27 Ноември, 2024

Корабни компании и рафинерии са големите печеливши от санкциите срещу руските горива

Корабни компании и рафинерии са големите печеливши от санкциите срещу руските горива

Акция на "Грийнпиис" срещу танкер превозващ руски петрол

По информация на Ройтерс корабните компании печелят по 10 млн. долара за един тур от Балтийско море до Индия


През януари санкциите на Запада са намалили с 40% приходите от търговия с петрол в бюджета на Русия, но и са довели до големи печалби за собственици на кораби и рафинерии, пише Ройтерс, цитирана от Investor.bg. Източници на агенцията сочат, че повечето от тези компании са базирани в Китай, Индия, Гърция и Обединените арабски емирства. Част от тях имат и руско участие в капитала си.

Нито една от компаниите не нарушава санкциите, но всички се възползват максимално от тях, допълват още източниците на Ройтерс от търговските и банковите среди.

Статистиката показва, че търгуваните обеми руски петрол на пазара остават относително без промяна на пазара. Не се потвърждават и опасенията за рязко поскъпване на суровината - референтният за пазара сорт Брент поевтиня до средна цена от 80 долара за барел след въвеждане на санкциите срещу Русия.

Преди началото на войната в Украйна сортът Брент се търгуваше в диапазона 65-85 долара за барел, а само няколко седмици по-късно, през март 2022 година, цената му скочи рязко до 139 долара за барел. По данни на руското Министерство на финансите цената на водещия руски сорт Уралс е достигнала 49,48 долара за барел през януари.

Санкциите срещу Русия са вероятно най-големите, налагани срещу индивидуална държава, коментират анализаторите. Част от тях са насочени към енергийния сектор и включват забрана за покупка на петрол и петролни продукти от Русия, наложени от ЕС, САЩ и Великобритания. Западните партньори се обединиха още и за таван на цената на петрола до 60 долара за барел, както и за цената на дизела - до 100 долара за барел, и на по-нискокачествени петролни продукти - до 45 долара за барел.

Тези ограничения накараха Русия да плаща допълнителни разходи за транспорт на продуктите си, тъй като няма достатъчно танкери, за да извършва превоза напълно сама. Според източниците на Ройтерс при това положение руските компании са плащали около 15-20 долара на барал за корабните компании, които да транспортират петрола към новите пазари в Китай и Индия.

За сравнение, американските компании, които доставят сорта Mars, който по характеристики е близък до Уралс, плащат 5-7 долара за барел, за превоз до Индия. Този сорт се продава с отстъпка от 1,60 долара за барел спрямо цената на лекия суров петрол (WTI).

Сегашното положение води до истинска бонанза за компании като "Совкомфлот", ръководена от близкия до руския президент Владимир Путин Сергей Франк, както и за гръцките корабни компании - TMS Tankers Management, Stealth Maritime, Kyklades Maritime, Dynacom, Delta Tankers, NGM Energy и New Shipping.

Официално потвърждение няма, но документи, до които има достъп Ройтерс, сочат, че компаниите печелят по близо 10 млн. долара от едно карго от 700 хил. барела от пристанищата в Балтийско море до Индия. Преди година печалбите се движеха в диапазона 0,5-1 млн. долара.

Някои от корабособствениците успяха и да продадат свои стари кораби на рекордни цени, включително и за компанията Fractal Shipping, регистрирана в Дубай.

Печалбите на рафинериите също не са за подценяване. Заради големите отстъпки, които получават приходите на преработващите мощности в Индия и Китай са съществени.
Сподели:
Биткойнът е на път да достигне равнище от 100 хиляди долара

Биткойнът е на път да достигне равнище от 100 хиляди долара

Тази нощ криптовалутата се търгуваше за над 97 хиляди долара,

Morgan Stanley: Митата на Тръмп ще попречат на икономическия растеж на САЩ

Morgan Stanley: Митата на Тръмп ще попречат на икономическия растеж на САЩ

"Много ясно е, че митата повишават инфлацията"

520 тона евробанкноти ще са в обращение в България след влизането в еврозоната

520 тона евробанкноти ще са в обращение в България след влизането в еврозоната

Количеството евромонети ще тежи 3600 тона