Има дисбаланс в цените на горивата в България и икономиката не отразява реалните съотношения на световните пазари, тъй като петролът е борсова стока. Това заяви Мартин Димитров, депутатът от Реформаторския блок, пред БНТ.
"Имам съмнения, че на пазара на горива в България има някакъв вариант на картелно споразумение", каза той.
Димитров изнеса данни за сряда, според които спрямо средната европейска цена дизелът в България е бил средно с 15 ст. по-скъп без данъци (ДДС и акциз), а бензинът - с 10 ст. без данъци.
По вчерашни данни 0.496 евро е цената на дизела без данъците в България, а цената на бензина без данъците е 0.476 евро. За сравнение той даде цената на бензина в Белгия, където вчера тя е била с 36 ст. по-ниска то тази в България.
Ако има достатъчно работеща конкуренция в България, не би трябвало горивата да са едни от най-скъпите в Европейския съюз, коментира Димитров.
Един от начините за справяне с положението ще бъде смяната на членовете на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), като новата комисия ще трябва да проведе разследване за евентуално картелно споразумение.
Димитров съобщи, че ще бъде заведено и дело срещу Министерството на финансите заради собствеността на данъчните складове. По думите му многократно са отправяни въпроси към министъра на финансите "кой е собственик на данъчните складове в България като капацитети, за да видим дали има концентрация в една или две фирми". На този въпрос обаче все още не е получен отговор с обяснението, че съдържа лични данни и че представлява търговска тайна.
В сряда министърът на икономиката Божидар Лукарски заяви, че цената на горивата в страната се определя единствено по пазарен принцип.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг