"В момента вече се знае, че този коронавирус има два различни щама, които имат малко различни отнасяния. Единият е малко по-опасен от другия. И двата щама са засечени в Китай. И като че ли все още не се прави тази детайлна разлика в Европа." Това обяснява в интервю за dir.bg имунологът от БАН доц. Анастас Пашов.
"Очаквам с интерес да разбера дали в Италия се разпространява по-вирулентният щам. Там смъртността е неочаквано висока - стигна до 5%. Има различни обяснения. Може и изкуствено да е получено това число. Не, че е направено нарочно, но никой не прави масов скрининг на милиони хора. Реално заболяването се регистрира, когато заразеният влезе в болница или пък се издирват контактните хора. Те се идентифицират насочено и така се установява определен брой заразени. Всички тези подходи откриват малък брой хора и не включват всички заразени, това е ясно", коментира специалистът.
По думите на Пашов тестовете, които се използват сега не правят тази разлика. Просто те са разработени на по-ранен етап, когато не се знаеше, че има два щама. Предполага, че предстои да се произведат още по-прецизни, които ще разграничават двата щама. Опитът да се направи такова разграничение сега би бил по-скоро в рамките на научна разработка, защото трябва да се определят и поръчат реагенти, за да се прецизира тестът, посочва той.
Доц. Пашов обяснява, че при единият от двата щама болестта протича в по-тежка форма.
"Ще дам следния пример. В момента се смята, че при 80% от хората болестта минава в лека форма. 15% карат вируса тежко на легло, но това не означава, че ще влязат в болница. 5% правят тежка пневмония, а от тях загиват толкова, колкото медицината не успява да спаси. В страните, в които има добре развита медицинска помощ, голяма част от хората от тези 5% ще бъдат спасени. Около 1% няма да може да бъдат спасени, но това е малък процент. Реално голямата борба е за хората в този между 1% и 5 % заболели. При единия щам се очаква, че критичните случаи ще бъдат повече към 5%, а при другия - повече към 1%.", подчертава доц. Пашов.
Още от Улицата
Полезно за шофьорите: Как да намалите горивото през зимата
Повече от съветите сигурно се знаят, но е добре да ги припомним
София изкара 171 снегорина през нощта, силният вятър събори дървета и строителни огради
Безброй боклуци по улиците от контейнерите и многото незавършени строежи
Претърсват дома на Киро Японеца