Депутатът от ДПС Йордан Цонев, който се слави като най-православния в родния парламент, демонстрира за пореден път, че освен на политическия популизъм е добър майстор и на църковния. В храм паметника „Александър Невски” той показа днес користно прилагане и тълкуване на участието в светата Евхаристия (причастие). Цонев застана пред камерите на bТВ, за да обясни, че взима причастие, тоест постил е, и не се притеснява от строгите мерки за разпространение на смъртоносния COVID-19.
В ефир Цонев заяви: "Не е опасно, защото ние вярващите знаем, че и Светите тайнства, които ще приемем днес в Евхаристията са Свети тайнства и в тях не може да има зараза, няма как да се предава зараза. Празна е вярата ни, ако не вярваме в светото причастие и ако си мислим, че светото причастие може да бъде източник на зараза. Аз ще се пречистя днес с общата лъжичка, както казват, защото дълбоко и искрено вярвам, че това е за спасение”.
Богослови коментират, че в творенията на Св. Григорй Богослов и Св. Йоан Златоуст действия, които Цонев демонстрира, трябва да бъдат възприемани като липса на църковна подготовка. Депутатът от ДПС тълкува превратно и църковните тайнства, догматиката и учението на християнството. Той казва, че ние вярваме в Светото причастие, а вярата ни трябва да бъде първо в Господ Иисус Христос, в Него вярват и милионите православни, защото са приели, че той е Спасението. И той присъства под формите на хляб и вино с тялото и кръвта си в тайнството Евхаристия. Популистки е непрекъснато да се да се говори, че чрез Светото причастие няма зараза, защото не става ново творение, а има нова същност от благодатта на Светия Дух, изпратен от Бог Отец. Ярък пример за това, че същността на тялото и кръвта Христови не са променили своето първоначално творение като хляб и вино, е това, че пълният потир, който се потребява от свещенослужителите, след извършването на Света литургия, и фактът, че те биват алкохолно повлияни от виното, което вече е кръв Христова. Това доказва, че при причастяването с тялото и кръвта Христови не се приемат физически плът и кръв. Това означава, че физически към духовните стойности на Светото причастие биха могли да бъдат реализирани всички възможни физически действия, които Бог е вложил в природата, като негово творение.
Всички духовници могат да свидетелстват, че при греховна немара, когато Светото причастие не бъде потребено, при него протича процес на ферментация и вкисване. Това е красноречиво потвърждение, че с вярата и с нейните стойности не бива да се злоупотребява, особено от хора, които не са показали пред обществото получени дарове на чудотворство. Тези процеси са причина в историята на Църквата, от чиито сфери произтича следренесансовата наука, в години на различни епидемии, съобразно медицинските изисквания, да предава на вярващите под различни форми тялото и кръвта Христови. Общата църковна практика за употреба на една лъжичка, с която да се причестяват всички богомолци, е късна за Православната църква, тъй като според историографията нейната употреба е напълно неизвестна. Древният начин за причастяване на християните е запазен днес само за духовниците. В католическата църква чумната епидемия е въвела ритуала с хостия (малка бисквидка), която се потапя във виното и се подава на вярващия.
Популистки е непрекъснато да се говори, че Светото причастие няма зараза, защото самото то не е плод на зараза и не предава на вярващите заразата, но методите на причастяване допускат човешката зараза да бъде предавана чрез средствата и съвременния метод на прилагането му в българските храмове. Заразата може да се предаде от лъжичка, чрез свещеника, който първи е отпил, чрез вярващия, който по време на причастието се е изкашлял. Най-скверното обаче в елементарните „проповеди” е, че с подобни твърдения реално принизяваме Господ Бог до нашите низки разбирания за него. Те забравят какво ни е завещал самият Исус Христос, предупреждавайки Дявола да не изкушава Господ, карайки го да прави чудеса за човеците и да доказва божествените си сили. Човеците не могат да казват на своя Господ какви чудеса да извърши.
В същото време всички познавачи на Светите тайнства знаят много добре, че няма канон, който посочва как да се причестяваме, най-малко пък, че това става с обща лъжичка. Има такива препоръки за начина на причестяване по време на холера, издадени от Вселенската патриаршия през далечната 1825 г. Така се прилага практиката вярващият да може сам да взема хляба - тялото Христово, и да го натопи сам в кръвта Христова - виното. В тази ситуация БПЦ действа неграмотно, по болшевишки, внушавайки, че това е единственото правило и няма друго.
В случая поведението на Йордан Цонев не може да бъде пример, а по-скоро трябва да се възприема като подстрекаване на вярващите в извънредна ситуация, когато целият свят търси как да ограничи разпространението на COVID-19. Всъщност Цонев разполага и с финансова, и с институционална власт, както и с ресурс да се лекува качествено, да отдели неограничени средства за това, а ако се наложи и ходжа да му лее куршум. За разлика от него милиони редови българи преживяват с минимални доходи и имат ограничени шансове за оцеляване в кризи.
Любопитен факт е, че в репортажа на bТВ камерата е заснела и друг набожен политик, който вероятно също чака за причастие – верния на Русия Румен Петков.
Вижте видеото ТУК
Още от Вяра и демони
Почитаме преподобни Теодосий Търновски, основал църква "Света Троицо"
След кончината на Теодосий Търновски Цариградският синод го канонизира за светец, а патриарх Калист лично му написва житие
Преподобни Алипий жиляв 53 г. на стълба, отдаден на молитва и пост
Жития на светците
Почитаме светлата памет на свети Климент Охридски
Жития на светците