулирана от Министерството на външните работи.
Благодаря ви.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря Ви, министър Найденов.
Имате ли някакви възражения? Не виждам.
Приема се точката така, както е предложена.
Точка 12
Доклад за одобряване позицията на Република България по дело С-533/16 на Съда на Европейския съюз, образувано по преюдициално запитване на Върховния административен съд по висящо пред него административно дело №1053/2015 г. с касатор „ТТЛ“ ЕООД и с ответник по касационната жалба директорът на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ – София, към Националната агенция за приходите
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Министър Ананиев, заповядайте.
КИРИЛ АНАНИЕВ: Уважаеми господин министър-председател, с протоколното решение се предлага да се одобри позицията на Република България по дело С-553/16 „ТТЛ“ ЕООД на Съда на Европейския съюз и даване на съгласие за встъпване в производството.
Делото е във връзка с обжалване на ревизионен акт, с който са установени задължения за лихва на „ТТЛ“ ЕООД. То е образувано по преюдициално запитване на Върховния административен съд във връзка с административно дело №1053 от 2015 г., което е с касатор „ТТЛ“ ЕООД и с ответник по касационната жалба директорът на дирекция „Обжалване и данъчноосигурителна практика“ в Националната агенция за приходите – гр. София
Предмет на преюдициалното запитване е тълкуване чл. 5, §4 и чл. 12, буква „б“ от Договора за Европейския съюз и чл. 49, 54, 63 и 65, §1 и 3 от Договора за функциониране на Европейския съюз. Тълкуването трябва да установи дали тези разпоредби допускат национално законодателство, според което на местно дружество платец на дохода при източника се възлага задължение за заплащане на лихви за периода от датата на изтичане на срока за внасянето на данъка върху дохода до деня, когато чуждестранното лице, установено в друга държава-членка, докаже наличието на основание за прилагане на спогодба за избягване на двойно данъчно облагане, по която Република България е страна, включително и в случаите, когато съгласно спогодбата данък не се дължи или се дължи в по-нисък размер.
Целта на запитването е да не се допусне установяване на съдебна практика, противоречаща на правото на Европейския съюз. Конституирането на Република България като страна в производството по това дело ще позволи на страната ни успешно да се включи в процеса на правораздаване, осъществяван от Съда на Европейския съюз с оглед на еднаквото и точно прилагане на правото на Европейския съюз.
Благодаря.
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря Ви, министър Ананиев.
Имате ли нещо по този въпроси? Не виждам.
В такъв случай го приемаме така, както беше представено.
По-нататък следват една серия от проекторешения, по които аз ще докладвам. Става дума за смяна на една част от областните управители.
Знаете, че в самото начало стигнахме до извода, че за да осигурим едни честни, демократични и свободни избори, ще се наложи да сменим областни управители, за които има сведения, че биха препятствали възможността за такива избори. Разбира се, много внимателно бяха взети предвид различни съображения, тъй като всеки опит да се подменят всички областни управители ще показва едно пристрастие, което ние не бива да проявяваме. От друга страна, не можем да сме безучастни към сигнали, които са получавани за не съвсем коректно поведение на някои областни управители. С оглед на това, с взимане предвид на различни съображения и сигнали, се стигна до това, че половината от областните управители трябва да бъдат сменени.
Точка 13
Проект на Решение за освобождаване и за назначаване на областен управител на област Благоевград
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Освобождава се Бисер Николов Михайлов и се назначава Валери Александров Сарандев.
Някакви съображения? Не виждам.
Приема се това решение.
Благодаря ви.
Точка 14
Проект на Решение за освобождаване и за назначаване на областен управител на област Варна
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Освобождава се Стоян Христов Пасев и назначава се Тодор Йотов Йотов.
Възражения? Не виждам.
Приема се.
Точка 15
Проект на Решение за освобождаване и за назначаване на областен управител на област Враца
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Освобождава се Малина Иванова Николова и се назначава Момчил Иванчев Младенов.
Възражения по това проекторешение? Не виждам.
Приема се.
Точка 16
Проект на Решение за освобождаване и за назначаване на областен управител на област Кърджали
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Освобождава се Илия Сотиров Илиев и се назначава Начо Янков Ковачев.
Възражения по този проект? Не виждам.
Приема се.
Точка 17
Проект на Решение за освобождаване и за назначаване на областен управител на област Кюстендил
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Освобождава се Виктор Томов Янев и се назначава Йордан Емилов Татарски.
Съображения, възражения? Не виждам.
Приема се.
Точка 18
Проект на Решение за освобождаване и за назначаване на областен управител на област Ловеч
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Освобождава се Ирина Любенова Митева и се назначава Пенка Минчева Николова.
По това решение? Не виждам възражения.
Приема се.
Точка 19
Проект на Решение за освобождаване и за назначаване на областен управител на област Силистра
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Освобождава се Стоян Иванов Бонев, назначава се Петко Драганов Добрев.
Възражения по този проект на решение? Не виждам.
Приема се.
Точка 20
Проект на Решение за освобождаване и за назначаване на областен управител на Софийска област
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Освобождава се Росица Иванова Тодорова, назначава се София Стефанова Торолова.
Възражения? Не виждам.
Приема се.
Точка 21
Проект на Решение за назначаване на областен управител на област София
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Назначава се Диана Нинова Тонова. В момента е вакантно мястото.
Възражения? Не виждам.
Приема се.
Точка 22
Проект на Решение за освобождаване и за назначаване на областен управител на област Търговище
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Освобождава се Светлин Иванов Бонев, назначава се Валери Георгиев Симеонов.
Възражения? Не виждам.
Приема се.
Точка 23
Проект на Решение за освобождаване и за назначаване на областен управител на област Хасково
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Освобождава се Станислав Насков Дечев и се назначава Минко Велчев Ангелов.
Възражения имате ли? Не виждам.
Приема се.
Точка 24
Проект на Решение за освобождаване и за назначаване на областен управител на област Шумен
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Освобождава се Донка Димитрова Иванова, назначава се Валентин Илиев Александров.
Възражения по това проекторешение? Не виждам.
Приема се.
Точка 25
Проект на Решение за освобождаване и назначаване на областен управител на област Ямбол
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Освобождава се Димитър Ангелов Иванов и се назначава Георги Динков Чалъков.
Възражения? Не виждам.
Приема се.
Точка 26
Проект на Решение за освобождаване и назначаване на областен управител на област Велико Търново
ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Освобождава се Пенчо Стоянов Пенчев и се назначава Николай Петков Йоцов.
Възражения по това проекторешение? Не виждам.
Приема се.
С това, уважаеми колеги, приключихме с дневния ред на нашето заседание.
Закривам заседанието.
Още от България
Дянков: За да влезем в еврозоната, ни трябва редовно правителство с редовен премиер
Без ГЕРБ не може да се състави редовно правителство
Станислав Балабанов, ИТН: Не сме готови да подкрепим Атанас Атанасов
Балабанов присмя на резервите на ДБ, че при управление с „Възраждане“ Путин ще подчини България
Слънчево и малко по-топло
Атмосферното налягане още ще се повиши и ще бъде значително по-високо от средното за месеца.