25 Декември, 2025

Хиновски: Няма да успеем да удължим в срок живота на V-ти блок на АЕЦ "Козлодуй"

Хиновски: Няма да успеем да удължим в срок живота на V-ти блок на АЕЦ "Козлодуй"

Няма да успеем да удължим в срок живота на V-ти блок в АЕЦ "Козлодуй". Дори не са започнали стъпките за намиране на финансиране на проекта. Това заяви енергийния експерт от Българския енергиен и минен форум Иван Хиновски пред журналисти. При това положение съоръжението ще бъде затворено за поне две години. Тази прогноза направи енергийния експерт от Българския енергиен и минен форум Иван Хиновски пред журналисти.

Според него страната е изпуснала срока, за да работи за удължаването на живота на блока, и подписаният преди малко повече от седмица договор с консорциума между Концерн "Росэнергоатом“, ЗАО „Русатом Сервис“ и Electricite de France (EDF) няма да помогне да бъде наваксано това закъснение. Той е на мнение, че причината за допуснатото закъснение е непознаване на процедурата от страна на ръководителите на централата досега.

Срокът за експлоатация на пети блок в АЕЦ „Козлодуй“ изтича през 2017 година, а на шести – две години по-късно. Обикновено за удължаване на живота на ядрени мощности подготовката започва осем години по-рано – четири години се прави планиране, финансиране и реализация на необходимите дейности. В следващите четири години се прави документиране на предприетите мерки и внасяне на искания за лицензиране, обясни експертът.

„Ние сме изготвили една програма за модернизация, която е изпратена на Агенцията за ядрено развитие, която е казала, че няма възражения по нея“, посочи Хиновски. Програмата е изпратена на европейския регулаторен орган, който обаче все още не се е произнесъл по нея. Според експерта отговорът ще гласи, че програмата не е достатъчна.

Той посочи, че българската страна все още не е направила стъпки за намиране на необходимото финансиране на проекта. „Ние сме длъжни за всеки нов кредит за пети и шести блок да искаме разрешение от Евроатом, защото организацията е финансирала изграждането на пети блок. България още не е написала дори писмото с уведомление какви са намеренията ни“, категоричен беше енергийният експерт. Също така не са проведени и търгове за необходимото оборудване, които също ще забавят реализацията на проекта.

Според Хиновски проектът за модернизацията на блока трябва да бъде анализиран от европейските власти и издаването на лиценза ще продължи поне две години. Одобрението от страна на Агенцията за ядрено развитие (АЯР) у нас не е достатъчно.

Плановете за изграждането на седми блок също могат да се окажат заплаха за старите два блока, посочи още Хиновски. В проекта за изграждането на новата мощност, която обаче е на старата площадка на централата, е заложено ускорение на земната повърхност при земетресение от 0,24g, докато за другите два блока то е по-ниско – 0,2g, тоест издръжливостта при земетресение е по-слаба. „Ще дойдат западните учени и ще кажат седми блок на АЕЦ „Козлодуй“ има 0,24g и ще изискат същото и за другите два блока на площадката“, коментира експертът. Хиновкси даде пример с Франция, която инвестира по 1 млрд. евро на блок за удължаване на срока на експлоатация, а България влага 250 млн. евро за двата блока. „Това е много подценена програма“, допълни още той.

Сподели:

Коментари (0)

Кремъл е в шок: Все повече руски петролни танкери засядат задълго край бреговете на Азия

Кремъл е в шок: Все повече руски петролни танкери засядат задълго край бреговете на Азия

В материал на Bloomberg се изтъква, че санкциите срещу агресора принуждават руския петрол да остава все по-дълго в морето, докато Москва и нейните купувачи търсят нови схеми за доставка

НАП напомня на клиентите как да избегнат двойното данъчно облагане

НАП напомня на клиентите как да избегнат двойното данъчно облагане

Метод може да прилoжи всяко лице, чийто доходът е бил правилно обложен

Изграждат зарядни станции за електромобили по АМ "Тракия"

Изграждат зарядни станции за електромобили по АМ "Тракия"

Два от общо шестте зарядни центрове ще бъдат разположени в близост до автомагистралата – при изходите за Чирпан и за село Кабиле, и са част от зарядната инфраструктура за електрически превозни средства