Юрий Щвец, американски анализатор, украински патриот, бивш резидент на КГБ на СССР във Вашингтон
От фронта на дипломатическата борба или война постъпват съобщения на телевизионната компания ABC, според които преговорите за уреждането в Украйна се сблъскват с два въпроса, които образуват „мъртъв ъгъл“. Първият въпрос: Раша категорично отказва да прекрати огъня, а Украйна категорично не е съгласна да направи териториални отстъпки.
Основната цел на видеото е юридически „да се забие пирон в ковчега“ на всички изисквания да се принуди Украйна да отстъпи територии.
И в днешното видео бих искал да се спра подробно на втория въпрос и най-накрая да го разреша от правна гледна точка. Тоест да го забия. Ние с вас трябва да забием голям пирон в ковчега на опитите да се принуди Украйна да подпише някакъв документ, който признава предаването на територии на Раша. И ще се опрем на закона на Съединените американски щати.
Америка, както знаем, е правова държава, в която законът стои над всичко. Затова ще следваме тези закони, още повече, че Съединените щати чрез администрацията декларират, че те действат като безпристрастен арбитър в този изключително сложен въпрос на нашите дни – уреждането в Украйна.
Преди това, напомням, ние с вас анализирахме от юридическа гледна точка несъответствието на опитите да се откраднат от Украйна територии, които агресорът е завзел с престъпни методи при помощта на военни престъпления. Ние ги анализирахме от гледна точка на международното право и показахме, че те са напълно нелегални, и всеки документ, съставен на основата на текущите преговори, отчитайки така наречените положения на Кремъл, които в обход на официалните институции подкрепят някои лица в Съединените щати, от гледна точка на международното право е нелегален. Такива документи ще бъдат нищожни.
И фактически това е задънена ситуация. Сега ще докажем същото и още повече – от гледна точка на закона на Съединените щати. Моите изследвания по въпроса за съответствието или несъответствието на сегашните преговори, за самото поставяне на въпроса, че Украйна трябва да отстъпи и дори да признае отстъпването на някакви територии… Аз изучих този въпрос от гледна точка на законите на Съединените щати и се оказа, че това е напълно незаконно.
Конкретно става дума за закон номер 115-44 (H.R. 3364). Официално този закон се нарича „Закон за противодействие на противниците на Америка посредством санкции“, или съкратено CAATSA.
Този закон е важен законодателен акт на САЩ, който влезе в сила на 2 август 2017 година. Той въвежда санкции срещу Раша, а също и срещу Иран и Корея.
В този закон има три раздела. Първи раздел – Закон за противодействие на дестабилизиращите действия на Иран. Трети раздел – Закон за забрана и модернизация на санкциите срещу Корея (става дума за Северна Корея). Нас в този случай ни интересува раздел втори – Закон за противодействие на влиянието на Раша в Европа и Евразия 2017 година.
И този раздел съдържа секция (или параграф) 257, която се нарича „Енергийна сигурност на Украйна“. Тя въвежда санкции срещу Раша за нейните действия, включително в Украйна и преди всичко в Украйна, както и за други агресивни действия, включително и в Сирия. Този параграф 257 представлява едно от най-преките и еднозначни заявления за политиката на Съединените щати по отношение на действията на Русия в Украйна.
Повтарям – това е закон, който не подлежи на промяна по време на практическото прилагане от представители на изпълнителната власт, било то Държавния департамент, държавния секретар или самия президент. Ако някой иска да промени това, което се декларира в този закон, трябва да се постигне изменение или отмяна на закона. За това съществува съответна процедура. Ако тези положения на закона се нарушават, следват съответни санкции.
Този параграф 257 е кодифициран и е включен в свода на законите на САЩ като 22 U.S. Code §9546, под название „Енергийна сигурност на Украйна“. Това е направено именно с цел кодификацията му да не позволи на тогавашната или бъдеща администрация на САЩ да има изкушение да го модифицира или да го промени на практика: да „играе“ със закона, да направи вид, че той бил остарял, или вече не бил актуален, или нещо друго.
Това, което е кодифицирано и е внесено в законите на САЩ под параграф 9546, се състои от две основни части. Това е заявление, декларация на политиката на Съединените щати. Тоест не политика на Конгреса или на изпълнителната власт, а на самите Съединени щати.
Този закон е приет с огромно мнозинство. В Камарата на представителите, мисля, че трима души са гласували „против“, всички останали – „за“. Беше колосално, уникално единодушие на законодателя, независимо от партийна принадлежност. Под него стои и подписът на президента на САЩ. Всички са изразили съгласие, че това е закон и следователно трябва да се спазва.
И така – първата част е заявлението за политиката, която подкрепят Съединените щати. Това, което се декларира по-долу, е задължително за изпълнение от всички органи на власт, включително и изпълнителната власт на Съединените щати. Както казват американските анализатори и експерти, тук се съдържат много силни юридически и дипломатически формули.
