Ставката от 9% ДДС да бъде запазена за ресторантьорите и туроператорите и през 2022 г. Това е желание № 1 на тази част от туристическия сектор, която през 2020 г. заради корона-кризата също се сдоби с по-ниско облагане, което обаче е временно до края на тази година.
Днес "Продължаваме промяната" ще проведе преговори с БСП, ИТН и ДБ по темата "Туризъм" и браншовите организации избързаха да обявят в различни становища какви са очакванията им от новата власт, съобщава "Сега".
"През голяма част от последната година сектор Ресторантьорство беше затворен и не можеше се възползва от намаленото ДДС, тъй като не генерираше приходи. През останалата част от времето работеше със сериозни ограничения", това обявиха от Българската асоциация на заведенията и Сдружението на заведенията в България.
Според тях мярката за запазване на заетостта 60/40 трябва да се върне към стария й вариант, при който подкрепа се получаваше при доказан спад на оборота от 20% в сравнение с 2019 г. "При настоящия вариант на мярката с 30 или 40% спад в оборота в сравнение с 2019 г., това на практика означава фалит на фона на увеличените цени на тока и всичко останало", посочват от двете организации.
Ресторантьорите искат антикризисните кредити, гарантирани от държавата, да се дават директно от ББР под надзора на Министерството на икономиката. Причината е, че в момента търговските банки-посредници отказват да работят със заведения, които смятат за високорискови.
За пореден път браншът настоява за безплатни бързи тестове за COVID-19, като разходите за тях можело да се поемат от специална европейска програма.
От Алианса на туристическата индустрия в България (АТИБ) настояват четирите политически сили да изпълнят обещанието си преди изборите и да обявят туризмът за приоритетен сектор за икономиката ни. За целта те очакват да бъде изработена и цялостна програма за подпомагането на най-пострадалия от корона-кризата сектор.
За по-добрата съвместна работа и координация на политиките на различните министерства е необходимо да бъде назначен съветник по туризма в Министерски съвет и той да има достъп до всички предложения за нормативни промени, които засягат туристическия сектор, предлагат още от АТИБ. От Алианса дори смятат, че министърът на туризма трябва да е вицепремиер.
А за да се утвърди България като целогодишна туристическа дестинация, освен силно министерство е необходим и сериозен бюджет. Според бранша парите за национална туристическа реклама трябва да са поне 1% от приходите от туризъм в страната. Тези средства обаче трябва да се разходват ефективно, като се управляват от съвет с участието на бранша. Конкретно предложение за ефективно използване на бюджета за национална реклама е от него да бъдат предоставяни на туроператори от 10 до 15 евро за всеки турист, който са довели в страната, без значение с какъв транспорт.
От бранша настояват най-после да бъдат въведени електронни визи за чуждите туристи и дори държавата да поеме 50% от цената на издаваните входящи визи за гостите от ключови пазари.
От АТИБ призовават четирите партии да издигнат за министър на туризма "човек от практиката, експерт, който може да води разговори на ниво министри и да дава съответните гаранции и доводи, че страната ни е не само отлична туристическа дестинация, но и безопасна". От алианса припомнят, че всичките ни конкурентни дестинации не само имат министерства, но и те са ръководени от хора, които съумяват да защитават интересите на представителите на сектора както на вътрешната, така и на международната политическа сцена.
Още от Туризъм
Български град в Топ 10 на най-добрите дестинации за почивка през 2025
Тя се оглавява от италианския Тулуза
Гръцките моряци удължиха стачката си
Гърция е въодушевена от българската идея за общи туристически пакети в Югоизточна Европа
България и Черна гора вече се обединяват в услуга на презокеанските туристи