Якоб Ханке Вела и Жордин Дал, Политико
Европейският съюз радикално преосмисля как да се справи с търговската заплаха от страна на Пекин - отговор, който има силен китайски привкус.
През последните години търговската политика на ЕС традиционно се фокусира върху изграждането на защитни "крепостни стени" и решението от миналата седмица за налагане на наказателни мита върху китайските електромобили първоначално изглеждаше като поредния пример от класическия наръчник за отбрана на Брюксел.
В един забележителен обрат на събитията обаче ЕС вече обмисля следваща стъпка, с която да "покани" китайските производители на електромобили.
Основната идея е китайските производители на автомобили да бъдат принудени да дойдат в Европа чрез заплахата от налагане на мита, за да създадат съвместни предприятия и да споделят технологии с колегите си от ЕС, казват експерти.
Има признаци, че формулата вече е привлекателна за производителите на автомобили в ЕС. Френско-американско-италианският автомобилен производител Stellantis е създал съвместно предприятие с китайския Leapmotor, което ще започне дейност в Европа през септември. Испанската EBRO-EV се обедини с Chery - петата по големина автомобилна компания в Китай - за разработване на електрически автомобили в Барселона.
Мнозина обаче ще открият върховна ирония в тази промяна на тактиката от страна на европейците. В продължение на години ЕС беше в авангарда на западните инвеститори, които протестираха срещу исканията на Пекин чуждестранните такива в Китай да създават съвместни предприятия и да споделят ноу-хау: това ЕС наричаше принудителен трансфер на технологии.
Сега светът се е променил. Страхът вече не е, че китайците ще откраднат европейската технология за електрически превозни средства в играта на догонване, а по-скоро, че Европа изостава. Осъзнавайки, че индустрията му се нуждае от свежи инвестиции и експертен опит, за да се конкурира, ЕС сега насочва погледа си към решение, договорено с Пекин.
Европейски представители на индустрията твърдят, че производителите на автомобили желаят такива сделки, които според тях имат най-голям бизнес смисъл за изостаналия сектор.
"Съвместните предприятия имат смисъл, като начин да се гарантира, че китайците не само ще създадат заводи за крайно сглобяване в Европа, но и по-съществени части от веригата за доставки. Разбира се, това може да бъде и начин да се поиска от китайците да споделят някои технологии", каза високопоставен дипломат от ЕС.
Идеята е да се използват допълнителните мита на ЕС в размер до 38% за електрическите превозни средства. Това би било стимул за китайските производители на автомобили да преместят производството си в Европа. Производителите биха могли да създадат свои собствени заводи в Съюза, за да избегнат митата, но обединяването на усилията им с местен производител би намалило разходите. Това също би им осигурило по-бърз достъп до единния пазар.
"Тъй като Китай става все по-глобален, останалата част от света открива, че тези автомобилни марки не са по-лоши", обясни Бил Русо, автомобилен експерт, базиран в Шанхай.
"Ако се оказваме в неизгодно конкурентно положение, когато силовите фигури и позициите на шахматната дъска са заети от китайски компании за автомобили и акумулатори, а това е така, тогава не трябва да се борим с това. Трябва да си сътрудничим с Китай. Да изберем обратната посока", добави той.
Подобно решение е поразително в две отношения. Първо, то показва, че ЕС се подготвя да играе по-мускулеста, интервенционна роля в световната търговия, в каквато обвиняваше Китай. По-важното обаче е, че Китай не само е настигнал, но и вече е изпреварил Европа в някои сектори.
"Това е малко унизително за нас, но трябва да признаем, че сме изостанали в някои технологии", каза първият висш дипломат.
Втори високопоставен дипломат на ЕС осъди "абсолютната арогантност" на много лидери на ЕС в миналото, които "са смятали, че винаги ще бъдем по-добри в технологично отношение и че Китай никога няма да ни настигне".
В продължение на десетилетия Европа се придържаше към убеждението, че технологичното превъзходство винаги ще ѝ гарантира, че ще остане една крачка пред Китай - дори когато реалността доказа, че това убеждение е погрешно. Китай настигна европейските фирми, а след това започна да ги изпреварва по отношение на продажбите и технологичните постижения във всички области - от соларните панели до гражданските дронове, а сега и електрическите превозни средства. По данни на Германската търговска камара в Китай, 69% от германските автомобилни компании смятат, че китайските им конкуренти вече са ги изпреварили в областта на иновациите или ще го направят през следващите пет години. Така че, изправени пред необходимостта да наваксат своето изоставане, европейските тарифи и планът за създаване на съвместни предприятия са "опит да се даде на Китай да опита от собственото си лекарство"." - посочи Хосук Ли Макияма, директор на Европейския център за международна политическа икономия (ECIPE).
Изглежда, че Пекин е разбрал посланието и е забелязал възможността да интегрира още повече веригите си за доставки с Европа. В директива, изпратена до китайските автомобилни компании в началото на тази година, Министерството на търговията заяви, че фирмите трябва да изградят система за индустриални вериги за доставки, "съвместно изградена и споделена от всички страни".
Макар че китайските компании до голяма степен разчитат на придобиване на европейски активи, писмото е нареждане "да бъдат готови да създават съвместни предприятия, а не 100-процентови китайски инвестиции", заяви Франсоа Годеман, директор на програмата за външни отношения с Китай на Европейския съвет. /БГНЕС
Още от Икономика
Биткойнът е на път да достигне равнище от 100 хиляди долара
Тази нощ криптовалутата се търгуваше за над 97 хиляди долара,
Morgan Stanley: Митата на Тръмп ще попречат на икономическия растеж на САЩ
"Много ясно е, че митата повишават инфлацията"
520 тона евробанкноти ще са в обращение в България след влизането в еврозоната
Количеството евромонети ще тежи 3600 тона