Цитирам: политиката на Съединените щати се състои в следното.
Първо – подкрепа на суверенитета и териториалната цялост, подкрепа на правителството на Украйна при възстановяването на неговия суверенитет и внимание – териториалната цялост.
Става дума за 2017 година – тогава Раша вече беше анексирала Крим. Раша организира терористични операции в Донбас, които след това прераснаха в това, което има сега. А започна всичко от рейда на терористи под ръководството на някой си Гиркин-Стрелков. Вероятно много украински зрители знаят и си спомнят тази фамилия.
И така – Съединените щати заявяват пълна подкрепа на суверенитета и териториалната цялост на Украйна, и не просто „подкрепят“, а подкрепят възстановяването. Тоест става дума за това, че Съединените щати подкрепят усилията за възстановяване на суверенитета и териториалната цялост на Украйна, започвайки от Крим и по-нататък.
Второ – законът съдържа осъждане на действията на Раша. Това е осъждане и противодействие на всички дестабилизиращи действия на правителството на Руската федерация в Украйна, нарушаващи неговите международни задължения. Всички действия на правителството на Раша, които представляват нарушение на международното право, върху което самата Раша се е подписала в съответните международно-правни документи, договори, устави и т.н. – правителството на Съединените щати ги осъжда.
И не просто осъжда – то заявява необходимостта и поема отговорността да противодейства на тези дестабилизиращи действия. Това не е пасивно осъждане – това е декларация, че правителството на Съединените щати трябва на практика да противодейства на действията на Руската федерация, които представляват нарушение на международното право.
Напомням – ние анализирахме това, което Раша прави от гледна точка на международното право, включително нейните изисквания по време на текущите преговори, и констатирахме чрез конкретни документи, че това е крещящо потъпкване на основните норми на международното право, което Съединените щати трябва не само да осъждат, но и да противодействат на практика.
Трети пункт – Съединените щати се задължават. Не правителството, подчертавам, а самите Съединени щати като суверенна държава, като съвкупност от всички органи на властта – законодателна, изпълнителна и всички останали – поемат задължение никога да не признават анексията на Крим. Никога да не признават незаконната анексия на Крим от правителството на Руската федерация или отделянето на която и да е част от територията на Украйна с помощта на военна сила.
Тоест този параграф включва в себе си задължение на Съединените щати не само да не признават това, което вече се е случило – анексията на Крим – но и всякакви бъдещи действия на Раша да отделя части от територията на Украйна с помощта на военна сила. А това Раша особено активно прави от февруари 2022 година. Именно за това са сегашните преговори и това Раша иска да получи официално, юридически, и да постигне Съединените щати да подкрепят това.
И сега върху Украйна се оказва натиск да признае всичко това юридически. Тоест позицията сега, според този закон, администрацията на Тръмп трябва да е следната: тя не трябва да признава никакви територии, започвайки от Крим, които сега се намират под временен контрол на Рашистанската федерация.
По-нататък – Съединените щати поемат задължение да възпират бъдещо нахлуване. Това звучи така: „възпиране на правителството на Руската федерация от по-нататъшна дестабилизация и нахлуване в Украйна и други независими страни от Централна и Източна Европа и Кавказ“.
Тоест това фактически е задължение на администрацията на Тръмп да възпира. Как? Сега само с военна сила може да се възпира, плюс мощни икономически санкции срещу действията на Раша за по-нататъшна дестабилизация и нахлуване – тоест всичко това, което Раша прави от февруари 2022 година.
Понеже става дума за бъдещи действия, този параграф включва в себе си задължение на Съединените щати да осигурят гаранции за сигурността на Украйна в хода на обсъждания сега процес на уреждане и договор за прекратяване на войната. И да се прави това не така, както се опитват да го правят някои преговарящи от страна на Съединените щати – „вие ни дайте територии и всичко останало, което искаме от вас, а после ние ще ви кажем, ще ви покажем нещо малко, наречено гаранции за сигурност, които считаме, че можем да ви предоставим“.
После следват планове за съдействие на реформите – в частност става дума за енергетика, инфраструктура, либерализация на пазара и т.н.
Ето това е написано в закона. И сега няма сред американските закони нищо, което да противоречи на този действащ закон. Той установява официалната, задължителна за изпълнение политика на Съединените щати. Подчертавам – не просто позиция на Конгреса или на някоя отделна власт. В цялост – на Съединените щати като държава.
Той е приет на 2 август 2017 година. Под него стои подпис „одобрявам“ и датата, подписът на президента Доналд Тръмп. В Камарата на представителите – 419 „за“, трима „против“. В Сената – 98 „за“, двама „против“.
