14 Декември, 2025

Как Московия присвои името „Русия“ и превърна историята в оръжие 

Как Московия присвои името „Русия“ и превърна историята в оръжие 

Киевска Рус: история, която боледува в Кремъл, Колаж: Faktor.bg

Кремъл издига историческите митове до ранга на политическа доктрина, така от учебниците до медиите и официалните речи – всичко поддържа тезата, че Украйна принадлежи към „руския свят“

Евгени Атанасов

Първопричината за войната на Путин срещу Украйна ни препраща векове назад. Тя не започва през 2022 година, нито през 2014-а. Нейните корени са дълбоко вплетени в историята, в имперските амбиции и в стремежа на Кремъл да контролира не само територия, но и паметта. Русия оправдава инвазията с тезата, че Украйна е част от „историческа Русия“, че украинците и руснаците са „един народ“, произлизащ от Киевската Рус. Тази претенция превърна миналото в политическо оръжие, а историята – в инструмент за агресия.

История и етимология – безпристрастен поглед 

Произходът на думата „руснак“ и на самото име „Русия“ е сложен и нееднозначно определен. Важно е да се подчертае, че терминът „руснак“ в съвременния смисъл не се използва до много късно – доста след разпадането на Киевска Рус и появата на Московското княжество. 

Името „Русь“ първоначално се свързва с варяжките (скандинавски) дружини, които пристигат по Днепър и основават първата управленска династия (Рюриковци). Достоверна е и норманската теория за произхода на името – от думата „roþr/róðr“ (гребане) или „Ruotsi“ – финското название за шведите. Първите хроники („Повесть временных лет“) свързват Рюрик и неговите варяги с формирането на държавата Рус. Тоест Русь е политическо и географско название на средновековен украински център – Киев, а не етническо понятие за руснаци.

Кога и къде се появява терминът „руснак“?

След татаро-монголското завоевание и падането на Киев през 1240 г. думата „русин“ най-дълго се използва за населението на Украйна и Беларус. Жителите на Московското княжество не се наричат руснаци, а московити или московци. Едва през XV–XVI век, когато Москва започва да претендира за наследството на Киев и приема доктрината за „Третия Рим“, се въвежда новата идеологическа линия. Така  Московската държава започва съзнателно да присвоява името „Русия“, за да легитимира политическите си претенции. Митът е опакован през 1547 г. ,когато Иван IV Грозни приема титлата „Цар всея Руси“ и официално превръща Московия в Русия. В този период започва и създаването на новата етническа идентичност – „русский“ - „руснак“.

Кой е „автор“ на новото име?

Не един човек, а московската държавна и църковна власт през късното Средновековие е автор на термина, но ключови фигури са Иван III (Велики), който утвърждава Московия като наследник на Киев по идеология и Иван IV Грозни, който официално въвежда титлата „Цар на всички руси“. А Московската митрополия дава своя принос, като пренаписва християнската история в руска полза. Тоест Русия като държава и идентичност възниква късно, върху основа на идеологическо присвояване на името „Русь“, политическа необходимост да се легитимира властта на Москва и културно наследяване, което не е органично, а конструирано постфактум.

Като обобщение - Украйна носи първичната историческа линия от Киевска Рус, докато Русия създава нов наратив, в който се представя за наследник, за да обоснове своите по-късни териториални претенции – включително настоящата война.

„Общата история“ – кражба типично по руски

В основата на руската теза за „обща история“ с Украйна стои предпоставката, че Русия е естественият наследник на Киевската Рус – могъщото средновековно княжество, процъфтявало между X и XIII век. Но историческите факти показват друго: съвременната руска държава не съществува до края на XV век, а земите на днешна Русия са били разпокъсани, слабо развити и географски трудни за обитаване – богати на гори и блата, далеч от културните и политически центрове на средновековния славянски свят.

Докато Киев, Чернигов и Галич са средищата на книжнина, християнство и държавност, североизточните земи – около бъдещата Москва – са периферия, населена предимно от финно-угорски племена. Археологическите данни и средновековните хроники свидетелстват, че тези територии са били слабо урбанизирани, с ограничена инфраструктура и трудни природни условия. Блатата и гъстите гори в района между Ока и Волга са били естествена бариера за развитие, а московското княжество е покълнало едва след татаро-монголското нашествие.

Украйна – в европейска орбита

След падането на Киевска Рус под ударите на ордите през XIII век, историческата нишка се прекъсва. Докато украинските земи остават в орбитата на Европа – под влиянието на Литва и Полша и запазват християнската и културна приемственост – Москва се издига като васал на Златната орда, плаща данък на хана и изгражда своята власт върху степната йерархия. Едва Иван III в края на XV век отхвърля зависимостта от ордата и поставя основите на Московското царство, което започва да претендира за наследството на Киев – вече три века след падането му.

Митът за „Третия Рим“

Въпрос на време е да се роди и митът за „Третия Рим“ – идеята, че Москва е приемник на Киев и Константинопол. Но това е идеологическа конструкция, създадена постфактум, за да легитимира новата власт. Историческата приемственост обаче принадлежи преди всичко на украинските земи – там са запазени езиковите, религиозните и културни корени на Киевската традиция. Затова днес тезата, че Украйна е „част от Русия“, е не просто невярна, а обратна на фактите. Русия, такава каквато я познаваме, е по-късна конструкция, израснала върху територии, които векове наред са били далеч от центъра на източнославянската цивилизация. 

Ако няма мит – няма претенция 

Именно загубата на исторически аргументи ражда болезнената експанзия на Кремъл. Ако Украйна съществува като самостоятелна държава и наследник на Киев, имперският мит се разпада. А без мит не може да има претенция. Затова за Русия Украйна не е просто територия – тя е корен, който Москва се опитва да присвои, за да оправдае своето минало и бъдеще. Историята обаче не може да бъде пренаписана със сила. Украйна не е отклонение от руската история – Русия е отклонение от Киевската. И може би в това се крие истинската причина за войната: борба не толкова за земя, колкото за памет, идентичност и право да определяш кой си и откъде идваш.

За огромно съжаление на путинския режим Киев е духовната и държавна люлка на източнославянския свят. Именно там се поставят основите на православието, на писмеността и на културната традиция, която векове по-късно Москва възприема като своя. Украйна се превръща в пазител на този наследствен код – чрез езика, книжнината и богатата фолклорна традиция. И въпреки вековните процеси на русификация, украинската идентичност оцелява. Това историческо самостоятелно развитие стои в остър контраст с руския наратив за „изкуствената държавност на Украйна“.

Как се създава идеологическата рамка ?

В опит да изкриви времевата линия, Кремъл издига историческите митове до ранга на политическа доктрина. От учебниците до медиите и официалните речи – всичко поддържа тезата, че Украйна принадлежи към „руския свят“. Руската православна църква допълнително легитимира претенциите, представяйки инвазията като „защита на православието“ и „връщане на свещени земи“. Така се формира идеологическата рамка, в която войната изглежда не като агресия, а като „възстановяване на историческа справедливост“.

Украйна – суверенна държава, не периферия

Но Украйна отговаря с независимост, с гордо съхранена култура и с ясна европейска ориентация. Годините след 2014-а показаха, че украинската нация не е мит, а реалност. Съпротивата срещу руската инвазия, защитата на езика и символите, мобилизацията на гражданите и армията – всичко това доказва, че Украйна не е периферия на империя, а суверенна държава. И именно това е истинската причина Москва да воюва – за история, за контрол, за миналото и за бъдещето.

Историята би трябвало да обединява, а не да оправдава войни. Опитът да се присвои минало и културна идентичност води до трагедия в настоящето. Украйна е пазител на част от общото наследство, но е и жив, самостоятелен народ, който избира свободата. И докато Русия се опира на митове, Украйна пише своето бъдеще на бойното поле, доказвайки, че най-силният аргумент срещу империята е свободната воля на един народ.

Сподели:

Коментари (0)

Галеникът на социолозите

Галеникът на социолозите

За тези две години от управлението на София от Васил Терзиев, нито една социологическа агенция не ни е представила рейтинга на доверие, с който столичния кмет се ползва от обществото

Морален разпад в руската армия: "Човекът е вълк за човека..."

Морален разпад в руската армия: "Човекът е вълк за човека..."

По време на Великата отечествена война вещите на починалия са били внимателно събирани и предавани на семейството като част от паметта за човека,  днес – те „просто се разпадат“

Децата и внуците ви ще се срамуват от вас... Ама какво ви пука...

Децата и внуците ви ще се срамуват от вас... Ама какво ви пука...

Чисто нови съюзници на людоедите в Кремъл вече погребват Европа и нейното обединение, забравиха, че до преди месеци водеха това хоро - на мултикултурализма и глобализацията