25 Декември, 2025

Северен, Южен, Турски поток – случаят приключен – пазарът победи политиците

Северен, Южен, Турски поток – случаят приключен – пазарът победи политиците

След решението на полския регулатор, който в прав текст каза на европейските компании, участващи в компанията Северен поток-2 – Шел, ОМВ, Енджи, Юнипер и Винтерсхал: или дъщерните им дружества участват в изграждането на газопровода или се прощават с бизнеса си в Полша.

Проблемът не е толкова в значимостта на полския пазар в портфейла на тези компании, а в казуса и прецедента на активиран регулатор по чувствителна тема, който може да ги постави във фокуса на подобни разследвания в много други страни и в хипотезата „топката да се вдигне“ до равнище Европейскa комисия.

Полският регулатор UOKiK има железен аргумент – ако се построи Северен поток-2 – доминантната роля на Газпром на европейския пазар ще нарасне извън всякакъв разумен предел. Над 80% от газовия износ на Русия ще се концентрира само по един маршрут, което е тотална антитеза на всички усилия на ЕС за разпределение и управление на рисковете за енергийната сигурност. Дори ако изключим политическия фактор.

Северен поток-2 ще отнеме шансове за справедлива конкуренция на почти всички европейски проекти за пренос на газ, които целят диверсификация на маршрути и доставчици.

Казано по-сбито, свръхконцентрацията в тази част на европейския транзитен пазар ще блокира интеграцията на останалите неинтегрирани части от пазара на Източна Европа – т.н. „острови“. В същото време ще усили ценовия спред на природния газ между „привилегированите“ от Газпром страни от Западна Европа и потребителите на руски газ от Източна, Централна и Южна Европа. При съществуващите тенденции това може да има дълбоки и негативни последици за бъдещото на Европейския съюз.

При схемата при която Германия става разпределителен център на руски газ за Европа германските енергийни компании и потребители печелят за сметка на другите европейски компании и потребители. На първо място от това, че ще получават най-евтиния руски газ в ЕС. Второ, че партньорите на Газпром по Северен поток-2 в Германия ще получат значителни търговски премии при продажба на същия този газ по-късно в ЦИЕ и Южна Европа извън установените до този момент договори и отношения. Потребителите след Германия ще трябва чрез цената за транзита на природния газ да изплатят и стойността на Северен поток-2, което е извънреден, не наложен от пазарна логика, разход към сега установените практики и ценови схеми. Чрез по-ниските цени на природния газ в Германия местните компании биха имали непазарни предимства в горивната компонента на произвежданите стоки и услуги пред всички свои конкуренти, които потребяват руски газ след германската граница.

Показателно е, че страната се превърна от вносител в нетен износител на природен газ за последните три години, като за миналата година обемите на износ на природен газ са превишили 30 милиарда кубически метра. Всяка една от участвуващи в проектната компания енергийни корпорации – Шел, Юнипер, Енджи и ОМВ покриват различни фрагменти на европейския пазар на природен газ, в които използват руския природен газ за усилване на пазарните си позиции, не рядко за сметка на алтернативни доставчици и конкуренти на Газпром.

Допускането, че руският газов монопол ще може сам да финансира Северен поток граничи с екстремен оптимизъм, особено при сегашното състояние на инвестиционни ангажименти, приходи и кредитни възможности на компанията.

Остава хипотезата, която със сигурност ще бъде забелязана и от радетелите на газпромовските проекти в Югоизточна Европа, че Кремъл ще пренасочи усилията си върху изграждането, като компенсация на провала на Северен поток-2, на южен аналог в двете опции – Южен и Турски поток.

Това означава нова рязка ескалация на натиска и геополитически ажиотаж на Русия в Турция, България и цяла Югоизточна Европа – с прилагане на целия арсенал от силови методи. Доколкото нито България, нито Турция сами могат да осигурят реализацията на потоците през Черно море е много вероятно да станем свидетели на нов кръг от напрежение между Украйна и Русия, породено от тупика на енергийната политика на заобикаляне.