Аз съм уверен, че ако сега се постави на гласуване, ще се събере приблизително същата подкрепа, защото се образува някаква непонятна пропаст между политиката на Белия дом по Украйна и позицията дори на републиканците в Конгреса на САЩ, да не говорим за позицията на американския народ, която той изразява чрез социологическите проучвания.
Аз разбрах до най-малките детайли този закон и документите, на които е основан, за да се убедя, че той действа и сега. Последната информация показва, че параграф 9546 действително е валиден към 30 ноември 2025 година. Обяснявам защо: защото последно е провеждана „инвентаризация“ – проверка на съответствието на съдържанието на този свод към текущото законодателство.
Тоест текстът на закона, който е публикуван в интернет, съдържа само тези закони, които са действащи в момента. Всичко това е актуално и формално законът е в сила.
И да преминем юридически – какво означава това? Тази фраза, че законът е действащ към 30 ноември 2025 година, показва, че няма никакви положения, които са остарели, или автоматично са променени. Това потвърждава неговата актуалност.
В закона няма дата, когато той автоматично изтича. Самият факт на присъствието на този параграф в свода закони на Съединените щати е еднозначна гаранция, че законът може да се използва като действащо законодателство. Тоест може да се позоваваме на него, да се апелира към него, да се предприемат конкретни юридически действия.
По този начин той може да се използва като юридическа основа за аргументация срещу всякакви териториални посегателства срещу Украйна, срещу всякакви териториални договорености, компромиси, отделни сделки – всичко това, което извън международното право ще се опитат да направят.
Тоест или това върви по официален ред – но няма да мине, затова се прави опит да се заобиколят всички тези институции и да се сключи някакъв „договорничок“, при който Съединените щати уж „нямат нищо общо“, защото Украйна уж сама ще се съгласи, а Съединените щати просто ще бъдат гарант, дори без да присъстват в документа.
Но и това няма да мине заради този закон. Тоест в никаква форма – нито официално, нито като „договоренце“ под масата – не може да има споразумение, което съдържа отстъпка от страна на Украйна на част от нейната територия. Това е противозаконно.
И няма други положения в законите на САЩ, които да противоречат или отменят този закон. Точка. Това е, както се казва, „законът на земята“.
Въпрос: ще противоречи ли подкрепата на териториални отстъпки от страна на Украйна на закона? Параграф 9546. Отговор: да, еднозначно. Всеки план, включващ украински териториални отстъпки, противоречи на закона.
Раздел А, точки 1, 3 и 4 – всички те практически унищожават териториалните отстъпки от страна на Украйна в полза на Раша. Защото тези параграфи говорят за подкрепа за възстановяване на териториалната цялост там, където тя вече е нарушена към момента на подписване на закона; за непризнаване на разделяне на територия със сила по принцип; за необходимостта да се оказва подкрепа на Украйна, за да си върне тези територии; и накрая – възпиране на рашистката агресия – тоест помощ на Украйна за осигуряване на нейната сигурност, за да не се допусне или ако вече е допуснато – да се възпре по-нататъшното развитие на рашистката агресия.
По същество това правеше администрацията на Байдън. Сега не за това е разговорът, но все пак го правеше. А администрацията на Тръмп се обърна на 180 градуса по този въпрос.
Тоест целият смисъл и цел на този закон е директно насочен срещу всяка политика, която подкрепя или оказва натиск върху Украйна, за да я принуди да отстъпи територии.
Повтарям – всякакви действия, които имат за цел да принудят Украйна да предаде своите територии, пряко и непосредствено противоречат на този закон.
Може ли изпълнителната власт да заобиколи тази политика чрез частни преговори? Когато не дипломати, не институции, а застройчици, девелопъри и други неприобщени хора, неквалифицирани, решат да се занимават с тази работа?
И ако може да се заобиколи, може ли да се направи това чрез някакво взаимно „разбиране“ между тях, на основата на някакви договорености в Анкоридж или на Аляска – взаимно разбиране, за което никой нищо конкретно не знае?
Може ли да бъде законен такъв процес на сключване на „договорничок“ и може ли чрез това да се заобиколи законът? Отговорът е категоричен: не. Това е невъзможно.
Тоест всяко споразумение, или „разбиране“, или договорка, която оказва натиск върху Украйна, за да я принуди фактически да отстъпи територии и да позволи на Русия да запази окупираните територии под мъгляви формулировки като „временни административни механизми“, или „местен особен статус“…
И ако такова споразумение се сключва чрез неформални канали, или споразумение между лидери – събрали се някъде, договорили се и вписали тези „административни механизми“, „особен случай“ и така нататък – как да се отнесем към такова споразумение?
Отговорът е еднозначен: такова споразумение, каквото и да е, – „договорничок“, „особнячок“, „боковичок“ – ще противоречи и ще бъде в пряко противоречие с този закон на САЩ.


Коментари (0)