"Казусът с по-добрите пътища и по-скъпите винетки, които от 67 стават на 97 лева, е като този с яйцето и кокошката – или събираме по-високи такси и поддържаме пътната мрежа, или не". Така образно описа проблема с поскъпването на винетките регионалният министър Лиляна Павлова.
В интервю по Нова ТВ тя припомни, че с парите от винетките се поддържат 20 000 километра републикански пътища, а за да са те в добро състояние са нужни 600 млн лева годишно. Сега парите за тази дейност са 200 хил лева.
Недостигът на средства се отразява най-зле на третокласните пътища, които са общо 12 000 км, които са изградени преди повече от 30 години, а пари за ремонта им няма. По повод обвиненията, че се строят предимно магистрали, а на другите шосета не се обръща внимание, Павлова уточни, че аутобаните се строят с европейски средства, а не с парите от винетките. Министърът обяче не скри, че при сегашната ситуация вниманието е към пътищата първи и втори клас пътища, по които има по-сериозен трафик.
Павлова увери, че вече се работи активно по въпроса за въвеждането на смесена система за таксуване на шофьорите. В нея водачите на превозни средства с тегло до 3,5 тона ще плащат винетки, а на тежкотоварните – тол такси.
"За да се въведат тол таксите обаче всички пътища трябва да бъдат опасани с бариери и камери. Но така ще бъде по-справедливо – всеки ще плаща за изминати километри и според тонажа на превозното средство, което управлява”, обясни министър Павлова.
Според нея, ако и леките автомобили се таксуват според изминатото разстояние, пътуването с кола ще стане далеч по-скъпо, отколкото е в момента.
В отговор на въпрос за зимното поддържане на пътищата, регионалният министър обясни, че от нужните 3300 машини на разположение са вече 2800. За останалите имало уверения, че сега са заети с други дейности, но при прогнози на сняг, могат да бъдат бързо преоборудвани. Павлова уточни, че почистващата техника ще е разположена в 250 пункта в цялата страна. Коментирайки първият сняг, паднал тази седмица и проблемите на магистрала "Хемус", министърът посочи, че не министерството, а тираджиите са били изненадани от нея, като са карали с гуми-галоши.
По повод зрителски сигнал за некачествен ремонт на кооперация по програмата на саниране, министър Павлова призова оплакванията първо да се изпращат до министерството на регионалното развитие, а след това до медиите. Тя обясни, че всички сигнали за некачествена работа се проверяват и се изисква от изпълнителя да направи ремонта както трябва. Ако той не приеме, се използват запорираните суми по договора като гаранция и работата се възлага на друга фирма.
Павлова успокои, че всички жилищни сдружения, които са подали документи по европейската програма за саниране, но не са предвидени в нея, ще бъдат прехвърлени към националната програма.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг