22 Юни, 2025

Жечо Станков: Кабинетът на Гълъб Донев ни вкара в капана на "Боташ" - подписан е договор без клауза за разваляне

Жечо Станков: Кабинетът на Гълъб Донев ни вкара в капана на "Боташ" - подписан е договор без клауза за разваляне

снимка: БГНЕС

Все по-скъпо ще ни струва газа от турската компания заради "товар" от САЩ, причинен от инфлационния индекс, обясни енергийният министър

1,050 млн. лева дневно плащаме по договора за "Боташ". Догодина ще е 1,1 млн. лева. През 2027 година – 1,2 млн. лева. Причината е инфлационният индекс в САЩ – той е приет като релевантен за договора. Досега са платени близо 600 млн. лева, а ползваният капацитет реално не струва повече от 40 млн. лева. Не Турция и „Боташ“ са виновни, а българската страна. Това заяви енергийният министър Жечо Станков.

И още – турците могат да посочват различен терминал за доставка, което допълнително оскъпява каргото (товара), стана ясно от думите на Станков пред Би Ти Ви. Това е първият договор, който виждаме, без клауза за разваляне. Заради заложените инфлационни индекси сме обречени за 13 години да платим 6 млрд. лева. Европейската комисия дори е стартирала наказателна процедура заради договора (тя не стигна до съд: Окончателно: ЕК не видя проблеми и нарушения в договора ни с "Боташ"), изброи енергийният министър.

Потребяваме около 3 млрд. кубични метра газ, а имаме 2 млрд. от „Боташ“, които са ни излишни и никой няма интерес да го купи от нас, защото по-скъпо, отколкото да се купува от гръцките терминали, подчерта Станков. И веднага побърза да каже как 20 млрд. лева щели да влязат в българската енергетика заради реализацията на "Турски поток", който Бойко Борисов нарича "Балкански поток". Станков бързо се оправда как "Турски поток" станал толкова бързо и през него тече руски газ, защото сами сме си строили един вид, докато интерконекторът с Гърция, който се реализираше над десетилетие, било "висша дипломация", защото сме работили заедно с гърците и с италианска компания.

Кой носи отговорност за "Боташ" - служебното правителство и Росен Христов, каза Станков. Но когато стана въпрос за Владимир Малинов, който сега ръководи "Булгартрансгаз" и беше служебен енергиен министър след Росен Христов, Жечо Станков се оправда: "Няма как да говоря от името на трети лица“.

Името на Малинов беше много сериозно осветено заради разширението на газохранилището в Чирен, като там и европрокуратурата се намеси, но все още няма новини докъде стигна разследването и ще има ли обвинение за Малинов. Самият Станков пак каза, че всичко изискано от европрокуратурата като документация вече е дадено, а Чирен вече е разширено с около 20%, до 650 млн. куб. метра.

 Защо обаче, след като Малинов изглежда е обект на внимание на Европейската прокуратура, беше върнат начело на "Булгартрансгаз", Станков влезе в обяснение, че енергийният министър нямал право да участва в управленски решения заради изисквания на ЕС.

Сподели:

Коментари (0)

ББР отпуска „зелено“ финансиране с подкрепата на БРСЕ и ЕИБ

ББР отпуска „зелено“ финансиране с подкрепата на БРСЕ и ЕИБ

Финансирането е насочено в подкрепа на прехода към въглеродно-неутрална икономика, с акцент върху проекти за възобновяема енергия и енергийна ефективност

Забраниха на Китай да сключва големи договори за медицинско оборудване в ЕС

Забраниха на Китай да сключва големи договори за медицинско оборудване в ЕС

Мярката е в отговор на ограниченията, наложени от Пекин върху достъпа до собствения му пазар и обхваща голяма гама от продукти – от хирургически маски до рентгенови апарати

Иновации в небето: Летящи превозни средства навлизат в живота ни

Иновации в небето: Летящи превозни средства навлизат в живота ни

Летящи коли, роботи с изкуствен интелект и превозни средства със зареждане за минути – бъдещето вече не е фантазия. Британският eVTOL Sigma се готви за дебют в САЩ, а Alef Model A вече лети. Tesla Optimus и Boston Dynamics променят понятието за труд. Какво ни очаква, когато земята и небето се сливат?