"Войната в Украйна, както и тежките ограничителни мерки срещу коронавируса в Китай, са фактори за оскъпяването на доставките на стоки, компоненти и суровини чрез морски транспорт. Година, след като корабът "Евъргивън" блокира Суецкия канал, проблемите със задръстените пристанища не са разрешени, а корабните горива и таксите за преминаване през каналите се оскъпяват. Допълнителна трудност създават военните действия, заради които за част от доставките се налага удължаване на маршрута", коментира пред БНР Пламен Нацков, старши търговски експерт в голяма компания за морски транспорт.
Нацков обърна внимание, че проблемите при доставките се отразяват върху всички останали индустрии.
"Войната в Украйна се отрази на високото покачване на цените на горивата и хранителните продукти, инфлацията расте в целия свят", отбеляза експертът.
"Последните две години имаше голямо увеличаване на търсенето на дълготрайни стоки. Последните две-три седмици показват намаление на това търсене."
"Около 10-15 на сто са поскъпнали тарифите за преминаване през Суецкия канал. Цената на корабните горива също е нараснала значително. Преориентирането на маршрутите на морския транспорт води до по-слабата им оптимизация", очерта друго последствие от настоящата криза Пламен Нацков.
Икономика
Още от Икономика
Биткойнът е на път да достигне равнище от 100 хиляди долара
Тази нощ криптовалутата се търгуваше за над 97 хиляди долара,
Morgan Stanley: Митата на Тръмп ще попречат на икономическия растеж на САЩ
"Много ясно е, че митата повишават инфлацията"
520 тона евробанкноти ще са в обращение в България след влизането в еврозоната
Количеството евромонети ще тежи 3600 тона