Без решение по нерешими към днешния момент задачи – за съвместимостта на „потоците“ с Третия енергиен пакет – за достъп на трети страни и задължително освобождаване на незает капацитет, за гарантирано потребителско търсене и наличие на инвеститори в свързваща инфраструктура на територията на Европейския съюз, нови газопроводи през Черно море просто нямат икономически смисъл. Това е проблем на всеки нов значителен инфраструктурен проект, при това не само такива които дублират съществуващи маршрути през Украйна като Южен и Турски поток, но и свързващи нови находища с европейския пазар – като ТАНАП и ТАП.

Идеята, че след границата на Турция ще може да се възроди проекта „Посейдон“, за което се договориха преди време в Рим Газпром и италианската Едисън и гръцката Депа, също виси във въздуха без реални разчети. На фона на трудностите с осигуряването на финансирането на ТАП и преситения пазар на природен газ в Южна Италия е абсурд да се открие бизнес логика за допълнителни милиарди разходи и кубически метра в свръхнаситен пазар.

За страните от Югоизточна Европа новите потоци не могат да бъдат със същия приоритет, с който са либерализацията на газовия пазар, междусистемната свързаност, интерконекторите и газосъхранителните мощности. Най-малкото защото „потоците“ не усилват конкуренцията, а фиксират съществуващо незадоволително положение на доминация на един участник.

Дори и в частта турски поток за европейската част на Турция, което теоретично изглежда по-възможно пред вид на значително по-голямата емкост на този пазар на природен газ, икономическата логика също е прекалено насилена, дори за една линия. На първо място, защото турската страна ще трябва да поеме върху себе си финансирането на съществена – до 50% част от строителството на морската и наземна част на този проект. Но без пълните обеми и изход към европейските пазари за Анкара няма особена логика да финансира дублираща схема за получаване на руски природен газ. Поток през Черно море отговаря на специфични руски стратегически амбиции – да се заобиколи Украйна. Но това не от първостепенна важност за Турция.

Щедростта „на думи“ на турския президент по темата с финансовото съучастие в Турски поток със сигурност ще предизвика тревожни размисли в акционерите на ТАНАП, особено в СОКАР, която поема непропорционално висок дял от финансирането на изграждането на газопровода през Турция без сравним ангажимент от Анкара.

Да припомним, че текущата стойност на работите по комплексния проект – Южен коридор – възлиза на над $ 40 милиарда, като в тази цифра влизат работите по находището Шах Дениз–2 $ 23 милиарда/, включително преносната инфраструктура през Турция /ТАНАП – $ 9.3 милиарда/, плюс $ 6 милиарда за ТАП и разширението на Южно-Кавказката линия. Неокуражителните реакции на капиталовите пазари и банките, принудиха азерската компания, която изпитва затруднения с приходите, да се обърне към институционалните инвеститори – Световната банка, Европейската инвестиционна банка и Европейската банка за възстановяване и развитие. Финансовото затваряне и на ТАНАП и на ТАП не е приключен проблем. На този фон щедростта на Ердоган към Путин може да повдигне повече въпроси, отколкото да даде отговори.

Дори при ниската оценка за цената на Турски поток и то само на една линия – тази която ще обслужва турските потребители, логиката за похарчване на над $ 3 милиарда от Турция, които след това трябва да се изплатят от по-високи цени на природния газ за турски потребители без турската страна да натрупа ползи от преминаващ транзит, просто отсъства.

Това не означава, че темата с „потоците“ ще падне от дневния ред на политици и медии, но от гледна точка на пазарите тя е затворена.

Пазарите отново победиха политиците.

Сподели:

Коментари (0)

Кремъл е в шок: Все повече руски петролни танкери засядат задълго край бреговете на Азия

Кремъл е в шок: Все повече руски петролни танкери засядат задълго край бреговете на Азия

В материал на Bloomberg се изтъква, че санкциите срещу агресора принуждават руския петрол да остава все по-дълго в морето, докато Москва и нейните купувачи търсят нови схеми за доставка

НАП напомня на клиентите как да избегнат двойното данъчно облагане

НАП напомня на клиентите как да избегнат двойното данъчно облагане

Метод може да прилoжи всяко лице, чийто доходът е бил правилно обложен

Изграждат зарядни станции за електромобили по АМ "Тракия"

Изграждат зарядни станции за електромобили по АМ "Тракия"

Два от общо шестте зарядни центрове ще бъдат разположени в близост до автомагистралата – при изходите за Чирпан и за село Кабиле, и са част от зарядната инфраструктура за електрически превозни средства