Устойчивият начин на живот и устойчивият бизнес са основните обществени тенденции. Те са особено очевидни в транспорта и логистиката. Въпреки че традиционните горива за автомобилни двигатели, бензин и дизел, продължават да преобладават в автомобилния транспорт, се наблюдава нарастващ тласък към алтернативни задвижвания. Тук не става дума за прекалено обсъжданата електронна мобилност, а за горива на базата на природен газ, независимо дали сгъстен или втечнен природен газ. Търсенето им нараства както в цяла Европа, така и на местно ниво.
Това се потвърждава от последните данни на Чешката асоциация за газ (CGA). Въпреки негативното въздействие на пандемията на коронавируса върху автомобилните превози, потреблението на сгъстен природен газ през 2020 г. съответства на рекордно високия резултат от предходната година, а потреблението на втечнен природен газ нараства с 57% на годишна база до 956 хиляди килограма през 2020 г.
Както сгъстеният, така и втечненият природен газ предлага много предимства пред традиционните изкопаеми горива в автомобилния транспорт. Помощните превозни средства и камионите със сгъстен природен газ и втечнен природен газ произвеждат много по-малко емисии на парникови газове и твърди частици, причинявайки по-малко замърсяване на въздуха (включително до 20% по-ниски емисии на CO2 и до 95% по-ниски емисии с био-втечнен природен газ или био-сгъстен природен газ). Такива превозни средства също са значително по-тихи и поради това са разрешени на места, където бензиновите и дизеловите автомобили са забранени (например, те са освободени от забраните за камиони в градовете и от нощните ограничения).
Заслужава си да се обмислят и финансовите облаги. Превозните средства със сгъстен природен газ или втечнен природен газ може да имат по-висока цена от, да речем, автомобилите с дизелов двигател, но техният TCO може да бъде по-нисък. Това се дължи на по-евтиното гориво, както и на държавните субсидии, освобождаването от пътни такси и други видове подкрепа.
Според данните на Eurowag, втечненият природен газ може да намали разходите за гориво с до 20%, поради комбинация от по-ниска цена и по-нисък разход. В момента камионите с втечнен природен газ имат пробег между 900 и 1600 километра в зависимост от конфигурацията на превозното средство. Те се произвеждат от известни производители на камиони като Scania, Volvo или Iveco.
Броят на бензиностанциите за сгъстен природен газ и втечнен природен газ нараства в цяла Европа. Експертите са уверени, че правителствените стимули и нарастващото търсене на пазара ще доведат до по-нататъшно разширяване на инфраструктурата за алтернативни горива. „Нашата цел е да предложим на нашите клиенти най-обширната мрежа от бензиностанции за втечнен природен газ. Нашите карти за гориво се приемат на 93 станции в девет европейски държави. Например в Германия ние покриваме над 41% от наличните бензиностанции за втечнен природен газ“, обяснява Ян Лалух, собственик на продукти за алтернативни горива в Eurowag.
Броят на бензиностанциите за втечнен природен газ в Европа трябва да надхвърли две хиляди до 2030 г. в съответствие със „зелените“ планове на ЕС за намаляване на емисиите от транспорта. Проучванията показват, че дотогава броят на камионите с втечнен природен газ, които се движат по европейските пътища, ще достигне приблизително 280 хиляди. Това ще представлява значителен ръст в сравнение с 9500 такива превозни средства през 2019 г.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг