„Цената на горивата в България е над средната в Европа. Очевидно имаме проблем, защото и останалите страни са купили дизел и бензин на тези цени. Сравнителният метод е най-честният. Спрямо Австрия, например, разликата за бензина е 20 стотинки на литър. В Словения говорим за повече от 23-24 стотинки. Дизелът в Румъния е по-евтин от нашия“. Това заяви пред Faktor.bg Мартин Димитров от Демократична България. Повод за анализа му е резкият спад на цените на петролните продукти по световните борси през последните седмици, което не се отразява по българските бензиностанциии.
„Фактът, че в други страни цените на горивата са по-ниски, означава, че политиката с конкуренцията работи по-добре. Ние имаме проблем с пазара на малките бензиностанции. С Петър Славов отправихме преди 5 години питания за данъчно-акцизните складове за горива. За мен този въпрос не е решен. Големият проблем е къде е държавата? Тоест, за да плащаме по-високи цени за горива от Западна Европа, имаме проблем с конкуренцията във вътрешния пазар и с износа. КЗК трябва да направи провери. Преди комисията говореше за „паралелизъм“. За мен въпросът е – има ли свободен достъп до складовете и може ли свободно да се внасят горива? КЗК трябва да има достъп и да прави проверки всяка година. Решението на проблема са мерки за повишаването на конкуренцията на пазара на горива. Чисто прагматичният подход е много прост – погледни защо твоите цени на горивата са по-скъпи от средноевропейските. Мерките, които трябва да се вземат, е да се помисли за малките бензиностанции и търговци, а не да се „убиват“. Ако трябва, да се помисли за промени в закона на акцизите и ако трябва да се разграничи собствеността от управлението така, че всеки да има достъп. КЗК трябва да прави всяка година проверки, за да види защо има пречки в пазара.
Настоявах предишният състав на Комисията за защита на конкуренцията да бъде сменен, но беше избран отново изключително пасивен екип. Ако го сменят с подобен – просто няма смисъл. Проблемът е, че държавата не защитава малката бензиностанция, а големия търговец. Докато ГЕРБ и БСП държат юздите на управлението на горивата, в държавата нищо добро няма да се случи“, предупреждава Димитров.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг