24 Ноември, 2024

Христо Алексиев: Спираме концесията за „Летище София“, защото публичният интерес не е добре защитен

Христо Алексиев: Спираме концесията за „Летище София“, защото публичният интерес не е добре защитен

концесията за „Летище София“ публичният интерес не е достатъчно добре защитен. Това каза служебният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев на пресконференция за концесията на „Летище София“, предаде „Фокус“.

„Бях поел ангажимент при встъпването си в длъжност да направя анализ на концесията на аеропартаи в тази връзка проведох редица срещи с браншови организации и експерти “, отбеляза той.

По думите му концесиите са много добра форма на стопанисване на публична инфраструктура, но само, когато са направени по такъв начин, че да защитават националния интерес. „В случая с „Летище София“ не мисля, че това е на лица, по-скоро бих казал, че публичният интерес не е достатъчно добре защитен и ще доведе до повишаване на летищните такси, както и до отлив на трафик през България и летището“, отбеляза министър Алексиев.

Като основни слабости на концесията той отчете, че подготвителните действия не свършени по най-адекватния начин. „Приетата европейска практика е при стартиране на такава сериозна процедура да бъде проведен международен конкурс с консултант, за да има висок интерес към нея и държавата да получи повече и по-добри оферти. Това тук не се е случило“, посочи той, като даде пример с концесията за „Летище Белград“, за която са получени 27 оферти.

„За София очакваме не повече от 5. Това говори, че нещо не е свършено, както трябва“, каза министър Алексиев. Той обърна внимание и на това, че първото концесионно възнаграждение, което се изплаща на държавата е мин 550 милиона лева, а след това държава е поела ангажимент това концесионно плащане да бъде включено в летищните такси. По думите на служебния министър това означава годишно увеличение на летищните такси между 20-25 милиона лева, което ще означава отлив на трафик през летището.

Във връзка с намерението средствата от концесията на „Летище-София“ да бъдат използвани за финансовото стабилизиране на БДЖ, министър Алексиев коментира:„Ние субсидираме, един вид транспорт за сметка на друг – натоварваме един тип ползватели за сметка на ползвателите на друг транспорт. Това означава да се решава един проблем в сектор „Железници“ като се създава друг проблем в сектор „Авиация“.

По повод това дали е гарантиран икономическият баланс на концесията, тоест държавата да е уверена, че бъдещият концесионер няма да генерира свръх печалба или по-висока от нормално приетата, чрез опериране на „Летище София“, служебният министър отчете, че колкото е по дълъг сръкът на концесията, толкова е по-голяма рискът за това.

„Няма яснота по отношение на инвестициите – какво искаме да се случи с летището“, каза още министър Алексиев.

На 17 май 2016г. второто правителство на Бойко Борисов взе решение за откриване на процедура за предоставяне на концесия за услуга върху „Летище София“. Още тогава народният представител от БСП Жельо Бойчев заяви, че от партията са против и определи решението като „поредният опит за грабеж от страна на правителството“. На 3 юни Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията откри процедурата за предоставяне на концесия на Летище „София“. Срокът на концесията е 35 години, като бъдещият концесионер трябва да заплати минимално еднократно плащане в размер не по-малък от 550 млн. лева без ДДС. Поради подадена жалба в Комисията за защита на конкуренцията процедурата за концесия беше спряна на 19 юни. Заради искане от компании с интерес към участие процедурата по концесията на летището бе открита отново, като срокът първоначално бе удължен до 20 октомври, след това до 18 ноември, а по-късно и до 14 декември 2016 година. На 18 ноември миналата година на брифинг в Народното събрание „БСП лява България“ отново настоя процедурата по отдаване на концесия на Летище „София“ да бъде прекратена. Жельо Бойчев подчерта, че не трябва правителство в оставка, а след това един служебен кабинет, да се произнасят по толкова значими въпроси.

Транспортният министър в оставка Ивайло Московски заяви, че срокът за отдаване на концесия на летището ще бъде удължен до 31 януари, като подчерта, че кабинетът в оставка оставя на служебния да реши дали ще прекрати тази процедура или не. Московски посочи, че концесията на летище София винаги е била обвързана с единствената възможност да бъдат стабилизирани БДЖ. По-късно последва ново удължаване на срока за подаване на оферти от инвеститори – до 19 май 2017 година, а през февруари служебният транспортен министър Христо Алексиев извърши рокади в ръководството на летището като тогавашният изпълнителен директор Христо Щерионов бе назначен за директор на “Гражданска въздухоплавателна администрация”, а за изпълнителен директор бе избран Пламен Станчев, който е ръководил дружеството от 2006 г. до 2010 г. През последните две седмици последователно от двете синдикални организации КНСБ и КТ „Подкрепа“ също се обяви против отдаването на летището на концесия с мотиви, че тя не би била изгодна нито за служителите на дружеството, нито за държавата.

Сподели: