27 Ноември, 2024

Как "15-минутните градове" се превърнаха в международна теория на конспирацията

Как "15-минутните градове" се превърнаха в международна теория на конспирацията

снимка: Ройтерс

Лора Падисън, CNN

Дънкан Енрайт никога не е предполагал, че ще получи смъртни заплахи заради план за намаляване на натоварващия градски трафик. Но точно това се случи с местния политик в Обединеното кралство, който се оказа затрупан с обидни съобщения в социалните медии и по имейла заради участието си в предложено пробно филтриране на движението в Оксфорд. Планът, предназначен да намали използването на задръстените градски пътища по време на пиков трафик, ще изисква жителите да получат разрешителни за шофиране през филтрите, наложени от камери на шест ключови пътя.

Обвиненията, отправени към Енрайт, бяха изключително остри и разнообразни, най-вече от хора, които нямаха връзка с Оксфорд, разказва той. Много бяха извън Обединеното кралство. Твърдеше се, че иска да ограничи хората в кварталите им и го обвиниха, че е част от злонамерен международен заговор за контрол на движението на хората в името на климата. „Беше доста тревожно“, споделя Енрайт пред CNN. „Наистина не съм се сблъсквал с нещо подобно през многото години в местното управление“. Енрайт беше пометен от теория на конспирацията, бързо набираща скорост по целия свят, която преименува плановете за намаляване на трафика, намаляване на замърсяването на въздуха и увеличаване на ходенето пеша и колоезденето в градовете като „блокиране на климата“. Оксфорд се превърна в точка на възпламеняване отчасти, защото неговият план за филтриране на движението беше съчетан с отделно предложение за създаване на „15-минутни градове“. Това беше и основният фокус на гнева на теоретиците на конспирацията.

Какво представляват 15-минутните градове?

Въведете „15-минутни градове“ в социалните мрежи и бъдете готови за порой от твърдения, че идеята ще доведе до антиутопия, хората ще бъдат глобявани за напускане на своя „район“ или пък, че това е „градско лишаване от свобода“. Концепцията обаче е доста проста: Всичко, от което се нуждаете, трябва да бъде на около 15 минути пеша или с велосипед от дома ви - от здравеопазване и образование - до хранителни магазини и зелени площи. Целта е градовете да станат по-пригодни за живеене и свързани, с по-малко използване на лични автомобили, което означава по-чист въздух, зелени улици и по-ниски нива на замърсяване на планетата. Около една пета от замърсяването, причинено от човека и затоплянето на планетата, идва от транспорта, а леките автомобили съставляват повече от 40% от това.

Карлос Морено, професор в Сорбоната във Франция, се счита за първия, който въвежда термина 15-минутни градове, но широкото понятие не е ново. „Тази идея се вдъхновява от много урбанисти, като се започне от Джейн Джейкъбс, която през последните десетилетия се застъпва за компактна, оживена и следователно по-пригодна за разходка градска среда“, казва Алесия Калафиоре, преподавател по наука за градски данни и устойчивост в Университета на Единбург. Тя придоби международна популярност. В Париж кметът Ан Идалго базира кампанията си за преизбиране през 2020 г. отчасти на план за създаване на 15-минутни градове. Автомобилите в части от Сена бяха забранени, добавиха се стотици мили велосипедни маршрути и се създадоха мини паркове. Отава предложи 15-минутни квартали, Мелбърн в Австралия планира да приеме 20-минутни квартали, а Барселона - стратегия за „суперблокове“ без коли. 

Дори някои американски градове възприеха идеята. Портланд въведе 20-минутни квартали преди повече от десетилетие, докато О'Фалън, Илинойс, наскоро публикува стратегия за „разрастване от типична крайградска общност до общност с всичко необходимо в рамките на 15 минути“. Пандемичното блокиране помогна за повишаване на популярността на концепцията, тъй като хората, затворени в кварталите си, бяха принудени да преоценят района си. „Станахме по-наясно колко важно е да живееш в добре обслужвани квартали“, казва Калафиоре. И все пак сега самото споменаване на 15-минутни градове онлайн ще доведе до множество гневни коментатори. „Това планиране се превърна в теорията на конспирацията на 2023 г., кой би си помислил?“, попита задочно Алекс Нърс, преподавател по география и планиране в Университета на Ливърпул, който беше затрупан със съобщения след неотдавнашната си статия по темата.  

Раждане на теория на конспирацията

Как тази доста светска стратегия се превърна в огнище на спираловидна теория на конспирацията, свързана с климата? В продължение на години определени участници в индустрията за изкопаеми горива се опитват да нагнетят гнева си относно действията в областта на климата, като ги преименуват на „климатична тирания“, заявява Джени Кинг, ръководител на отдел „Изследване и политика в областта на климата“ в Института за стратегически диалог, мозъчен тръст, фокусиран върху относно дезинформацията и екстремизма. Това се промени с пандемията. 

Поредица от статии, в които се твърди, че трябва да възстановим свят след ковид, който може да поддържа спадовете в затоплящото планетата замърсяване, бяха използвани, за да подсилят наратив, в който се твърди, че правителствата искат да ограничат свободите в името на действията за климата. Инициативата „Голямото рестартиране“ на Световния икономически форум, обявена за усилие за справяне с неравенството и климатичната криза след пандемията, разпали пламъците. Обикновените хора също бяха пометени. Пандемията остави милиони с истинска травма и реални опасения относно прекомерното използване на правителството, казва Кинг и допълва: „И това е въоръжено от огромна екосистема от лоши актьори“.

Дезинформацията е опортюнистична

Идеята за 15-минутни градове се вписва идеално в теорията на конспирацията за „блокирането на климата“, отчасти защото е лесно да се върти по този начин. „Теоретиците на конспирацията са прави, че не можете да направите истински град от самостоятелни анклави – това биха били просто села“, казва Карло Рати, който е архитект, инженер и професор в Масачузетския технологичен институт, където той ръководи MIT Senseable City Lab пред CNN и допълва, че това е погрешно тълкува на идеята. То „дава на хората свободата да живеят на местно ниво, но не ги принуждава да го правят“. И все пак „дезинформацията е опортюнистична“, особено що се отнася до климата, допълва Кинг. Всичко може да се превърне в гръмоотвод за противоречия и когато един измислен проблем започне да получава внимание, множество различни актьори „нахлуват в пространството“, добави тя. През декември канадският клиничен психолог и климатичният скептик Джордан Питърсън публикува туит, атакуващ 15-минутни градове: „Идеята, че в кварталите хората трябва да могат да ходят пеша, е прекрасна. Идеята, че идиотски тиранични бюрократи могат да решават със заповед къде ви е „разрешено“ да шофирате, е може би най-лошото извращение на тази идея, което можете да си представите. В началото на февруари британският политик Ник Флетчър повдигна конспирацията в парламента, като нарече 15-минутните градове „международна социалистическа концепция“ и заяви, че те „ще ни струват личната свобода“. И миналия уикенд онлайн теориите се разляха в реални протести, тъй като хиляди хора, много от които са извън района, излязоха по улиците на Оксфорд, за да протестират срещу филтрирането на трафика и 15-минутните градски предложения.

Разбира се, има много критики към идеята, включително потенциала ѝ да раздробява градовете, задълбочавайки съществуващите неравенства между по-богатите и по-бедните райони. Но това успешно завъртане на огромна теория на конспирацията, чрез погрешно представяне на намеренията на 15-минутните градове, има тревожни дългосрочни последици за действията в областта на климата, твърди Кинг. За правителствата, както местни, така и национални, може да се окаже много трудно прилагане на политики, които дори засягат климатичната криза, предупреди тя и допълва: „Те са най-уязвими в момента към този огромен прилив на враждебност и обществена мобилизация.“

Превод: Faktor.bg

Сподели:
Екатерина Захариева:  Фон дер Лайен обеща повече пари за иновации

Екатерина Захариева:  Фон дер Лайен обеща повече пари за иновации

"Надявам се тази подкрепа да бъде получена от държавите-членки", каза още българският еврокомисар

Туск предлага военноморска полиция в Балтийско море заради рисковете от Русия

Туск предлага военноморска полиция в Балтийско море заради рисковете от Русия

„Ерата на страх и несигурност по отношение на Русия трябва да приключи“

Християн Мицкоски: Хора от Средновековието ни спират за ЕС 

Християн Мицкоски: Хора от Средновековието ни спират за ЕС 

Премиерът на Северна Македония заяви, че в откакто министрите му встъпиха в длъжност преди пет месеца, няма нито един корупционен скандал